Stel je het volgende voor: het pakketje dat je online bestelde, voldoet toch niet echt aan je verwachtingen. Gelukkig kan je vandaag bijna overal gratis retourneren. Maar het label dat je daarvoor nodig hebt, gooide je in al je enthousiasme weg - of zat om te beginnen al helemaal niet in de doos. Zelf een label printen dan maar. Als je inktpatronen tenminste niet leeg zijn, en je überhaupt al een printer hebt. Toegegeven, een wereldprobleem is het niet (snel) kunnen printen van zo'n retourlabel. Maar het is wel irritant. Daar heeft bol.com nu een simpele oplossing voor.

Terugzenden met je smartphone

Samen met bpost lanceert bol.com nu 'printerloos retourneren'. Daarmee is het de eerste online winkel in ons land die de mogelijkheid biedt om door middel van een digitale barcode een pakket te retourneren. In Nederland biedt bol.com de service al enkele maanden aan. Maar ook wij hoeven vanaf nu geen retourlabel meer te printen en ook adressen schrijven op de doos is niet meer nodig.

Als je je pakje in een postkantoor of postpunt afgeeft, hoef je geen label meer te printen. Je ontvangt dan bij het melden van een retour van bol.com een digitale barcode. Bij bpost-postkantoren of PostPunten kan je deze barcode op je smartphone tonen aan een medewerker, die vervolgens de barcode scant en het label print. Simpeler kan het haast niet.

Het retourproces en de bijhorende voorwaarden kunnen een drempel vormen voor consumenten om online te winkelen. Daarom heeft bol.com het concept van printerloos retourneren in het leven geroepen. Bol.com verwacht hiermee de drempel om online te winkelen nog meer te verlagen en de groei van e-commerce verder te versnellen.