Yahoo zou drastische maatregelen gelanceerd hebben om adblockers te weren. Zo zouden sommige Yahoo Mail-gebruikers niet langer de maildienst kunnen gebruiken tenzij ze hun adblocker uitzetten. Dat meldden verschillende mensen in het Adblock Plus gebruikersforum.

Drastische maatregel

Vanaf nu kunnen adblocker gebruikers die een Yahoo Mail account hebben, niet langer hun inbox bereiken, tenzij ze hun adblocker-software deactiveren. Verschillende mensen zouden dit bericht krijgen van Yahoo: 

Een test?

Yahoo-woordvoerster Anne Yeh gaf een reactie aan The New York Times: 

"Bij Yahoo zijn we constant bezig met het testen van productervaringen en aanpassingen aan onze platformen. Het is dus slechts een klein deel de Amerikaanse Yahoo-gebruikers krijgt nu geen toegang tot Yahoo Mail."

Of Yahoo van plan is om deze maatregel verder uit te rollen is nog niet geweten. Wel is het een feit dat Yahoo (net zoals andere online uitgevers) sterk afhankelijk is van de inkomsten op advertenties. Nu er ook steeds meer mobiele adblockers opduiken zitten steeds meer adverteerders met de handen in het haar. 

Er zijn steeds meer online uitgevers die lijken te opteren voor repressieve maatregelen zoals paywalls en andere weringsmiddellen. Toch vinden ook heel wat mensen dat online advertising zichzelf moet heruitvinden.

Afwachten dus hoe de advertentiesector precies zal evolueren...