Het Gentse Amavi Capital wil in totaal 60 miljoen euro investeren in Europese PropTech scale-ups op Benelux-markt⚡Prijzen voor Dé Studentenondernemingen van het Jaar zijn uitgereikt ⚡Kersverse unicorn Gorillas wil in nieuwe investeringsronde 500 miljoen dollar ophalen ⚡Onderzoek naar hoe Belgische CEO’s communiceren in coronatijd.

1. 30 miljoen euro vers kapitaal voor Gentse investeringsfonds Amavi Capital

Het pas vorig jaar opgerichte Amavi Capital haalde tijdens zijn eerste kapitaalronde maar liefst 30 miljoen euro op bij Belgische bedrijven en ondernemers. Hiermee wil het fonds investeren in Europese scale-ups die opereren op het snijpunt tussen vastgoed en technologie. Niet verwonderlijk als je weet dat Amavi Capital door zes ervaren ondernemers: Davy Demunck en Kristof Vanfleteren van de Waregemse vastgoedontwikkelaar ION, Arne Allewaert, Frederic Van Den Weghe, Paul Thiers en Jonas Dhaenens (CEO en oprichter van webhosting-unicorn Team.blue).

Amavi Capital is het eerste Benelux investeringsfonds in PropTech (dat in de VS veel sterker staat) dat focust op vier domeinen: duurzaamheid, customer experience, innovatieve bouwtechnieken en big data-analyse.

In totaal wil Amavi Capital met die 30 miljoen euro investeren in zo’n vijftien projecten. Meteen maakte het daarbij de ambitie bekend om binnen het jaar opnieuw 30 miljoen euro op te halen. De reden hiervoor is dat de ongeveer 7.000 Europese PropTech-bedrijven met Europese roots maar weinig durfkapitaal aantrekken.


2. Dit zijn de winnaars van de Vlajo Awards 2021

Helaas moesten de zevende Vlajo Awards het zonder grote slotshow stellen, maar als we kijken naar de winnende studentenondernemingen is dat niet eens zo heel erg: die hebben namelijk heel wat potentieel én ambitie om de wereld te veroveren. Of in de woorden van Peter Coenen, algemeen directeur bij Vlajo: “Ondernemen is meer dan ooit hip bij jongeren. De coronacrisis schrikt hen duidelijk niet af. Dat is hoopgevend nieuws in deze economisch moeilijke tijden.”

In de categorie ‘hoger onderwijs’ was de winnaar van de Start Academy 2021 de jonge start-up Homate (Hogeschool Gent). Homate is een draadloze, betaalbare en laagdrempelige totaaloplossing om woningen of gebouwen duurzamer en slimmer te maken, met een door de studenten zelf ontwikkelde controller.

Small Busiess Project van het Jaar was dan weer voor Spencivino van Universiteit Hasselt, een jonge start-up die een hippe wine-dispenser ontwikkelde waarmee een geopende fles wijn meerdere weken kan bewaard worden.

In de categorie ‘secundair onderwijs’ werd R-Cycle van GO! Atheneum Keerbergen uitgeroepen tot Mini-onderneming van het Jaar. De zes studenten achter dit upcyclingbedrijfje halen oude fietsbanden op bij lokale winkels en geven die een tweede leven als riem, zodat hij niet op de afvalberg belandt.

Wat ten slotte ‘basisonderwijs’ betrof, werd een wedstrijd georganiseerd waarbij kleuters en lagereschoolkinderen ideeën konden ontwikkelen rond een bepaalde uitdaging. Of hoe ondernemerszin zelfs op jonge leeftijd al kan geprikkeld worden!


3. Aast kersverse Duitse unicorn op 500 miljoen dollar groeikapitaal?

Volgens Bloomberg wil Gorilas, de Berlijnse start-up die recent het internationale nieuws haalde nadat het nog geen negen maanden na oprichting via een investeringsronde van 245 miljoen euro in ijltempo de unicorn-status bereikte, opnieuw groeikapitaal ophalen.

Volgens ingewijden zou de Duitse flitsbezorger (online boodschappen worden binnen de 10 minuten aan huis geleverd) denken aan een bedrag van 500 miljoen dollar! Zelf wil Gorillas, dat momenteel word gewaardeerd op 6 miljard dollar, het nieuws niet bevestigen.


4. Zo communiceren Belgische CEO’s in coronatijd: weerbaarheid boven duurzaamheid

Duurzaamheid, inclusie, purpose, innovatie: al deze thema’s verdwenen in de communicatie van CEO’s tijdens de crisis naar het achterplan, zo blijkt uit onderzoek van strategisch communicatiebureau FINN. Bedrijfsleiders hadden het vooral over de omstandigheden van de sector en van het bedrijf daarin.

Nog opvallend: CEO’s maken voor hun communicatie nog altijd het liefst gebruik van traditionele in plaats van sociale media (al komt er een nieuwe generatie opzetten). Eveneens opmerkelijk: het lijken vooral vrouwelijke CEO’s die tijdens de crisis oog bleven en blijven hebben voor diversiteit, inclusie en duurzaamheid.

Wat de communicatiekanalen betreft verkiezen de CEO’s vooral de pers, maar zoals gezegd dient zich een nieuwe generatie aan. Zo postte Bruno Colmant van Degroof Petercam meer dan 1000 posts op social media in een jaar tijd.

Kristien Vermoesen van FINN: “Wie kijkt naar CEO's op social media ziet dat heel veel afhangt van persoonlijke voorkeuren. Sommigen verkiezen Twitter, anderen LinkedIn, anderen zijn duidelijk niet geïnteresseerd in sociale media. Nochtans weten we dat stakeholders CEO’s van nabij volgen en heel geïnteresseerd zijn in hun standpunten. Op die manier laten CEO’s dus kansen liggen om bepaalde topics op de agenda te zetten.”

Open Screaming Mouth On A Striped Background. Bright vector collage with universal graphic Elements, Geometric Shapes, Dotted Halftone Object for your design