Een succesvolle start-up staat en valt met de timing. Precies in die valkuil trapte ondernemer Filip Tack, toen hij in 2004 onder de naam Nomadesk de 'Belgische voorloper van Dropbox’ oprichtte. In aflevering 14 van Techmag deelt hij openhartig zijn ervaring en misstappen, en vooral: hoe hij het tij liet keren en Nomadesk verkocht aan UnifiedPost.

De valkuil van te vroeg internationaliseren

Filip Tack beseft dat Nomadesk waarschijnlijk gewoon pech had met haar timing. Hij omschrijft het bedrijf dan ook niet zomaar als ‘de start-up van het interbellum’. “In 2004 zag het softwarelandschap er compleet anders uit”, stelt hij. “Er heerste toen weinig vertrouwen in technologiebedrijven.”

We denken meteen aan de VS als het gaat over internationaliseren, omdat die markt 300 miljoen consumenten telt. Maar dat is een zeer gevaarlijke strategie

Daarnaast heeft Nomadesk veel te vroeg de landsgrenzen overgestoken. “Als technologiestarter moet je heel snel andere landen benaderen”, vindt hij. “Maar laat dat vooral geen uitvlucht zijn om je product niet lokaal te testen. Eens je achterhaald hebt wat je de eindklant kan aanbieden, ben je klaar om te internationaliseren.”

Bovendien worden buitenlandse markten in één adem genoemd met de Verenigde Staten. ‘We moeten naar de VS, want daar zitten 300 miljoen consumenten’, hoor je dan vaak. Dat is een zeer gevaarlijke strategie. Nomadesk was na haar series A-ronde daarheen getrokken, maar dan met een half product. Ja, nu durf ik dat toe te geven. Bovendien hadden we absoluut geen connectie met die markt. Er was geen enkele Amerikaan met flesh or meat in the game. Wat had het dan nog uitgemaakt of we wonnen - niemand zou er wat aan hebben gehad. Daarom: als je een markt benadert, dan moet je daar al een zekere band mee hebben. Hetzij investeerders, of strategische partners met een oprechte interesse om je start-up daar te lanceren.”

Je baby afstaan aan een grote speler

Nomadesk wist gelukkig overeind te kruipen, en werd op een gegeven ogenblik overgenomen door UnifiedPost. Die speler biedt oplossingen voor het beheer van documenten en facturatiestromen. “Op een bepaald moment stelden we vast dat we het product van Nomadesk beter wat meer zouden verticaliseren”, herinnert Tack zich.

“De concurrentie met de horizontale aanbieders uit de VS was moordend, zeker vanuit België. Toen we uitzochten hoe we ons konden onderscheiden, leek de markt van financiële dienstverleners ons heel erg logisch.”

Op het moment van de overname was Nomadesk geen baby meer, maar een opstandige puber

UnifiedPost kwam als meest gunstige en passende speler uit de bus. Of Tack het moeilijk had zijn baby af te staan als een grote speler? “Nomadesk was geen baby meer, maar een opstandige puber”, lacht Tack. “Dus ik had het er niet zo moeilijk mee. Maar dat komt ook doordat we met UnifiedPost open kaart speelden over mijn toekomstige rol. Iedereen wist waar hij stond.”

To exit or not to exit: enkele do’s en don’ts

Uiteraard mag je bij een exit niet over één nacht ijs gaan. Tijdens het gesprek somt Filip Tack enkele do’s en don’ts op. En geeft hij meteen ook mee wanneer een overname géén goed idee is. “Start-ups hoeven ook niet per se zo snel te gaan voor een exit”, vindt hij. “Het kan heus geen kwaad om ambitieus te zijn en te consolideren. En ook: als bedrijf is het geen kwestie van snel aansturen om te worden overgenomen, maar eerder zelf over te nemen.”

Bekijk hieronder de volledige aflevering met Filip Tack en abonneer je hier op Techmag!