Bron foto: Shutterstock

2016 was een mooi jaar voor Snapchat. Na de release van functionaliteiten zoals Memories en Spectacles is Snap Inc, het bedrijf achter de applicatie, niet zinnens om een stap terug te nemen. Social media bedrijf Buffer zocht dé 3 Snapchat-trends voor 2017 uit:

#1 De straffe evolutie van Spectacles

Eerder al las je op Bloovi hoe Snapchat met zogenaamde ‘tech glasses’ wél wist te scoren, in tegenstelling tot andere grote namen, waaronder Google. En dat heeft te maken met de manier waarop ze het product hebben gepositioneerd. Josh Constine van TechCrunch verwoordde het op deze manier: “Als je iets cool wil maken, geef het dan niet eerst aan de geeks”.

Spectacles is inderdaad een cool product, maar wel voornamelijk gericht naar Snapchat’s kerndoelgroep: tieners. Doordat het in beperkte mate beschikbaar is en vooral door journalisten en tech early adopters niet als eerste toegang te geven, zijn het de Snapchat-gebruikers zélf die reclame maken voor het product. En zo willen Snapchatters van over de hele wereld niets liever dan een paar Spectacles kopen.

Aangezien dit het eerste tastbare product is van Snapchat Inc, kunnen we alvast niet wachten om te zien hoe Spectacles haar straffe evolutie verder zet in 2017.

#2 Verbeterde advertentiemogelijkheden

In 2016 stelde Snapchat gesponsorde geofilters open voor iedereen, waarmee bedrijven en professionals hun eigen filter konden creëren en sponsoren in een locatie naar keuze. Volgens Buffer zal het bedrijf in 2017 nog sterker inzetten op haar advertentieproduct om adverteerders te voorzien van analytics en targeting mogelijkheden.

De eerste stappen zijn daarvoor al gezet: een tijd geleden kondigden Snapchat en Foursquare aan dat ze zouden samenwerken om van de geofilters een nóg sterkere tool te maken. Daarbij zouden marketeers een beroep kunnen doen op meer en gedetailleerde data, die ze kunnen gebruiken om te kijken op welke locaties hun ads worden getoond. Waardoor adverteerders op hun beurt gerichter kunnen targeten.

#3 Circular video

Toen Snap Inc haar Spectacles functie onthulde, kwam ze ook op de proppen met een nieuw circular video format. Zo kan Spectacles opnames maken vanuit een 115-graden oogpunt - vergelijkbaar met dat van een menselijk oog.

Het grote voordeel daarvan? Het maakt niet uit op welk toestel je een bepaalde video bekijkt, je ziet de content op volledig scherm in eender welke houding. Dat wil zeggen dat, wanneer je jouw smartphone van portret naar landschap switcht, je nog steeds de video op volledig scherm te zien krijgt. Onderstaand voorbeeld verduidelijkt de kracht van circular video.

 

Benieuwd naar de andere social media trends? Ontdek ook wat Facebook, Instagram en binnenkort wat Twitter in 2017 te bieden zullen hebben!