foto: Sacha Grootjans

In het begin van dit jaar kondigde bol.com aan dat Directeur België Jan Huysmans zou worden opgevolgd door de Belgische Kiki Lauwers. De vrouw, die al enkele jaren in Nederland woont, was voorheen actief als consultant bij McKinsey & Company en is helemaal zinnens om bol.com verder op de Belgische kaart te zetten. Verrassend genoeg volgde ze een ruimtevaartopleiding, welke vandaag zijn vruchten afwerpt in Lauwers’ functie bij bol.com. 

“Studeren in Delft heeft me geleerd wat teamwork en innovatie nu écht betekenen”

Lauwers vertelt hoe ze na haar secundaire opleiding het Belgenland inruilde voor Nederland, om daar de opleiding ‘Aerospace Engineering’ te volgen in Delft. “Dat is een zeer technische ingenieursopleiding, wat in België vergelijkbaar is met de opleiding ‘Burgerlijk Ingenieur”, gaat Lauwers van Wal. “Het interessante: in Nederland gaat zo’n opleiding niet heel breed, maar wordt het vergrootglas op een kleiner spectrum gehouden.”

De directeur vertelt hoe ze tijdens die universitaire opleiding echt een ‘doe’-mentaliteit heeft gekweekt. “Weet je”, vertelt ze, “op dat gebied in Nederland veel minder traditioneel dan België. Naast de technische basisvakken was er een reeks innovatieve studentenprojecten waar ik aan kon deelnemen. Alle studenten zijn er enorm ondernemend, er hangt als het ware een samenhorigheidsgevoel van alles aankunnen. Alles was mogelijk. Ik geloof dan ook dat ik mijn zin voor initiatief, die vandaag op veel verschillende gebieden van pas komt, te danken heb aan mijn opleiding.”

Lauwers’ innemendheid is naar eigen zeggen een van de redenen dat ze een leven als consultant achter zich heeft gelaten. “In die functie bekleedde ik voornamelijk een adviserende rol”, zegt ze, “en dat was leuk, maar het begon toch te kriebelen om mee aan de wieg te staan van iets groots. Als consultant werk je een project af en hop je naar het volgende, daardoor leerde ik enorm veel op korte tijd, maar ik wilde zelf een actievere bijdrage leveren die op langere termijn impact zou uitoefenen op een bedrijf.

E-commerce en innovatie: het beste duo?

Lauwers geeft duidelijk aan waarom ze het e-commerce-pad is ingeslagen. “Ik hou van uitdagingen en mijn drang naar vernieuwing paste perfect in de e-commercesector”, zegt ze. “E-commerce is innovatie, en dat smaakte voor mij onmiddellijk naar meer. In deze sector verandert er zó veel en ook nog eens aan een razendsnel tempo. De kunst bestaat er echt in de juiste keuzes te maken. Als ik vergelijk met mijn job als consultant, dan moet ik toegeven dat het toen soms gemakkelijker was om prioriteiten te stellen. Ik werkte vaak in een stabielere bedrijfssectoren. Je moet hier echter voortdurend de afweging maken ‘waar zet ik vandaag op in?’ want je hebt niet de tijd om voor elk goed idee een business case uit te werken.

Daarnaast heeft Lauwers nog het gevoel dat ze bijdraagt aan een hoger doel. “Ik vind het mooi om te zien hoe online winkelen iemands leven makkelijker kan maken. In mijn eigen gezin bijvoorbeeld met twee kinderen en twee werkende ouders, krijg ik door online te winkelen juist veel quality time terug. Het comfortniveau dat bedrijven zoals bol.com voortbrengen is iets waarin ik mee het verschil wil maken.

Verschillen tussen Belgische en Nederlandse markt

Zoals menige koper wel weet, werkt bol.com samen met allerlei partners, onder meer Torfs en JBC, die hun diensten te koop zetten op haar platform. Dat verhoogt volgens Lauwers de betrouwbaarheid van bol.com en van e-commerce op zich, want daar is nog werk aan de winkel. “Je ziet dat de Belgische markt veel meer terughoudend is,” bevestigt de Antwerpse.

“Kijk maar naar de bedrijven die “Verkopen via bol.com”: van onze 12.000 partners komen helaas slechts 1.200 partijen uit België. Pas op, er is sprake van groei: Belgische ondernemingen beseffen hoe langer hoe meer dat ze dankzij een platform als bol.com gemakkelijker kunnen mikken op de Belgische én de Nederlandse markt." 

"Alleen heeft België het niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je het vergelijkt met Frankrijk en Duitsland: die landen zijn qua schaal net iets groter, waardoor je een e-commerce-investering makkelijker terugverdient. België kampt dan weer met een lager inwonersaantal en heeft de complexiteit van drie talen. Maar ondanks dat alles zie ik dat e-commerce beweegt, start-ups zijn ermee bezig. Parcify vind ik een bijzonder initiatief, net zoals de Appiness ‘Spott’ app. Zulke innovaties vormen mee de toekomst.”

Over de verschillen tussen de Belgische en Nederlandse e-commerce markt kan veel geschreven worden. Maar toch ziet de directeur van bol.com ook veel gelijkenissen. “Kijk, er zijn wel verschillen tussen België en Nederland”, zegt ze, “maar qua marktbehoeften zie ik vooral gelijkenissen. Iedereen, ongeacht zijn woonplaats, is op zoek naar een groot assortiment, voordelige prijzen en het gebruiksgemak.”

Lauwers bouwt dus actief mee aan de toekomst van e-commerce in België, waarvoor ze met bol.com wil beantwoorden aan de behoeften van de Belgische consument. “Belgische klanten moeten zich ook thuisvoelen bij bol.com, en daarin vervullen sterke functionaliteiten zoals betrouwbare, Belgische betaalmethodes en flexibele leveringsopties en voldoende afhaalpunten een cruciale rol”, aldus Lauwers.

“De totale gebruikerservaring staat centraal, en aangezien 33% van de zoekopdrachten op bol.com afkomstig zijn van mobiel, houden we ook de vinger aan de pols voor dergelijke trends door bijvoorbeeld de bol.com app en het responsive maken van onze site. Daarnaast denk ik dat er nog veel groeipotentieel is voor e-commerce in België zowel in producten die al vaker online gekocht worden, zoals boeken en elektronica, als in producten die nog relatief nieuw zijn online zoals tuingereedschap & meubels. We zijn ook steeds op zoek naar nieuwe Belgische collega’s die willen helpen om met ons team deze groei te realiseren."

Wij zijn benieuwd, Kiki!