Een B2C-bedrijf uitbouwen in België, dat is volgens heel wat mensen geen sinecure. Met Small Teaser bewijst founder en CEO Ruth Janssens dat het wél kan. In de tweede aflevering van Techmag zegt ze zelfs onomwonden dat ieder bedrijf kapitaal kan ophalen. Hoe ze het dan heeft aangepakt? Wat je dan precies als start-up nodig hebt om snel te groeien? Ze vertelt het allemaal.

Meteen wereldwijd denken

Akkoord, in België geldt het alom bekende credo dat je vanaf de start wereldwijd moet denken. Maar in de praktijk past lang niet iedereen dat principe al toe. “Wij hebben onze pijlen vanaf dag één gericht op de Angelsaksische markt”, steekt Janssens van wal. “Concreet is Small Teaser een platform waarop bloggers content kunnen publiceren rond één specifiek topic, waarvoor ze volgens de populariteit ervan worden vergoed met advertentie-inkomsten.”

“Er is dus wel degelijk een B2B-luik verbonden aan ons platform, maar dat maakt niet dat we hard moesten werken om aan volume te winnen”, vertelt de onderneemster. “Daarom ook de beslissing om vooral die Engelstalige markt te benaderen. Veel schrijvers en adverteerders beheersen de taal, dus dat is laagdrempelig.”

Als B2C-start-up moet je een lange weg afleggen om te schalen. Logisch dus dat investeerders niet snel toehappen

Janssens gaat nog een stap verder en zegt dat, als het bedrijf zich tot België had beperkt, het nu niet eens meer zou bestaan. “In tegenstelling tot andere B2C-bedrijven die helaas het onderspit moesten delven, zoals FLAVR of Take Eat Easy, hebben we de uitbreiding niet land per land aangepakt”, zegt ze daarover. “Anderzijds erken ik natuurlijk wel dat je als B2C-start-up een lange weg moet afleggen om te schalen. Logisch dus dat veel investeerders niet snel toehappen, zeker ook omdat de expertise niet aanwezig is.”

Pragmatisch op élk vlak

Hoe Janssens dat met Small Teaser heeft gecounterd, licht ze toe in de aflevering zelf. Het is opvallend hoe de onderneemster in elk aspect van haar bedrijf regelrecht op haar doel afstevent. En dat meestal ook behaalt. Haar stokpaardje: focus, focus, focus. “Ik geloof erin dat je pragmatisch te werk moet gaan op élk vlak van je bedrijf”, weet ze. “Ook als dat betekent dat je harde beslissingen moet nemen - dat hoort erbij. Zo is het niet makkelijk om afscheid te moeten nemen van bepaalde teamleden. Maar wat kan je anders doen, als ze de groei van je bedrijf vertragen?

Benieuwd naar welk advies Ruth Janssens nog meer heeft rond het uitbouwen van een bedrijf? En hoe ze zowel ondernemer als manager is en volgens die mentaliteit ook al investeerders benaderde? Bekijk hier de volledige episode!