‘the dead of the smartphone and what comes next,’ ‘de smartphone is dood, leve de smartphone’ … het zijn maar enkele koppen die duidelijk maken dat het einde van de smartphone een hot topic is. Ook bij Wijs geloven we dat zijn dagen geteld zijn, alleen zal het toestel waar we zo aan gehecht zijn niet echt verdwijnen, maar eerder veranderen. En daar heeft de opkomst van augmented reality heel wat mee te maken. Bart De Waele en David Vansteenbrugge geven hun visie op de toekomst van de smartphones en AR.

De smartphone veranderde ons gedrag

Om te begrijpen waar we naartoe gaan, is het interessant te bekijken waar we vandaan komen. David Vansteenbrugge: “De smartphone luidde een tijdperk in waarbij we niet langer naar 1 specifieke kamer in ons huis moesten gaan om daar ‘op’ het internet te gaan. We zijn nu continu geconnecteerd en hebben instant toegang tot alle informatie. Dat zorgde voor een immense verandering in ons gedrag. Vroeger was autoriteit en bekendheid van een product primordiaal. Het was het enige waaraan we een houvast hadden om kwaliteit en betrouwbaarheid in te schatten. Vandaag starten we ons beslissingsproces geheel zelfstandig. We beginnen een eigen research-proces online, voor we een winkel binnenstappen of een vertegenwoordiger uitnodigen.”

De ARKit-app van IKEA maakt gebruikt van augmented reality

Bart beaamt: “De mens verandert eerst de technologie, vervolgens verandert de technologie ons. Het verklaart ook waarom consumenten vandaag veel minder frequent hun zoektocht starten vanuit een merknaam. We zoeken geen ‘Miele’ of ‘Miele kookplaat’, wel ‘beste kookplaten’.” De smartphone veranderde zo het consumentengedrag. Het beslissingsproces start vanuit een behoefte, veeleer dan vanuit een merknaam.

We staan aan de vooravond van een nieuwe technologische revolutie

AR wordt mainstream

Nu staan we aan de vooravond van een nieuwe technologische evolutie, die opnieuw een even ingrijpende impact zal hebben op ons gedrag. David: “Er is een reden waarom de grote tech-giganten hun focus weghalen uit virtual reality, dat door complexe hardware nog niet tot zijn grote doorbraak komt, en die investeren in augmented reality. Dat is het toevoegen van virtuele, digitale elementen in de echte wereld, om zo de omgeving rondom ons te verbeteren, uit te breiden met informatie die op dat moment relevant is.”

De mens verandert eerst de technologie, vervolgens verandert de technologie ons.

Een mooi voorbeeld is de ARKit-app van IKEA. In plaats van te moeten inschatten of een meubel goed zal staan in je woonkamer, kijk je met de app doorheen je smartphone naar de ruimte, en kan je meubels in die ruimte slepen. Je maakt eindeloze combinaties, ook voor en na de traditionele openingsuren van de fysieke winkel, en kan vervolgens online kopen of naar de winkel gaan om te zien hoe het meubel er echt uitziet en aanvoelt. “AR zal eerst de retail op z’n kop zetten. Het gaat daarbij verder dan grote stukken zoals meubels. GAP, een Amerikaanse fashion retailer, laat zijn kledij vandaag al visualiseren op een virtuele paspop die je van dichtbij kan bekijken. Zo kan je elk detail onderzoeken en de taillering beter inschatten. We zullen er geen jaren over doen om die paspop door onszelf te vervangen en zo vanuit onze zetel de kledij te kunnen passen. Gedaan dus met die vervelende retours, en gedaan met het klassieke retailconcept.”

Dat AR de doodsteek zou zijn voor fysieke winkels, geloven Bart en David dan weer niet. “Er zal altijd nood zijn om het tactiele te laten ervaren door de consument, maar de winkel zal een medium worden in een groter verkoopsorgaan, eerder dan het eindpunt van die aankoopbeslissing.”

In het nieuwste winkelconcept van Nike kan je schoenen uitproberen op een basketbalveld. Fysieke winkels blijven ook in de toekomst van belang, al is het op een andere manier dan vandaag.

De toekomst: ‘explosie’ van de smartphone

Eens AR zijn plaats heeft gevonden bij de consument, zal het volgende hoofdstuk zich aandienen. Als we ons het landschap over enkele jaren proberen in te beelden, zijn we wellicht volop gebruik aan het maken van AR toepassingen voor bepaalde aankopen, in bepaalde sociale netwerken en in interacties met dienstenbedrijven. Alleen zal het lastig worden om daarvoor altijd met onze smartphone voor onze neus te lopen. Bart: “De smartphone zal daarom niet verdwijnen, maar wel modulair worden, net zoals het gebeurde met de computer. De eerste computers waar ik in de jaren 80 op werkte, waren geïntegreerde toestellen: het moederbord met geheugen en rekenkracht zat in hetzelfde omhulsel als de input/output mechanismen als scherm en toetsenbord. Na verloop van tijd is die computer geëxplodeerd, gemodulariseerd: een apart scherm, apart toetsenbord, aparte muis. Dat is het lot van de smartphone, maar dan draadloos.”

De smartphone zal daarom niet verdwijnen, maar wel modulair worden, net zoals het gebeurde met de computer

David: “Google Glass, de HoloLens van Microsoft … dat soort slimme brillen zijn daar al een duidelijk voorbeeld van. Het maakt dat info constant beschikbaar is. In een eerste fase zal de rekenkracht nog door onze smartphone gestuurd worden, maar nadien willen we ook die ballast weg, en zal de smartphone vervangen worden door een always on interface.”

Het gedrag van klanten staat opnieuw op het punt om ingrijpend te veranderen

Bart: “En daar wringt het schoentje opnieuw, want hardware alleen is niet voldoende. Om input/output intuïtiever te maken, dichter op ons lichaam en onafhankelijk van de abstractielaag van toetsenborden en muisklikken, heb je intelligente software nodig die onze bewegingen en en context waarneemt en interpreteert. Daar zal dus AI en Machine learning nodig zijn, zodat we niet langer puur willekeurige info, maar wel de juiste info voor ons krijgen. Google en Facebook zijn hierin duidelijk al een stapje voor: AI draait op massieve hoeveelheden data om algoritmes te trainen. Apple gebruikt die data nog niet, vanwege hun policy rond data en privacy. Als ze dat toch gaan doen, geloof ik dat zij weer voortrekker worden in AR. Het business model van Google en Facebook draait net om het feit dat al onze aandacht bij hen geconcentreerd zit, en dat maakt dat zij aarzelen in de stap naar AR ..."

Als AR de dominante toepassing wordt, zal het gedrag van klanten opnieuw ingrijpend veranderen. We zullen onze communicatie daar dus ook aan moeten aanpassen. De vorm waarin we onze services en communicatie gieten, zal drastisch moeten worden aangepast. 2D-interfaces zoals een plat scherm, zal plaats ruimen voor 3D-interfaces die een plaats hebben in de ruimte. Een nieuwe digitale golf die ongetwijfeld weer massa’s nieuwe opportuniteiten zal brengen.