Heel wat bedrijven en social media managers zullen het beamen: vooral B2C-merken gebruiken social media om een band met hun bestaande en potentiële klanten op te bouwen. Toch kun je ook als B2B-bedrijf hoge ogen gooien op social media. Waar je precies op hoort te letten en wat je zeker moet weten? Bloovi vroeg het aan Pieter Vermandere, ‎social media expert bij delaware⎪digital.

#1 Denk niet in termen van B2B, maar omarm H2H

H2H staat voor human-to-human. Bedrijven bestaan ook gewoon uit mensen, en jouw businessklanten zitten ook dagelijks op social media. Eigenlijk is het onderscheid tussen B2C of B2B niet relevant op social - dus is het beter om van H2H te spreken. Het zijn nog steeds mensen die de aankoopbeslissing nemen. Volgens Pieter is die visie extreem belangrijk om in een B2B-context aan relationship building te doen. “Bedrijven durven soms verkeerdelijk te denken dat ze B2B-klanten moeten inspireren met droge, productgerelateerde content”, geeft hij aan. “Maar niets is minder waar: per slot van rekening gaat het nog steeds om mensen die nood hebben aan menselijke content. En wat is er mis met een goeie portie inspirerende content marketing!?”

Toch is er een onderscheid in kanalen waar je bij B2B en B2C best op inzet. Pieter:  “Voor B2C is Facebook een populair platform, terwijl bij B2B mogelijk LinkedIn belangrijker is. En tja, Twitter sterft momenteel een stille dood. Bij ons uit zich dat bijvoorbeeld in een voedingsgroothandelaar die communiceert met zijn klant - een restauranthouder - en daarbij mobile-first handelt. Zo’n restauranthouder heeft namelijk geen desktop computer staan in de keuken maar z’n ‘mobile’ is nooit ver weg. Maar de grote uitdaging blijft eigenlijk dezelfde als in B2C: aantonen dat investeren in social media loont op termijn want al te vaak horen we nog steeds: “Dragen die 700 likes op moederdag werkelijk bij tot méér verkoop?”

Kortom: de echte rol van social media blijft een human-to-human context waar menselijke interactie wordt gestimuleerd. “Als je bovendien de data uit conversaties met klanten of prospects aanwendt om je processen en business te optimaliseren, dan krijg je pas écht inzicht in welke emoties en sentimenten er leven bij je publiek. En zo kunnen er mooie dingen ontstaan”, aldus Pieter nog.

#2 Denk verder dan Facebook & LinkedIn

Dit gezegd zijnde: het marketinglandschap verandert continu aan een razendsnel tempo, waardoor je volgens Pieter ook moet uitkijken naar ‘nieuwe’ kanalen en verwante ontwikkelingen. “Naast de klassieke platformen zien we een opmars van relatief nieuwe kanalen”, stelt hij. “Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat de bekende kanalen - Facebook en LinkedIn - zowat vervuild geraken. Iedereen post dikwijls in het wilde weg, in de hoop een paar mensen te kunnen raken. En zo wordt dat een vervuild boeltje, waar relevantie allesbehalve nog centraal staat. Daarom worden tools zoals een WhatsApp vandaag de dag al gebruikt in plaats van de traditionele kanalen. Denk maar aan het versturen van een B2B-nieuwsbrief - waarmee de klassieke, informatieve mailing meteen ook een deel van zijn nut verliest.”

“Inspirerende social media zoals Instagram maken niet zomaar een opmars in de Vlaamse bedrijfswereld”

Een kanaal dat al veel langer wordt gebruikt om in een zowel B2C- als B2B-omgeving te communiceren met klanten, is Instagram. Alleen lijkt haar nut steeds toe te nemen, waarvan Pieter gelooft dat het een gigantische opportuniteit kan betekenen. “Instagram is per definitie een geschikt kanaal om awareness op te bouwen”, vertelt hij. De kracht van visuele en inspirerende content valt absoluut niet te onderschatten. Inspirerende social media zoals Instagram, Pinterest en consorten zijn niet zomaar aan een opmars bezig in onze Vlaamse bedrijfswereld. Dat komt mede door nieuwe functionaliteiten van die kanalen zelf. Kijk maar naar Instagram Stories, waar je als bedrijf je dagdagelijkse activiteiten kunt documenteren. Want ook B2B-eindklanten willen weten wie die mensen zijn achter dat - misschien wel droge product.

#3 Have fun maar analyseer die ‘Fun’

Je bent ervan overtuigd dat Instagram een ‘fun’ app is waar vooral foto's van schattige dieren en overdadig veel eten gepost wordt? En je hebt er ooit al eens iets gepost en zelfs een originele hashtag bedacht? Top! Maar kan je als B2B bedrijf wel iets doen op een visueel platform waar url's niet eens klikbaar zijn? Absoluut!

>>> Bekijk hier de infographic over Instagram

“Vertel je verhaal in een consistent thema”, raadt Pieter aan. “Denk maar aan een herkenbaar object, een bepaalde kleurfilter of een andere kenmerkende stijl. FedEx doet dat door foto's te posten van vliegtuigen en vrachtwagens en zo de indruk te wekken dat ze constant pakjes aan het bezorgen zijn. Belangrijk is dat er een rode draad in je verhaal zit, iets wat jouw Instagram feed - en merk bij uitbreiding - uniek maakt. Je kan daarin nog een stap verder gaan en apps gebruiken zoals Unum om een visuele samenhang te creëren in je feed, zodat alle post één geheel lijken te vormen. Toch is de manier waarop je je verhaal brengt niet gebeiteld in steen. Je moet durven experimenteren, kijken wat het beste werkt in jouw niche en bijsturen waar nodig. Wat voor de één werkt op Instagram, is niet noodzakelijk een garantie op succes voor jouw merk.”

Het is een cliché, maar Pieter heeft het daarnaast nog over "meten is weten", wat natuurlijk ook bij Instagram zeker van toepassing is. “Tools zoals AgoraPulse, Iconosquare of gewoon Instagram Insights kunnen een goudmijn aan waardevolle inzichten opleveren”, vertelt hij. “Welke posts hebben gewerkt en welke niet, hoe snel groeien mijn followers, welke mensen gebruiken mijn brand hashtags of vermelden mij in hun posts, wat zijn de tijdstippen in de week waarop ik het meeste engagement haal? Die dingen moet je weten.”

Maar bovenal: have fun, want social media – en Instagram bij uitstek - blijft fun!

Meer weten over hoe je als B2B-bedrijf hoge ogen kan gooien op social media? Neem dan snel een kijkje op de webstite van delaware⎪digital.