Bron foto: Shutterstock

Instagram blikt terug op een schitterend jaar: de door Facebook beheerde app lanceerde enkele succesvolle features, waaronder Instagram stories, én bereikte de kaap van 500 miljoen maandelijkse gebruikers. Wat brengt Instagram ons in het nieuwe jaar? Social media bedrijf Buffer heeft het over 3 belangrijke trends:

#1 Instagram voor bedrijven

Instagram heeft eindelijk geld geroken bij haar zakelijke gebruikers. Ook al waren de Business Tools van Instagram niet bepaald hét gespreksonderwerp van 2016, het is misschien wel de belangrijkste functionaliteit die in 2016 werd ingevoerd.

Het bedrijf heeft met honderden organisaties samengewerkt om bloot te leggen hoe ze hun Instagram-ervaring konden verbeteren. Drie behoeften werden aan het licht gebracht: opvallen, inzichten vergaren en nieuwe klanten vinden. De release van Business Tools bracht dan ook zakelijke profielen, analytics en de mogelijkheid om ads aan te maken, rechtstreeks vanuit de app.

Naarmate Instagram haar advertentietools blijft verbeteren, naast die van Facebook, is de kans groot dat er meer zakelijke profielen en tools ten tonele verschijnen zodat bedrijven het onderste uit de kan kunnen halen van hun Instagram-profielen.

#2 Live video 

Instagram wil de plek bij uitstek zijn om "‘s werelds belangrijkste momenten vast te leggen en te delen”. Alleen is niet elk ‘moment’ de moeite waard om in een van Instagram’s mooie filters of omkadering te gieten. De invoering van Instagram Stories heeft gebruikers al aangespoord om Snapchat-gerelateerde content te delen op Instagram. Maar wat wij, veeleisende Instagram-gebruikers misschien echt nodig hebben: live video!

Afgelopen jaar pronkte Facebook met haar live video feature en wist ze te vertellen dat haar gebruikers live video’s langer én vaker bekijken dan niet-live video’s. Het verbaast dan ook niemand dat Instagram de functionaliteit ook aan het testen is. Echter is er nog geen officiële lanceringsdatum bekend.

#3 Instagram Stories

In augustus 2016 pakte Instagram, geheel in Snapchat-stijl, uit met haar ‘Stories’ om de ‘gaten’ te vullen tussen de posts in onze Instagram feed. Of hoe CEO Kevin Systrom het uitlegde aan The Verge:

“Als Instagram gefundeerd is op highlights, vullen we nu de ruimtes daartussen in - en zijn we voortaan ook meer visueel in het algemeen. We willen alle momenten in de wereld vastleggen, en dus niet gewoon enkel de mooiste.” 

De Stories-functionaliteit wordt steeds meer getweakt, en met één van Instagram’s meest recente updates zou het wel eens een slimme tool kunnen worden voor bedrijven die meer trafiek willen genereren. Want Instagrammers die een geverifieerd account hebben, kunnen nu ook links delen via Instagram Stories met een ‘Meer bekijken’-call-to-action. Er wordt dan andere content geladen in een in Instagram geïntegreerde browser. Momenteel wordt deze aanvullende functie getest bij geverifieerde Instagram-gebruikers. We kunnen alleen maar hopen dat ze spoedig wordt uitgerold naar alle gebruikers!

Chris Demeyere, social media consultant, vult nog graag aan: "In 2017 verwacht ik dat Instagram plotsklaps hard gaat inzetten op 360 graden foto's en video's. Dat zorgt voor nog meer beleving, meer engagement met de foto's en laat de waarde van een individuele post stijgen."

Meer weten over de trends van andere social media platformen? Ontdek hier de voorspellingen voor Facebook en Snapchat, en binnenkort ook die voor Twitter!