Bron foto: Shutterstock

Afgelopen jaar kwam Facebook met veel nieuws op de proppen. De meeste onder ons vinden Facebook Live video’s zonder twijfel een van de meest straffe vernieuwingen, maar ook uitvindingen als ‘Reacties’ en de ‘Marketplace’ kregen flink wat media-aandacht. Al deze innovaties spelen natuurlijk in op trendvoorspellingen. Wat 2017 precies in petto heeft voor Facebook? Deze trends moet je volgens social media bedrijf Buffer in de gaten houden:

#1 Video bereikt ongekende hoogten

Facebook zette afgelopen jaar massaal in op video. Het medium is zelfs het meest geconsumeerde op mobiel. Volgens Buffer zal video zeker niet aan belang verliezen. Sterker nog: de Amerikaanse onderneming vermoedt dat de trend volgend jaar haar piek zal bereiken.

Zo voerde het bedrijf van Joel Gascoigne en Leo Widrich een onderzoek in de Verenigde Staten, waarbij 30% van de respondenten, allemaal marketeers, aangeeft dat video in de toekomst meer aandacht krijgt in hun marketinginspanningen.

#2 Augmented Reality, lenzen en filters

Pokémon Go en de talrijke Snapchat-filters deden AR afgelopen jaar boomen. In 2017 zal Facebook een enorme prominente speler worden in dit domein. Toen het bedrijf eerder dit jaar haar resultaten van het tweede kwartaal bekend maakte, gaf Zuckerberg alvast deze visie over AR:

“Wat mij echt opvalt, is dat - naarmate we naast VR ook investeren in augmented reality - de smartphone een mainstream consumer platform wordt voor verschillende AR-functionaliteiten. De evolutie zit dus niet zozeer in een bril op je neus, maar in een toestel dat wereldwijd al lang wordt gebruikt: smartphones.”

Logischerwijs kocht Facebook het bedrijf met de gelijknamige selfie-app Masquerade over, en begon het al te experimenteren met filters en maskers in Facebook Live. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd!

 

#3 Zoekverkeer boomt

In datzelfde kwartaalrapport maakte Zuckerberg bekend dat Facebook afklokt op 2 miljard zoekopdrachten per dag. Naar verluidt gaat het om een stijging van een half miljard tegenover 2015. Natuurlijk deelt Google met een luttele 3,5 miljard zoekopdrachten nog altijd de lakens uit, maar de groei van Facebook zou wel eens kunnen betekenen dat het bedrijf in de toekomst de advertentie-inkomsten van Google wegkaapt.

Interessant is dat zoekverkeer mogelijks een sleutelelement wordt in het verhogen van je organisch bereik op Facebook. Wij zijn er daarom  van overtuigd dat het boomende zoekverkeer van Facebook in 2017 een staartje krijgt.

Meer weten over de trends van andere social media platformen? We brengen je de komende tijd nog de voorspellingen van Snapchat, Instagram en Twitter!