Niemand had zich kunnen inbeelden dat we ons ooit opnieuw als één blok achter ons nationaal elftal zouden scharen. Gelukkig is die voetbalgekte er weer helemaal terug! En hoe? Het hele land staat op zijn kop want voor het eerst in 12 jaar neemt de Belgische 11-koppige driekleur opnieuw deel aan het WK. Belgische vlaggen en gadgets kleuren ons land en ook social media is een niet te missen pion in het aanwakkeren van het Belgisch enthousiasme.

Online succes van Rode Duivels

Nochtans kwam het succes van de Rode Duivels op sociale media er niet zomaar. In het voorjaar van 2012 ervoer de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) een ware ‘reality check’: met een perceptiescore van 4,9 deden ze het in volle crisis zelfs minder goed dan de banken. Er was duidelijk dus héél wat werk aan de winkel.

Red Devils Community

In 2013 vatte KBVB de koe bij de horens met een campagne die de Red Devils community een serieuze boost zou geven: de Duiveluitdagingen! Met behulp van het social media management platform Engagor luisterde de KBVB actief naar wat er op social media over de organisatie, het team en de spelers zoal werd gezegd. Die informatie bleek van cruciaal belang om uit te vissen wat er bij de fans écht leeft en om een authentieke band op te bouwen.

#Iedereenmee

Met een 8-koppig communicatieteam gaat de KBVB volledig voor de overwinning om via sociale media opnieuw een sterke, persoonlijke band op te bouwen met hun supporters. Via de #iedereenmee social media campagne, zal elke Belg een gratis postkaart kunnen bezorgen aan de Duivels in Brazilië.

De spelers zullen verschillende kaarten ook effectief beantwoorden met een filmpje dat dan via social media verspreid wordt. Op de wedstrijddagen vult de KBVB het Sportpaleis, Vorst Nationaal en Spiroudôme met fans die de wedstrijd op grote schermen kunnen volgen.

De fans worden opgewarmd door groepen als Triggerfinger, Daan en The Sore Losers en na de wedstrijd is er een Dance With the Devils party. De grote schermen zullen dan gevuld worden met foto's die ijverige supporters vanuit Brazilië of België op sociale media delen en het KBVB communicatieteam met Engagor - een Gents social media management platform - monitort.

Engagor

"Het is voor ons belangrijk om ook tijdens het WK verder in te zetten op ons persoonlijk contact met de Belgische voetbalfans via sociale media. Met behulp van Engagor kunnen we moeiteloos alle online conversaties rond het team, spelers en coach en volgen en er zelf ook actief aan deelnemen”, zegt CEO van de KVBV, Steven Martens.”

Vandaag hebben de Rode Duivels alvast een indrukwekkende online community uitgebouwd met bijna 400.000 Facebook fans en 61.000 Twitter volgers. Bovendien zal een 6-koppig communicatieteam in Brazilië ervoor zorgen dat ook de thuisblijvers alles vanop de eerste rij kunnen meemaken. De gedreven, enthousiaste sociale media aanpak van KBVB zorgt ongetwijfeld nog voor een sterkere groei van hun community op social media.