foto: shutterstock.com

Een hostingbedrijf doet meer dan alleen je website in de lucht houden. Toch weten weinige mensen wat er zich écht achter de schermen afspeelt. We spraken met Combell, de grootste hostingpartner in ons land. Dit zijn 3 dingen die hostingbedrijven voor je doen, waarvan je waarschijnlijk niet op de hoogte was.

1. Preventief kwaadwillige codes en infecties blokkeren

Elk degelijk hostingbedrijf heeft een webfilter. Daarmee controleert het elk inkomend verzoek naar je website. Kwaadwillige codes of infecties worden automatisch geblokkeerd. Ook beveiligingen tegen SQL-injections, rootkits en bruteforce attacks horen bij het preventieve optreden. Het handige aan al deze voorzieningen? Ze zijn gebruiksvriendelijk: je kunt ze perfect configureren per website.

Bij hostingdiensten hoort ook het scannen op malware. Je kunt het zo’n beetje vergelijken met een antivirusscanner. Het hostingbedrijf zal geïnfecteerde of bedreigende bestanden meteen van haar servers wissen. En niet te vergeten: het scant alle logs en blokkeert IP-adressen. Onbetrouwbare user agents (bots) of IP’s? Die maken geen schijn van kans.

Tot slot neemt de hostingprovider ook de DDoS-beveiliging voor haar rekening. Het is belangrijk om 24/7 beschermd te zijn tegen zo’n ‘DDoS-aanvallen’. Concreet gaat het om een aanvalsmethode waardoor gebruikers een bepaalde online service niet meer kunnen gebruiken.

Vooral banken die internetbankieren aanbieden zijn vaak het target van zo'n DDoS-aanvallen. Maar ook meer en meer SaaS-applicaties worden een doelwit. Daarom is het voorkomen van zo'n aanvallen een prioriteit. DDoS-beveiliging combineer je best met fysieke firewalls. Het handige aan die systemen: ze verwerken maar liefst meer dan 175.000 aanvragen per seconde!

2. Automatisch patchen en updates uitvoeren

Ooit al gehoord over jailing? Dit principe waarborgt de veilige werking van je applicatie en je besturingssysteem. Dat wil zeggen dat je hostingpartner zich bekommert om een goed geïsoleerde omgeving: vrijwel elk beveiligingsrisico wordt geëlimineerd. En dat brengt ons bij het tijdig patchen van systemen en applicaties.

Combell bijvoorbeeld, zorgt voortdurend voor een automatische patching via het besturingssysteem. Resultaat: je hebt altijd de laatste softwareversie. Tenslotte veroudert software (en hardware) zeer snel. Daarom voert je hostingpartner op de achtergrond een reeks updates uit waar je weinig van merkt. En dat zou al helemaal anders zijn als je alles zelf deed.

Welk CMS gebruik je? WordPress, Joomla, Drupal? Wat het systeem ook is,  niet iedereen steekt graag tijd in het updaten naar de meest recente versie. Wat bedrijven soms vergeten: dat vergroot het risico op slechte beveiliging. Daarom zal een hostingbedrijf in actie schieten zodra een kritische update beschikbaar is. Al is het beter om dat te anticiperen, en zelf de updates te installeren.

Conclusie? Om preventief op te treden, voert een goede hostingpartner ook een dynamisch proces van controles uit.

3. De klok rond ondersteuning bieden

Misschien hoefde je nog nooit aan te kloppen bij de helpdesk van je hostingprovider. Toch geeft het concept wel gemoedsrust: de gedachte dat de provider steeds bereikbaar is mocht er toch iets mislopen. Of gewoon wanneer je iemand wenst te spreken over extra uitbreidingen of nieuwe mogelijkheden.

Benieuwd naar een blik achter de schermen van een hostingsbedrijf? Wij gingen onlangs langs bij Combell en maakten deze reportage.