Marketing en technologie gaan vandaag hand in hand. Tal van nieuwe technologieën ondersteunen marketing in het onderhouden van relaties, het vinden van nieuwe leads, en nog veel meer. Dat heeft geleid tot meer investeringen in marketing technologie (martech). Maar er is ook een keerzijde aan de medaille. De groei van martech leidde ook tot een toename van oplossingen die organisaties zélf ontwikkelden om verschillende marketingtaken uit te voeren: de zogeheten dark martech. En dat brengt enkele problemen met zich mee. Meer weten? Download dan gratis ons ebook.

Dark martech kampt met twee grote problemen: de doeltreffendheid van zulke systemen is onduidelijk en ze integreren met andere systemen is moeilijk. Bovendien valt dark martech moeilijk te vatten omdat het vaak niet transparant is. Soms begrijpen de eigen marketeers het achterliggende systeem niet eens. Dat zoiets nefast is, hoeven we je vast niet te vertellen.

Hierdoor loop je het risico om het overzicht kwijt te raken en zelfs slechtere resultaten te boeken door deze systemen. Maar organisaties zijn zich vaak nog te weinig bewust van de gevaren van dark martech. Zelfs als de eigen ontwikkelde technologieën goedkoper zijn, mag je niet vergeten waar het om draait: het ondersteunen en integreren van klantdata om de marketingactiviteiten zo goed mogelijk te ondersteunen. Dark martech, zelfs als het volledig geïntegreerd kan worden, vervult deze specifieke functie niet altijd.

Wil je meer te weten komen over dark martech en hoe je de problemen ermee kan oplossen? Download dan nu het gratis e-book ‘Marketing in the dark: Dark Martech’.

New Call-to-action