De Antwerpse agentschappen Linkman en Queromedia zijn niet meer. Nee, vanaf heden smelten de bureaus officieel samen tot een nieuw agency: Onlyhumans. “We verenigen Queromedia’s technische en performance marketing luik met het creatieve karakter van Linkman”, klinkt het bij oprichters, of gewoon wel COO Philippe De Puydt en CEO Tom Bogaert. Bloovi redactrice Magali De Reu zat samen met beide ondernemers en luisterde naar de plannen van het gloednieuwe Onlyhumans.

Samen sterker, samen menselijker

Vorig jaar maakten de agentschappen bekend dat ze structureel gingen samenwerken met elkaar. Toen was dat elk nog onder hun eigen naam, maar voortaan varen de twee agentschappen dus onder dezelfde vlag: die van Onlyhumans.  “De beslissing om samen te werken met Queromedia kwam aanvankelijk door de onbetwistbare complementariteit die ons typeert”, licht Philippe De Puydt van Linkman toe. “Ons bureau herbergt een team van sterke storytellers, maar het is minstens zo belangrijk om je verhaal naar buiten te krijgen bij het juiste publiek. Akkoord - wij deden die distributie al, maar de expertise en strategische aanpak van Queromedia gaan veel dieper.” “Als je onze datagedreven, performance marketing aanpak koppelt aan de creativiteit van Linkman krijg je een mooi resultaat”, springt Queromedia’s Tom Bogaert zijn business partner bij. In de realiteit zie je dat niet dikwijls terug bij een agency. De meeste partijen bevinden zich ofwel op technisch ofwel op creatief domein. Door die twee disciplines met elkaar te verzoenen, geloven we een unieke propositie te hebben.”

“We weten perfect welke emoties leiden tot betere beslissingen”

En naar verluidt is die propositie menselijker dan ooit tevoren. Want dat is volgens het duo de manier waarop je vandaag de dag je doelpubliek bereikt. “Toch reikt onze missie verder dan bereik - we willen hen raken”, verduidelijkt De Puydt. “En daarvoor moet je op emoties kunnen spelen. Zeker in dit digitale tijdperk, waarin de consument beter dan ooit is geïnformeerd alvorens hij een aankoopbeslissing neemt. De kracht van Onlyhumans is dan ook de legio expertise die we in huis hebben om te weten welke emoties leiden tot betere beslissingen.”

“Jarenlang hebben wij bij Queromedia gewerkt rond intenties van verschillende doelgroepen”, knikt Bogaert. “Daarvoor hebben we zelfs een eigen technologie ontwikkeld. Die opgebouwde expertise en Linkman’s storytelling aanpak hebben ervoor gezorgd dat we weten met welke content je een bepaalde impact kunt maken. Menselijke content, waar een intentie- en datagedreven methodologie achter schuilt. Meer nog, daar zit zelfs een wetenschappelijke redenering achter. De linkerhelft van ons brein is de rationele kant, waar ons redeneringsvermogen een belangrijke rol vervult. De rechterhelft is dan weer verantwoordelijk voor het emotionele - denk maar aan creativiteit, intuïtie en verbeelding. Er zijn heel veel merken die met hun contentmarketing enkel de linkerhersenhelft aanspreken. Je weet wel: het gaat dan dikwijls over productfunctionaliteiten, how to’s enzovoort. Bovendien staart het leeuwendeel van de adverteerders zich blind op kwantiteit, waardoor de geproduceerde content van lage kwaliteit is. Wij vinden dat een gemiste kans en willen die benutten. Zo leerde onderzoek ons dat de combinatie van rationele en emotionele communicatie dubbel zo effectief is dan een pure rationele tekst. En daar biedt storytelling het perfecte antwoord op. Sterke merkverhalen activeren dezelfde hersenfuncties als wanneer we de ervaringen zélf zouden beleven.”

“De juiste snaren raken kan je enkel doen met een samenspel van woord en beeld”

Als je dat gaat koppelen aan het strategische, dan kun je volgens Bogaert en De Puydt voor elke merkboodschap verschillende invalshoeken kiezen doorheen de funnel. “In de awareness fase is verwondering alvast een interessante emotie”, illustreert De Puydt.  “Ook bezorgdheid is een treffend voorbeeld, waarop je met een mooi verhaal kunt inspelen om peace of mind te creëren. En hoe dieper je in de funnel zit, hoe meer vertrouwen je moet opbouwen. Dat doe je met zoveel de juiste teksten als de meest passende beelden. De juiste snaren raken kan je enkel doen met een samenspel van woord en beeld.”

Durven te veranderen in functie van klanten

Het samensmelten van twee agentschappen met het oog op co-creatie is voor zowel de bedrijven als de markt dus een goede zaak. Maar dat het proces gepaard gaat met verschillende uitdagingen, staat buiten kijf. “Dat is logisch,” gaat De Puydt verder, “je moet verschillende operationele processen samenbrengen, maar tegelijk wil je dat elke afdeling en de teams hun eigenheid bewaren.”

“We moeten daar realistisch in zijn”, gelooft Bogaert. “Ik zie dat als een organisch proces dat steeds zal worden verbeterd door te kijken wat er al dan niet werkt. Zo gaat dat nu eenmaal in onze sector: als een bepaalde werking niet het optimale resultaat bereikt, dan is er verandering nodig.”

“Alles draait rond het het verhaal van de klant en de manier waarop je dat vertelt”

“Verandering is de enige constante, dus is flexibiliteit noodzakelijk”, bevestigt De Puydt. “Kijk maar naar hoe Linkman ooit is gestart als social media agentschap en evolueerde naar een creatief digital agency. Bij Queromedia van hetzelfde laken een broek: zij waren ooit een SEO/SEA-bedrijf pur sang. We waren elk pioniers in ons eigen domein, maar je moet blijven meegroeien met de markt.” “De beslissing om ons anders te positioneren is inderdaad gekomen door veel naar klanten te luisteren”, geeft Bogaert aan. “Wat Linkman en Queromedia zo goed doet klikken, is onze luisterbereidheid. We wilden nooit gewoon ons ding doen, maar ons echt doelbewust richten op de problemen van de klanten. En wat blijkt: alles draait rond het verhaal van de klant en de manier waarop je dat vertelt.”

In naam van je klanten een krachtig verhaal kunnen vertellen, het vereist bijna een extreme vorm van klantgerichtheid en betrokkenheid. “Enkel zo slagen we erin de problemen en pijnpunten van klanten weg te werken”, geeft De Puydt aan. “Om de beste oplossing te vinden, moet je als bureau ook ‘nee’ kunnen zeggen. Soms komen bedrijven langs met het idee dat ze ‘SEO’ of ‘social media’ nodig hebben. Ik zie het als de plicht van Onlyhumans om te zeggen dat ze feitelijk iets anders nodig hebben om hun boodschap optimaal over te brengen. Het gaat dus niet zozeer over wat een klant wil, maar nodig heeft. Daarin willen we hen challengen - en dat is wat Onlyhumans, Onlyhumans maakt. Met die overtuiging hebben we ons trouwens altijd al op de kaart gezet.”

Bedrijfscultuur met can do mentaliteit

Een andere verandering is ongetwijfeld de bedrijfscultuur. De Puydt en Bogaert zijn er duidelijk gerust in, en geloven zelfs in ‘een geboren match’.

“Iedereen in ons team heeft een echte ‘can do’-mentaliteit”

“Daar wilden we echt wel over waken toen we de eerste stappen zetten voor de merge”, licht Bogaert toe. “Gelukkig ging dat redelijk vlot, aangezien zowel Linkman als Queromedia bekend staat voor haar platte organisatiestructuur. We appreciëren elke vorm van initiatief en inbreng van onze medewerkers. Toch is dat een proces dat ook heeft moeten rijpen, wat afgelopen 9 maand zeker is gebeurd. Je kunt dat vergelijken met een zwangerschap (lacht).”

Zolang we in alle eerlijkheid en transparantie kunnen communiceren, komt dat zeker goed”, stelt De Puydt optimistisch. “Elk teamlid heeft hier een echte can do-mentaliteit, waardoor we steeds snel vooruitgang kunnen boeken.”

Die can do-mentaliteit wordt binnenkort officieel verzegeld in een nieuw kantoor  - waar beide bedrijven als één entiteit verder aan de weg naar succes timmeren. “Hoewel we ons kantoor in de Gentse Ghelamco arena willen behouden, vind je Onlyhumans binnenkort terug in het vernuftige kantorencomplex Post X”, glundert De Puydt. “We streven er bewust naar om een creatieve omgeving te faciliteren die fantastische verhalen stimuleren. De work ‘hard, play hard mentaliteit’ van beide bureaus krijgen een fysieke vertegenwoordiging dankzij een pingpongtafel, een playstationhoek en nog veel meer. Kortom: alles wat nodig is om storytelling van de bovenste plank te creëren.”

Benieuwd naar wat Onlyhumans nu juist betekent voor de bedrijfswereld? Ontdek het fijne ervan!