Maar liefst 4 op de 10 Vlaamse ondernemers hebben geen flauw idee welke volgende stap ze moeten zetten om in het digitale tijdperk hun groeiambities te kunnen waarmaken. Dit blijkt uit een studie van Teamleader, in samenwerking met een onafhankelijk onderzoeksbureau, die laat zien hoe en in welke mate ondernemers nadenken over de toekomst van hun bedrijf.

Geen helder toekomstbeeld

Een rondvraag bij Vlaamse ondernemers laat zien dat een grote groep (bijna de helft) geen flauw idee heeft hoe men zijn toekomstplannen verder vorm moet geven. Straffer nog: velen zijn daar niet eens mee bezig. Sommigen zijn dan weer afgeschrikt door bepaalde zaken die hen afremmen om ‘the next step’ te nemen: zoals te weinig middelen en te veel risico’s. 

Vooral voor kleine en jonge ondernemingen blijft het vaak koffiedik kijken over wat er morgen allemaal op hen afkomt. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 40% van de Vlaamse ondernemers niet het minste idee heeft wat die volgende stap nu precies inhoudt.

Investeren in digitalisering

Met name de investering in digitalisering noemen veel bedrijfsleiders 'de meest impactvolle beslissing die ze ooit moesten nemen'. Maar organisaties die daar (nog) niet zo hard mee bezig zijn, missen de middelen of weten niet welke mogelijkheden er allemaal zijn. Kortom, heel wat stof om ernstig over na te denken

Heb je zelf al een idee waar jouw bedrijf zich in de toekomst vooral moet op focussen? Lees het volledige onderzoeksrapport van Teamleader en ontdek onder andere:

  • Welke stappen uit het verleden het meest impact hadden voor ondernemers
  • Wat de grootste hindernissen van ondernemers zijn bij het zetten van een volgende stap
  • Welke stappen ondernemers het komende jaar op de agenda plaatsen

Alle resultaten van het onderzoek vind je terug in dit gratis rapport. Laat je erdoor inspireren om zelf 'the next step' richting een succesvolle toekomst te zetten.