Video advertising is hot. Als u een dagelijkse bezoeker van YouTube bent, zult u niet ontkomen aan de videoadvertenties. Soms zijn deze skippable of word je verplicht om de video in zijn geheel uit te kijken. Maar hoe kan je zelf adverteren op YouTube? Enkele tips:

Hoe gaat video advertising in zijn werk?

Helaas is YouTube advertising nog nieuw en voor de meeste adverteerders nog onbekend terrein. Vandaar dat we even kort stil staan bij de mogelijkheden van adverteren op YouTube. Maar eerst misschien nog even wat cijfers over het toch wel indrukkende bereik van YouTube: 

Hoeveel mensen kan je bereiken met YouTube?

YouTube in België bereikt dagelijks 1 miljoen gebruikers en de homepage genereert een duizelingwekkende 2.3 miljoen impressies op een dag! De verdeling tussen man en  vrouw is bijna gelijk (54%/46%). Voor meer insights over YouTube-gebruik in België kan je hier terecht. 

YouTube wordt door traditionele tv-adverteerders vaak gezien als een goede aanvulling op TV-reclame. Terecht want als het bereik van YouTube vergelijkt met het bereik van de Vlaamse tv zenders, bereikt YouTube 66% van de bevolking in de leeftijd tussen 15-54. Reden te meer op YouTube te overwegen als advertentiekanaal.

Hoe kan ik adverteren op YouTube?

Adverteren op YouTube kan op de homepage, in de zoekresultaten en op de “watch” page. Dit is de pagina waarop u de video bekijkt.  Niet alle advertentieruimte is beschikbaar.  In het algemeen zijn er twee manieren van “aankopen”: Reservation Based” en Auction Based. Adverteren op de homepage kan alleen maar op reservatiebasis  en non-skippable video ads kunnen alleen aangekocht worden via reservering.  Hier betaalt u ook op een cost per impressies basis en de minimale investering ligt voor vele adverteerder relatief hoog.

Auction Based Adverteren

In dit artikel focussen wij ons alleen op auction based adverteren. Dit wil zoveel zeggen als adverteren via Adwords voor video. Het gaat dus ook om TrueView formaten, de formaten die je kunt skippen ofwel waarvoor de gebruiker zelf kiest om ze te bekijken door erop te klikken. U betaalt op basis van resultaat (cost per view).

De video’s kunnen verschijnen zowel binnen YouTube als ook het Google Display network én pagina’s van publisher die YouTube video embedden (website en zelfs Facebook!) en kunnen dus samen een zeer groot bereik geven. 

Voor dat je een keuze maakt om te adverteren is het belangrijk om je drie vragen te stellen:

1. Wat is het doel van de campagne (naamsbekendheid vs. branding vs. ...?),
2. Waar wil je verschijnen? (Alleen op YouTube of ook op partnersites of embedded videos),
3. Wat wil je dat de gebruiker doet na het bekijken van je video?

- Je website bezoeken?
- Ander materiaal bekijken?
- Zich abonneren?
- De video delen....?

3 Formaten om te adverteren:

  • InSearch: gesponsorde videos in de YouTube zoekresultaten,
  • InDisplay: gesponsorde video bovenaan de suggesties op de watch page,
  • InStream: Skippable preroll voorafgaand aan het bekijken van de video die je koos.

Hieronder nog even een korte beschrijving:

InSearch

InSearch advertising met video is een perfect formaat om een koppeling te maken met zoektermen en een video die u de gebruiker wilt laten zien. Het is zeer belangrijk dat de video relevant is voor de zoekopdracht anders zal niemand u video willen bekijken. 

InDisplay

Dit formaat is eigenlijk te vergelijken met een banner of het oude click-to-play format. Net zoals een banner genereert dit formaat zeer veel impressies maar de doorklikratio is in vergelijking met andere formaten lager.

 

InStream

Dit formaat is veruit het populairste formaat bij veel adverteerders en vaak voor hen ook synoniem met adverteren op YouTube. InStream format kunnen worden getarget of socio demografisch factoren, topics en interessegebieden. De lengte van de video is niet beperkt maar de gebruiker kan u boodschappen skippel. Er is ook veel een verschil in het aanreken van de cost per view voor lange en korte videos.

Niet alle formaten geven namelijk de mogelijkheid om buiten YouTube te linken dus let goed op welk formaat u kiest.  Meer informatie over voor en nadelen van de formaten vind u in de presentatie van Search University.

Maar iedereen skipt toch die ads?

Toen ik tijdens Search University de vraag stelde “wie skipt de video ads op YouTube?”, gingen de handen inderdaad massaal de lucht in.



Maar is het werkelijk zo dat we alle reclame slecht vinden en niet willen zien, skippen of uitgesteld kijken en doorspoelen? Nee, verbazingwekkend genoeg niet! Voor deze editie van Search University deed Knewledge special onderzoek binnen een 20-tal campagnes om te bekijken hoe dat skiprate en de lengte van de video aan elkaar gerelateerd waren. En dit waren onze bevindingen:

  • Geen enkele video advertentie wordt volledig uitgekeken,
  • Korte Ads (minder dan 30 sec), hebben een zeer hoge skiprates (gemiddeld op 7,5 seconden, wat wil zeggen direct als men kan),
  • Hoe langer de video, hoe gunstiger de skiprate zich ontwikkeld,
  • Best presterende formaat : InStream of wel de skippable prerol,.

Verbaast dat je ook? Eigenlijk hebben we volgens mij geen hekel aan reclame maar wel aan reclame die geen verhaal vertellen, niet entertaining zijn, niet relevant of gewoonweg irritant zijn. Probeer deze reclamevideo eens.

Of herinner je deze fantastische reclamespot nog? Het zijn perfecte voorbeelden van creativiteit gecombineerd met great storytelling en die trigger die mensen nieuwsgierig maken om meer te ontdekken of de aandacht vasthouden met goede humor.

Zoals al eerder gezegd, reclamemakers kunnen veel leren van gebruikers, skiprates en YouTube Analytics.

Het succes van je video campagne hangt af van een goed storyboard. Vandaar is mijn belangrijkste tip naar de adverteerder: “Leer van je gebruiker!”.  Volgens mij loont zelfs de moeite om eerst het campagne materiaal te testen en evalueren op YouTube voordat je overweegt dit via klassieke weg te adverteren.  Zo kun je te weten komen of je video eigenlijk wel gesmaakt wordt.