Enkele weken geleden trok Bloovi-schrijfster Magali De Reu met nexxworks naar New York en San Francisco, beide broedplaatsen voor ‘s werelds grootste retailspelers. Wat konden we van hen opsteken tijdens deze tour? Serie- en internetondernemers Peter Hinssen en Steven Van Belleghem doen 3 onmisbare retailtrends uit de doeken.

1. Retail en digital zijn één geworden

“Het ziet ernaar uit dat de fysieke wereld in een wurggreep wordt gehouden door de digitale platformen”, steekt Van Belleghem van wal. “Voor mij staat het in elk geval als een paal boven water dat we een nieuw tijdperk van retail betreden. Grote jongens zoals Google en Amazon beuken vandaag genadeloos op de muren van retail. Dat is een grote ramp voor ons Belgenlandje, zeker als je weet dat 60% van de Belgische kmo’s niet eens een website heeft. En dat terwijl consumenten vaker en langer online zijn dan ooit tevoren! Belgische inspanningen en investeringen zijn onvoldoende afgestemd op het feitelijke consumentengedrag - en dat is een gemiste kans. Conclusie: we zijn niet voorbereid op de volle vaart die Amazon en Google momenteel nemen.”

Het is absurd dat sommige partijen de forse opkomst van Amazon en Google nog steeds negeren.

“Inderdaad”, vult Hinssen aan, “ons land hinkt hopeloos achterop bij haar buurlanden. Menige Belgische retailspeler gelooft dat deze evoluties en disrupties hen niet raken, terwijl de impact enorm zal zijn. Het is absurd dat sommige partijen de forse opkomst van de Amazons en Googles nog steeds negeren. Zeker als je ziet waar bijvoorbeeld Amazon mee bezig is. Vooral de consistentie in hun verhaal heeft een indruk op mij nagelaten. Dat bedrijf focust zich op de platformeconomie, de kracht van het netwerk, snelheid en radicaal denken. Het is duidelijk dat het extreem moeilijk is om als zulke 'category king' relevant te zijn - hetzelfde verhaal zie je terug bij Google. Daarom geloof ik dat er ons spannende tijden te wachten staan. Ik ben enorm benieuwd naar hoe deze bedrijven met elkaar zullen concurreren. Maar het zijn die bedrijven die beseffen dat ze de markt moeten disrupten alvorens een ander het doet.”

2. Voice wordt de nieuwe interface

Van Belleghem gelooft dat interfaces onze thuis- en shopervaring over een andere boeg gooien. “Voice als een interface is misschien wel een van de meest spectaculaire ontwikkelingen”, licht hij toe. “Bij Google werd er letterlijk verteld dat ze mensen actief leiden naar voice technologie. Bij Amazon waren ze dan weer laaiend enthousiast over voice marketing en interfaceloze interfaces - net omdat ze zo gebruiksvriendelijk zijn! Kijk maar naar Amazon Go, wat een interessant concept. Er is niet eens een kassa, klanten lopen gewoon naar buiten terwijl de betaling automatisch via hun smartphone wordt afgehandeld. Winkelen is eenvoudigweg een supereenvoudige ervaring geworden, zo simpel is het.”

De focus op nieuwe interfaces is een heuse ommekeer voor Google, maar dat bedrijf is er klaar voor.

Hinssen voegt daar nog aan toe dat ook Google lijkt klaar te zijn voor de strijd om voice en interfaceloze interfaces: “De focus op deze nieuwe interfaces betekent een heuse ommekeer voor dat bedrijf, maar ze zijn er duidelijk op voorbereid. Helaas zie ik nog te veel bedrijven die vastzitten in traditionele moerassen en dus geen strategie hebben die beantwoordt aan de veranderende tijden.”

3. De platformeconomie kent een sterke opkomst

“De platformeconomie is een werkelijk gegeven”, zegt Hinssen, overtuigd. “Je hoeft zelfs niet buiten de landsgrenzen te kijken om dat te zien. Neem bol.com nu: the winner takes all, en dat weten zij gigantisch goed te benutten. De Benelux kent geen Amazon - dat bedrijf heeft voor het laaghangend fruit gekozen en besloot zich te richten op homogene markten zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ik zou wel eens willen zien wat er zou gebeuren als Amazon onze lokale markten aanboorde. Spanning gegarandeerd.”

Het probleem van digitale trends? Als je de boot blijft missen, dan zal die van jou zinken.

“Zeker weten”, knikt Van Belleghem. “Het hele verhaal doet me denken aan Netflix. Een tijd geleden betraden ze een waaier van verschillende markten tegelijk. Een interessante strategie, en dat is nog zacht uitgedrukt. Maar in alle eerlijkheid: Amazon Prime is naar mijn mening het paard van Troje. Ook ik kan niet wachten om te zien hoe dat zal evolueren. Maar vandaag is vandaag, en het is aan de Belgische bedrijfswereld om bij te benen.

We moeten op de golven surfen van deze trends en opportunistisch te werk gaan. Veel bedrijven beschouwen bol.com - die trouwens hun eigen marktplaats hebben - als de aartsvijand. Waarom? Sluit gewoon een partnership met hen! Dat kan jouw groei enkel ten goede komen. Zodra Amazon op de Belgische markt komt, moet je zien dat je bij de eersten bent om te partneren met hun marktplaats. Of doe dat met Google - zij zoeken per definitie partners voor hun Google Voice producten. Je hoeft heus niet te wachten tot een buitenlands bedrijf een dergelijk product of dienst in onze lokale markt zet. Het moment is aangebroken om proactief te handelen. Dat is net het probleem met deze digitale trends: als je de boot blijft missen, dan zal die van jou naar beneden zinken.”

Meer weten? Check nexxworks’ volgende Innovatietours en Bootcamps voor inspiratie over de Day After Tomorrow.