Na het postgraduaat ‘Digital Content and Journalism’, trekt de Gentse Arteveldehogeschool opnieuw de digitale kaart. Vanaf volgend jaar zal je er het postgraduaat ‘Digital Marketing Communication’ kunnen studeren. In zes maanden tijd word je er een volleerd digital marketeer. Daarvoor trokken ze alvast een waardevolle partner in crime aan: het digital agency Wijs. Ondanks dat op de Belgische markt heel wat online marketing postgraduaten bestaan, is het opmerkelijk dat een digital agency mee de schouders onder een dergelijke initiatief zet.

‘Digitale marketing moet je gewoon dóén’

In oktober gaat het gloednieuwe postgraduaat van start. Het opleidingspakket bestaat uit 11 weken les en drie maanden stage. Daardoor is de opleiding enorm praktijkgericht. Opleidingscoördinator Kristof Van den Branden licht toe: “Er zijn al enkele gelijkaardige postgraduaten op de markt, maar wij focussen ons echt wel op praktijk. Digitale marketing mag niet abstract blijven, je moet dat gewoon dóén. Daarom bieden we ook zo’n lange stage aan, zodat je het echt in de vingers kan krijgen.” Door de stage en de lessen overdag, mikt het postgraduaat zich vooral op schoolverlaters

Gebrek aan jonge professionals

Om de opleiding zo praktijkgericht te maken, besloot de Gentse hogeschool in zee te gaan met het digitaal bureau Wijs. Daarvoor was het agency ook zelf vragende partij. “Ze kwamen eigenlijk op het juiste moment naar ons toe, want we waren zelf al een tijdje aan het spelen met het idee,” vertelt Van den Branden, “voor hen is het ook een vorm van alternatieve personeelswerving. Er is een nijpend tekort aan jonge professionals in dat vakgebied.” Een slimme zet van het Gentse bureau dus. 

Het lijkt voor beide partijen dus alvast een win-win, maar hoe zit het voor de studenten zelf? “We lanceren dit postgraduaat met de slogan ‘Clickstart je carrière’, want na het afstuderen zijn er heel wat mogelijkheden. Eventueel bij Wijs zelf, maar ook in tal van andere agencies en bedrijven. De markt snakt naar dit soort profielen.” De studenten worden er alvast breed opgeleid en mogen er proeven van alle facetten van digital marketing, van online advertising tot UX-design.

Bij Artevelde zien ze het alvast groots: “We mikken op zo’n dertigtal studenten om mee te beginnen. Maar krijgen we meer aanmeldingen, dan gaan we zeker proberen om de opleiding uit te breiden. Er zijn ook al plannen om in 2018 ook cursussen over bepaalde deelthema’s, zoals Google Analytics, aan te bieden voor professionals die al in het vak staan." Meer info over het postgraduaat vind je op www.arteveldehogeschool.be/opleidingen/postgraduaat/digital-marketing-communication.