Bij icapps, een Antwerpse digital agency dat bedrijven digitaal laat groeien, heerst sinds jaar en dag een cultuur waarin innovatie volop kan gedijen. Zelfs de gekste ideeën worden niet zomaar naar de prullenmand verwezen, omdat die volgens het management kunnen leiden tot de meest creatieve oplossingen. Iedere werknemer wordt actief betrokken in het creatieve proces en krijgt daarbij een grote taakvrijheid. “Het resultaat is heilig maar hoe je dat bereikt, mogen we zelf invullen”, zeggen Lander Spruyt en Maarten Anckaert die ons een blik achter de schermen gunnen.

Tweeledig takenpakket

Sinds hij er in januari 2016 aan de slag ging, draagt Lander Spruyt (37) twee petten bij icapps: naast projectmanager vervult hij er ook de rol van Business Unit Manager voor het Android-team. Het voortdurend switchen tussen twee functies is niet altijd evident, geeft hij toe, maar het zorgt er wel voor dat het voldoende uitdagend blijft. “De hele tijd dezelfde taken uitvoeren, zou sowieso niks voor mij zijn”, klinkt het.

Icapps was zijn eerste ervaring met een kmo-omgeving, het contrast met zijn vorige werkgever kon haast niet groter zijn. “Een bedrijf dat 1.300 mensen op de payroll heeft staan, met heel veel organisatielagen en processen waar je telkens door moet”, vertelt Lander Spruyt.

Bij icapps heb je die hiërarchische organisatiestructuur niet. Meer nog, werknemers krijgen de vrijheid om zelf te bepalen hoe ze hun doel bereiken, zolang de kwaliteit gewaarborgd blijft. Het is zoals op een voetbalterrein: vooraf worden een aantal tactische richtlijnen en spelregels afgesproken maar iedereen binnen het team kiest zelf de looplijnen die hij nodig acht om doelpunten te kunnen scoren. Doordat we met een vrij jong team zitten - voor sommigen is dit hun eerste werkervaring - rolt de bal af en toe eens buiten. Dat wordt ook geaccepteerd, mensen moeten kunnen leren uit hun fouten, opdat ze het nadien beter zouden doen.”

Mentaliteit van een start-up

In de twee jaar dat Lander Spruyt voor icapps werkt, zag hij het aantal werknemers bijna verdubbelen: van 40 naar 70 man. “En toch heerst hier nog altijd de mentaliteit van een start-up, ook al zijn we dat stadium al eventjes ontgroeid”, zegt hij. “Dat het niet altijd makkelijk is die start-up mentaliteit aan te houden, spreekt voor zich, maar het is iets waar we nog steeds naar streven zonder dat het geforceerd overkomt.

"Het is zoals op een voetbalterrein: vooraf worden een aantal tactische richtlijnen en spelregels afgesproken maar iedereen binnen het team kiest zelf de looplijnen die hij nodig acht om doelpunten te kunnen scoren."

Hij vertelt hoe werknemers worden aangemoedigd om zelf ideeën vast te pakken en daar concreet mee aan de slag te gaan. En hoe voor elke medewerker een budget is voorzien om conferenties bij te wonen, ook in het buitenland. “Vorig jaar reisden sommige collega’s naar Tokyo, New York, Londen en Parijs. Deelnemen aan hackathons, zoals de Vlaamse programmeerwedstrijd, behoort eveneens tot de mogelijkheden.”

Voelsprieten van het bedrijf

Het is opvallend hoe groot de innovatiehonger van de icapps-werknemers is, en hoe het bedrijf er in slaagt dat hongergevoel aan te scherpen. “Het is belangrijk om die innovatie de vrije loop te laten”, aldus Spruyt. “Eén van de instrumenten die dat faciliteren, is het ‘Innovation Board’ waar iedereen post-its kan ophangen met innovatieve ideetjes die ze ergens hebben opgepikt. Dat maakt het voor iedereen heel zichtbaar waardoor het anderen ook gaat prikkelen. Op die manier gaan werknemers zich gedragen als voelsprieten van het bedrijf en komen we vrij snel te weten wanneer er nieuwe opportuniteiten opduiken in andere technische sectoren.”

Het blijft voor alle duidelijkheid niet bij ideeën. “Elke drie maanden bekijken we tijdens de Innovation Lunch welke ideeën een meerwaarde kunnen betekenen voor ons bedrijf en wordt er beslist wie van het team tijd en budget krijgt om zich daarin te verdiepen. Af en toe resulteert dat in een proof of concept, waar commercieel iets uit te halen valt. Met Apple TV hebben we op die manier een mooi project binnengehaald. Ook tijdens de meer informele momenten, zoals de lunchpauze of ons wekelijkse Slack café, komt dat soort zaken ter sprake.”

Innovation managers

Icapps doet er alles aan om het innovatiepeil te handhaven, en zelfs nog te verhogen. Om dat te faciliteren, werden vier collega’s aangesteld als innovatie-ambassadeur. Eén van hen is de 25-jarige Maarten Anckaert, die bij icapps de functie van Front-end Web Developer vervult. “Elke twee weken zitten wij met de vier ‘ambassadeurs’ samen om te kijken hoe we de innovatie in het bedrijf kunnen blijven opvolgen”, vertelt hij. “Eén van de grootste technologieën waar we nu mee bezig zijn, is gegroeid uit zo’n innovatief idee. Maar zelfs al vloeit daar geen proof of concept uit voort, dan is het nog altijd een nuttige oefening geweest omdat je op die manier mensen aanmoedigt om creatief mee te denken”, aldus Maarten Anckaert.

"De grote mate vrijheid en verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat er nauwelijks verloop is. "

De grote mate vrijheid en verantwoordelijkheid zorgt ervoor dat er nauwelijks verloop is. “Als iemand het bedrijf verlaat, is dat vaak om in het buitenland aan de slag te gaan. Een ex-collega werkt nu bij Apple, een ander bij rangle.io, een groot webbedrijf in Canada. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een collega de overstap maakt naar een rechtstreekse concurrent.”

BarCamp

Doordat het personeelsbestand de voorbije twee jaar zo spectaculair groeide, werden de maandelijkse team meetings verminderd in frequentie maar wel uitgebreid in duurtijd. Zo ontstond het idee van de BarCamp. Die vinden elke drie maanden plaats op Kaaicapps, zoals het kantoor op de Antwerpse Scheldekaaien door de eigen mensen werd gedoopt. In maart is icapps trouwens verhuisd naar een grotere ruimte in hetzelfde gebouw. Lander Spruyt legt uit hoe zo’n BarCamp in zijn werk gaat. “Vier keer per jaar, meestal op vrijdag, wordt aan interne of externe experts gevraagd om een presentatie of workshop te geven. Dat kan gaan over een technologie, een methodologie, een demo van iets wat we zelf gerealiseerd hebben, iemand die komt vertellen hoe je mensen gemotiveerd kan houden, enzovoort.”

BarCamp

Werknemers worden op die manier getriggerd om kennis met elkaar te delen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om op geregelde tijdstippen met het hele team samen te komen, kwestie van het wij-gevoel nog te versterken. Eigenlijk zijn we één bende vrienden. Meestal duiken we na de BarCamp met z’n allen de stad in om nog een pizza te gaan eten. En op donderdag durven we al eens blijven plakken op het werk. Dat begint meestal met één spelletje kicker en een pintje en voor je het weet is het elf uur ‘s avonds. Werk en plezier gaan hier hand in hand, de sfeer is echt wel heel bijzonder.”

Wil je zelf ervaren hoe het is om bij icapps te werken? Ga dan zeker eens kijken naar de openstaande vacatures! Neem hieronder een kijkje voor meer info over hoe het is om bij icapps te werken.