Een spook waart door Europa – het spook van de crisis: de kredietcrisis,  klimaatcrisis, politieke crisis … Daar komen we uit. Vroeg of laat. Maar de puinhopen opruimen… Dat is niet genoeg. Omdat er meer aan de hand is. Consumenten nemen immers via het web de macht in handen.

Naar een nieuw tijdperk

Een crisis is een ‘toestand van gevaarlijke onevenwichtigheid’. Een neergang in de economische conjunctuur. Maar je kunt het ook positief bekijken en de crisis als een opportuniteit zien. Ik zie de huidige crisis als de overgangsfase naar een nieuw tijdperk. Een revolutie die al een tijdje aan de gang is en die wij mee-maken.

Met het web in de hoofdrol. Het web heeft hoe consumenten kopen en bedrijven verkopen compleet op zijn kop gezet. Waar het voor bedrijven eerst ging om klanten vinden, gaat het er nu om door klanten gevonden te worden. Consumenten nemen door het web de macht in handen.

Dat ligt vast in de oorsprong van het web, waarbij het niets te maken heeft met commercie. En dus niets met traditionele marketing: klanten vinden. Het web draaide om informatie en meningen delen. Kijk naar de meest bezochte websites vandaag: Google, Facebook, YouTube, Twitter, Wikipedia … en je ziet dat er weinig is veranderd. Het web draait om mensen die informatie en meningen delen. Dat besef is essentieel voor het online succes van bedrijven.

Van ‘klanten vinden’ naar ‘door klanten gevonden worden’

Bedrijven zijn gewend om klanten te vinden door hen te vertellen wat goed voor hen is en wat ze moeten kopen. “Als er geen behoefte is, dan creëren we die”, dat idee. Dat opdringerige pushen werkt niet online. En ook steeds minder offline.

Maar zo benaderen bedrijven - en ook veel (meestal zelfverklaarde) experts die hen adviseren begeleiden - wel nog vaak het internet: ze interrumperen om aandacht te trekken. Denk maar aan de opspringende pop-ups (die nu gelukkig grotendeels verleden tijd zijn), banners en een nieuwe hippe variant daarvan: carrousels, die verspringende beelden met tekst op de homepage. Allemaal aandachttrekkerij.

Het werkt niet of nauwelijks op een medium gedomineerd door mondige mensen die weten wat ze zoeken: niemand opent Google met de idee ‘wat zal ik vandaag eens zoeken’. Mondige mensen die steeds sceptischer staan tegenover marketing-blablabla.

De mens centraal stellen

Ik geloof dat om online succesvol te zijn bedrijven de mens centraal moeten stellen. Aandacht geven aan wat mensen zoeken, daar gaat het online om. En offline ook steeds meer.

Om aandacht te geven aan wat mensen zoeken, moet je begrijpen wat de gevoelens en behoeften zijn. Dat vraagt om empathie. Empathie maakt je menselijk en zorgt voor verbinding. Dat is essentieel, want mensen kopen van mensen. Zelfs als we door een scherm van elkaar zijn gescheiden.

Elk bezoek aan een website is de start van een conversatie. En dat is precies het omgekeerde van wat bedrijven gewend zijn.