Waarom het juiste kantoor cruciaal is voor jouw groei:

Waarom het juiste kantoor cruciaal is voor jouw groei:

Bloovi Studio
Door Bloovi Studio
Waarom het juiste kantoor cruciaal is voor jouw groei:

Samenstelling van het team, een goed netwerk… Verschillende factoren dragen bij tot een goed en gezond bedrijf. Toch wezen verschillende onderzoeken al uit dat ook een degelijke werkomgeving bepalend is voor het succes van je bedrijf. Waarop je als ondernemer moet letten bij het kiezen van je kantoor? Bloovi vroeg het aan Jonas Vanhauter, ambassador bij projectontwikkelaar Re-Vive. Die realiseerde recent WATT The Firms, een creatieve en innovatieve hotspot voor groeibedrijven in Gent die je op 14/12/2017 kan bezichten!

#1 Een goede verbinding: letterlijk en figuurlijk

Medewerkers, klanten, investeerders,... Als ondernemer van een groeiend bedrijf wil je een gunstige ligging voor alle stakeholders. “Daarom zorg je maar beter voor een goede bereikbaarheid van jouw bedrijf”, knikt Rosseel. “Ik kan dan ook elke ondernemer aanraden om zich te vestigen in één van de provinciale hoofdsteden. Kies er niet lukraak één uit - kijk naar waar jouw potentiële klanten en medewerkers zich bevinden en stem je ligging daarop af. Zorg er ook voor dat je verder kijkt dan auto als vervoersmiddel. Zorg daarom voor voldoende parkeergelegenheid, ook bijvoorbeeld voor fietsen.”

Het belang van een goede verbinding kent ook een figuurlijke betekenis: uitstekende wifi! Rosseel: “Niemand wil aan de slag met slecht werkend internet. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar in de praktijk zien we in veel co-office spaces dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Niets zo vervelend, want het zorgt voor heel wat verlies van focus!”


Om die visie kracht bij te zetten, hebben wij gekozen om gebruik te maken van Zapfloor - de software van de gelijknamige start-up. “Zo’n platform beheert alles in de cloud - van toegangscontrole, bezoekersflow tot intranet en communitybeheer”, bevestigt Rosseel. “Op deze manier kunnen wij zorgen voor een efficiënte bedrijfsvoering.”

#2 Focus en tóch kruisbestuiving

Ja, focus: moet het nog gezegd dat dit een onmisbare eigenschap is van elk succesvol bedrijf? “Focus is een zeer ruim begrip, natuurlijk - maar naar mijn inziens gaat het vooral om het maximaliseren van de concentratie. In het gros van de kantoorruimtes waren er vroeger cubicles, die enkele jaren nadien plaats moesten maken voor het landschapskantoor. Vandaag de dag geloven nog steeds veel mensen in eilanden, maar dat creëert flink wat lawaai en concentratieverlies. In onze co-offices hebben wij ervoor gekozen dat mensen zich lekker rustig nestelen in onze akoestische stoel om te telefoneren, informeel te vergaderen of samen een koffie te drinken. Eén ding is zeker: als je efficiënt wil werken,dan moet je elke mogelijke afleiding elimineren.”

Ondanks het belang van focus stelt Rosseel wel dat elke gezonde onderneming een beroep zou moeten kunnen doen op kruisbestuiving. “Of je nu een start-up of scale-up bent: in een ideaal scenario zoek je een kantoor binnen pakweg een groter bedrijvengebouw of een co-office”, legt hij uit. “Ik moet je waarschijnlijk niet uitleggen wat de kracht van een netwerk kan doen. Als bedrijf mag je je dus niet isoleren van de buitenwereld - integendeel. Genoeg ondernemers en groeibedrijven die in acceleratoren en co-working offices inspiratie bij elkaar opsnuiven. En expertise delen, ook niet onbelangrijk.”


Om die kruisbestuiving te stimuleren, gelooft Rosseel dat werknemers en gebruikers in de co-working offices zoveel mogelijk moeten worden ontlast van alle zorgen. “Wij doen dat door een SPOC aan te duiden als gezicht van WATT The Firms”, laat hij weten. “Zij is verantwoordelijk voor de algemene coördinatie van alle dienstverlening. Zo hoeven onze gebruikers zich nergens zorgen over te maken.”

#3 Sfeer

Sfeer vormt volgens Rosseel een derde cruciale pijler van een geslaagd kantoor. “De look and feel van je bedrijf draagt bij tot een sterke corporate branding”, stelt hij. “Als werkgever wil je een omgeving creëren waar je team 8 uur of soms langer per dag wil werken. Het is dan ook niet zomaar dat steeds meer ondernemers inzetten op een hippe of trendy kantoorsfeer die hun missie en doelstelling naar buiten brengt. Want laat ons eerlijk zijn: anno 2017 kan je moeilijk uitpakken met een oud, versleten gebouw uit de jaren ‘70. Dat staat haaks op hetgeen wat je wil doen als bedrijf. Tenslotte wil je consistent zijn in je innovatieve aanpak. Waarom zou je dat dan niet uitstralen in je interieur en verlichting? Bij de inrichting van WATT The Firms wilden we echt een broeihaard van creatieve ondernemingen creëren die ook fungeert als plek voor dynamische ontmoetingen. Dus niet zomaar een kantoor, maar eerder een way of running a business anno 2017.”

Ook benieuwd wat een creatief kantoor voor jouw bedrijf kan betekenen? Laat je inspireren door de kantoorruimtes van WATT The Firms en kom langs op de afterwork drink op 14/12/2017 van 18u tot 21u! Meer info vind je ook op de website: www.wattthefirms.be

Interesse in de branded content, white paper en advertising mogelijkheden op Bloovi?
Neem contact op met BLOOVI STUDIO.