Als je zoveel mogelijk uit je Facebook-pagina wil halen, dan heb je de juiste content nodig op het juiste moment. Facebook for business heeft daarom 7 tips op een rijtje gezet die je helpen om je toekomstige posts naar een hoger niveau te tillen:

1. Wees consistent

Door consistent te zijn in zowel de kwaliteit als de inhoud van je posts, weten je fans wat ze van je kunnen verwachten en help je hen een goed beeld te vormen over je bedrijf. Een contentkalender kan je hier bij helpen. Zo kan je je posts op voorhand plannen en zie je in een oogopslag of je posts consistent zijn. Enkele extra tips voor je contentkalender:

  • Plan je posts in op de momenten waarop de meeste van je fans online zijn
  • Markeer belangrijke data voor je bedrijf, zoals nieuwe productlanceringen bijvoorbeeld, maar ook belangrijke events en gebeurtenissen in je branche
  • Gebruik verschillende kleuren voor posts naar verschillende doelgroepen, zodat je makkelijk ziet of je alle doelgroepen even vaak aanspreekt.

2. Target je posts

Hoe meer je fans zich aangetrokken voelen tot je content, hoe sneller ze erop zullen klikken. Deel je fans daarom in op basis van leeftijd, geslacht, locatie… en pas je content lichtjes aan voor iedere groep.

De juiste post bij de juiste doelgroep krijgen, doe je door tijdens het posten op het doelgroepsymbool te klikken.

Zie je dit symbool niet, ga dan even naar je pagina-instellingen en vink op het tabblad „Algemeen” de optie bij „Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten” aan.

3. Zorg voor interessante content

Hoe recenter je posts zijn, hoe meer je fans erin geïnteresseerd zullen zijn. Zorg dus steeds voor nieuwe content zodat je je fans niet gaat vervelen met altijd weer dezelfde posts. Enkele tips om je posts interessant te houden:

  • Speel in op de actualiteit. Gebruik je contentkalender voor een handig overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen in jouw branche en speel daar gepast op in.
  • Test wat er het best werkt bij je fans. Maak daarom verschillende posts voor 1 doel, en analyseer welke post de beste resultaten oplevert.
  • Antwoord zo snel mogelijk op reacties. Zo toon je je fans dat je naar hen luistert en zullen ze naar de toekomst toe meer geïnteresseerd zijn in je posts.

4. Boost belangrijke posts

De makkelijkste manier om al je fans te bereiken, is door je posts te boosten. Om zoveel mogelijk uit je budget te halen, is het aangeraden om je best werkende posts te boosten. Die hebben namelijk al bewezen dat ze interessant zijn, en het zijn die posts die je aan iedereen wil tonen.

Je post boosten kan door simpelweg op de „bericht promoten” te klikken onder je post. Vervolgens kan je kiezen om je content te verspreiden onder je bestaande fans, of om je content bekend te maken bij potentiële klanten die nog geen fan zijn.

5. Geef je fans unieke kortingen en promoties

Als het je doel is om via Facebook je producten en diensten te verkopen, dan kunnen exclusieve kortingen en promoties daar zeker bij helpen. Enkele tips om via Facebook te verkopen:

  • Link in je post naar de aankooppagina op je website en vermeld de promocode die je doelpubliek kan gebruiken tijdens de aankoop.
  • Creëer een gevoel van urgentie door copy als „Enkel dit weekend!” of „Laatste kans!” aan je post toe te voegen.
  • Promoot enkel producten waarvan je weet dat je doelpubliek erin geïnteresseerd is.

6. Hecht belang aan je foto’s én aan je tekst

Aan de visual van Facebook-posts wordt vaak al voldoende aandacht geschonken, maar als die visual niet gepaard gaat met de juiste copy, zal je je doelstellingen nooit bereiken. Zorg daarom altijd voor de juiste combinatie van tekst & visual, zodat de boodschap die je wil brengen, correct overkomt. Enkele tips:

  • Werk enkel met foto’s van goede kwaliteit die ofwel je bedrijf of producten in de kijker zetten, ofwel tonen hoe je product gebruikt wordt.
  • Kies voor korte, maar krachtige zinnen. Je doelpubliek moet in één blik zien wat je met je post wil vertellen.
  • Gebruik harde Call-to-actions zoals „koop nu” niet in elke post, maar maak je publiek eerst warm voor je product voor je hen aanzet tot een aankoop.
  • Test verschillende combinaties van visuals en teksten om te zien wat voor jouw publiek het best werkt.

7. Analyseer de resultaten van je posts

Door regelmatig je pagina-statistieken na te kijken, krijg je een goed beeld over wat er werkt en wat niet. Je kan er leren:

  • welke posts de grootste betrokkenheid hebben
  • hoe je doelpubliek eruit ziet

Wat je doelpubliek betreft, is het vooral belangrijk om niet alleen te kijken naar het profiel van je fans, maar ook naar dat van de betrokken personen. Want het is die groep van mensen je het makkelijkst kan converteren naar klanten.

Wil je meer zien dan enkel het geslacht, de leeftijd en de locatie van je fans, neem dan een kijkje in de doelgroepstatistieken in je advertentiebeheer. Daar vind je onder andere info over de jobs, opleidingsniveaus en het apparaatgebruik van je fans, maar ook bijvoorbeeld welke andere pagina’s ze liken.

Wanneer je na het analyseren van je statistieken een goed beeld hebt van je doelpubliek, kan je je toekomstige posts hierop afstemmen en zo het beste uit je Facebook-updates halen.

Kort samengevat is het dus erg belangrijk om je doelgroep te kennen, en vervolgens de juiste content te creëren op het juiste moment om die groep te converteren. Succes!