Hoe corona ervoor zorgt dat zelfs ‘snelheidsduivel’ Gunther Ghysels (Get Driven) het gaspedaal even moet lossen: “Ook als je stilstaat, kun je vooruitgaan”

Hoe corona ervoor zorgt dat zelfs ‘snelheidsduivel’ Gunther Ghysels (Get Driven) het gaspedaal even moet lossen: “Ook als je stilstaat, kun je vooruitgaan”

‘De juiste man is diegene die het moment weet te pakken’. Een uitspraak van Johann Wolfgang von Goethe die zo op het lijf is geschreven van Gunther Ghysels, de 28-jarige oprichter en CEO van de Kortrijkse scale-up Get Driven. Wat aanvankelijk begon als een idee om wat extra zakgeld te verdienen, is anno 2020 een sterk groeiend bedrijf met internationale ambities. Get Driven kan intussen rekenen op zo’n vijfduizend klanten en levert dagelijks chauffeurs voor onder meer CEO’s, politici en fleetbedrijven. “Get Driven zal niet ten onder gaan aan de coronacrisis. Daarvoor ben ik te gedreven en te oplossingsgericht.”

Maar plots was daar COVID-19. En dat had een grote impact op de ‘immer voorwaarts’-filosofie van de gedreven zaakvoerder. Corona dicteert en Get Driven moet volgen. Of Ghysels ervan wakker ligt? “Het is vervelend, ja. Het is nu vooral een kwestie om de situatie te aanvaarden en te focussen op wat er achter de schermen gebeurt. Ook als je stilstaat, kun je dus vooruitgaan.”

Je zou het kunnen beschouwen als ‘réculer pour mieux sauter’. Ghysels - in 2019 werd hij Jonge Ondernemer van het Jaar in West-Vlaanderen - is er de man niet naar om bij de pakken te blijven zitten. Daarvoor is hij té gedreven. Iets wat je ook kon zien in het VTM-programma ‘Jonge Wolven’ waarin hij zich toonde als een rasechte ondernemer.

Gigantisch potentieel

Op het moment van ons interview is hij net terug uit Londen, de stad waar hij twee maanden woonde. Prospectie om Get Driven aan de andere kant van het Kanaal te introduceren, krijgen we te horen. Van het bruisende Engelse hoofdstad naar het landelijke Kerkhove, een deelgemeente van Avelgem, het contrast kan niet groter zijn. “Engeland ging in lockdown, en plots kon ik veel te weinig manoeuvreren”, zeg Ghysels. “Londen is een coole stad, maar niet als je elke dag op een appartement van 40 vierkante meter moet doorbrengen. In plaats van te wachten tot de bui overging, kon ik Get Driven beter van hieruit runnen.”

Ja, er zijn vandaag een pak minder ritten, maar Get Driven zal niet ten onder gaan aan de coronacrisis. Daarvoor ben ik zelf te gedreven en te oplossingsgericht

Tussen de opstart van de bvba in 2017 en eind 2019 groeide Get Driven elk jaar met maar liefst honderd procent, tot de 1,7 miljoen euro omzet die de Kortrijkse scale-up vandaag draait. Dat doet het met een team van zes medewerkers. Voor een bedrijf in volle expansie kon deze crisis niet slechter vallen. Ook de founder vindt het uiteraard allemaal erg vervelend maar blijft er eerder stoïcijns onder, en reageert ietwat laconiek.

“Een setback? Ja, dat wel, maar de vooruitzichten blijven wel goed. Engeland, Duitsland,... het zijn twee landen waar we hard op aan het werken zijn. Ik zie een ongelooflijk potentieel voor een Engelse en Duitse Get Driven. Misschien niet meteen in Londen zelf, want niet veel mensen hebben er een eigen wagen. Voor de UK denk ik meer aan de suburbs of aan steden zoals Manchester en Liverpool.”

“In Duitsland staan we al iets verder. Als Get Driven daar vaste voet aan de grond krijgt, kan dat een heel mooi verhaal worden. Alleen, het staat allemaal wat on hold. Of ik daarover pieker? Niet echt. Ja, er zijn vandaag een pak minder ritten, maar Get Driven zal niet ten onder gaan aan de coronacrisis. Daarvoor ben ik zelf te gedreven en te oplossingsgericht.”

(Photo by VTM 2)

Zoeken naar extra inkomsten

Het is die houding die Get Driven heeft gebracht tot waar het nu staat. Ook in tijden waarin de overheid aanstuurt op thuiswerken en zo knabbelt aan de corebusiness van het bedrijf, blijft de CEO opvallend positief. Al is het wel soms een beetje zoeken naar een nieuw evenwicht. “Het is vooral een oefening in het vinden van alternatieven”, zegt Ghysels,

“Naast onze twee belangrijkste diensten - het leveren van drivers voor zakenlui en voor mensen die een avondje op stap gaan – is er een derde luik dat focust op de fleet van bedrijven. Bedrijven die over een wagenpark beschikken, moeten dit jaar ook bijvoorbeeld de banden van hun auto’s laten vervangen. Het gat dat er door de coronacrisis is gekomen, kunnen we sowieso niet meer dichten maar die extraatjes zorgen wél voor broodnodige inkomsten. Daarom is onze deal met bandenexpert Q Team vandaag goud waard.”

Het gat dat er door de coronacrisis is gekomen, kunnen we sowieso niet meer dichten maar die extraatjes zorgen wél voor broodnodige inkomsten

“Daarnaast hebben we een paar maanden geleden met Mini Cooper een campagne gedaan waarbij we met twintig bemande Mini Coopers voor de zwaar getroffen restaurants gratis maaltijden aan huis leverden. Leuk, maar helaas te weinig lucratief om ermee door te gaan. We hebben die piste wel onderzocht hoor: kunnen we iets betekenen in de wereld van food delivery? Maar al snel wisten we die markt té ad hoc was om er iets duurzaams op poten te zetten. En we kunnen er onze chauffeurs geen shifts van 3 uur garanderen, wat het absolute minimum is.”

Ander land, andere aanpak

Dat Get Driven de vruchten plukt van een falende mobiliteitsaanpak in België wil Ghysels niet gezegd hebben. Of een tot in de puntjes uitgekiend openbaar vervoersnetwerk, met onberispelijke aansluitingen en grotere frequentie zijn business zou impacteren? Misschien. “Het is alleszins een feit dat we met Get Driven een niche gevonden hebben met heel veel mogelijkheden. Toen ik pas begon, merkte ik dat zaakvoerders snel mee waren met het idee. Een chauffeur pikte hen thuis op en ze konden zonder tijdverlies, in de privacy van hun eigen wagen, meteen beginnen werken. Geen gedoe met pendelen, geen overbevolkte treinen en rechtstreeks naar de plek waar ze wilden zijn. Files? Dan nog kunnen ze doorwerken. Het blijft een ongelofelijke service waar mensen graag voor betalen”, zegt Ghysels.

En dat laatste mag wel duidelijk blijken uit de omzetcijfers die Get Driven op de Belgische markt laat zien. Vraag is of die aanpak - die het vooral moet hebben van mond-tot-mondreclame - ook in het buitenland werkt. “Om elders vaste voet aan de grond te krijgen, moeten we het anders aanpakken”, beseft Ghysels. “Het Belgische verhaal is uniek. Bij het prille begin van Get Driven reed ik de klanten zelf rond. Al snel bleek dat daar echt vraag naar was en voor ik het goed en wel besefte, was de trein vertrokken. De eerste klanten prezen de service aan bij concullega’s, die dat op hun beurt ook weer deden. Get Driven kon algauw rekenen op een klantenbestand van 100 personen. De mond-tot-mondreclame heeft veel gedaan.”

“Dat die aanpak niet overal aanslaat, hebben we gemerkt in Wallonië, waar Get Driven aanvankelijk niet van de grond kwam. We hadden er geen ambassadeur, niemand die er bij wijze van spreken kon voelen hoe warm het water er was en of er überhaupt enige interesse was, of voeling met wat we willen aanbieden. We hebben onze aanpak daarom aangepast, en zijn het verhaal er nu opnieuw aan het schrijven.”

Wat Duitsland betreft, is het op dat vlak nog wat koffiedik kijken: willen we de markt penetreren met een stevige campagne en dito marketing of gaan we het low key aanpakken? Op dit moment heeft het alleszins geen zin om cash te burnen en hard te investeren”, aldus Ghysels.

Rap, een app! Of toch maar niet

Vandaag draait Get Driven op een laag pitje. Dat zou je althans denken, want de ritten blijven uit. Maar achter de schermen is het vuur nooit uitgedoofd. Ghysels grijpt de kalmere periode aan om een nieuwe Get Driven app te ontwikkelen, ook al dateert de meest recente van 2019.

“Klanten zijn laaiend enthousiast over onze app maar toch kan het beter. Efficiënter vooral. Kijk, die app is het kloppende hart van het bedrijf. Staat die niet op punt, dan kunnen we snel klanten verliezen. Stel dat iemand de app twee keer raadpleegt en twee keer een slechte ervaring heeft, dan mag je er donder op zeggen dat hij die nooit meer zal gebruiken. Dat geldt trouwens zowel voor onze drivers als voor de klanten.”

Vandaag werken vijf IT’ers fulltime aan de ontwikkeling van de nieuwe versie, vertelt Ghysels. “Dat kost bakken geld, maar het is de investering waard. De app zorgt ervoor dat Get Driven blijft lopen; het spreekt voor zich dat we er hard op focussen. Ondertussen hebben we er met een aantal high profile IT’ers al maanden werk in gestoken, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik heb daar echt bewust naar gezocht, omdat de app echt helemaal op punt moet staan. Hij moet futureproof zijn, niet enkel voor België maar ook voor andere landen.”

Binnen 5 jaar actief in 4 landen

In België is Get Driven groot geworden doordat het makkelijk kon werken met studenten. Of Ghysels dat ook van plan is in het buitenland? “Neen, dat gaat niet”, is het antwoord. “Als we Get Driven pakweg in Duitsland willen lanceren, wil ik werken met chauffeurs die daarvoor opgeleid zijn.”

“Het verhaal in België is uniek, maar door een verschil in arbeidswetten en verzekering kunnen we dat niet zomaar copy-pasten naar andere landen. Het rekruteringsplatform zal er alleszins anders zijn. Hoe het ook zij: de plannen blijven onveranderd. Binnen vijf jaar willen we actief zijn in vier landen, met 3.000 tot 4.000 chauffeurs.”

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.119 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief