Nederlandse start-ups hebben zich niet laten ontmoedigen door de gevolgen van de pandemie: samen hebben ze in de eerste jaarhelft van 2021 ruim drie miljard euro aan investeringen opgehaald, evenveel als heel 2019 én 2020 bij elkaar opgeteld. De terughoudendheid om te investeren is met andere woorden helemaal verdwenen.

Het recordbedrag is mede te danken aan enkele stevige uitschieters, zoals de kapitaalinjectie van Mollie van maar liefst 665 miljoen euro (dat daardoor meteen ook de zoveelste unicorn werd bij onze noorderburen, net als neobank Bunq), of die van MessageBird, goed voor 678 miljoen euro. Beide bedrijven werden overigens opgericht door de 37-jarige Amsterdamse techondernemer en investeerder Adriaan Mol.

Of de tweede jaarhelft nog indrukwekkender wordt, valt af te wachten maar de Nederlandse start-ups zijn in elk geval goed op weg: de teller staat nu al op 700 miljoen euro aan investeringen. Van de drie miljard euro ging overigens het leeuwendeel (1,2 miljard euro) naar fintech start-ups. Op de tweede plaats komt zakelijke dienstverlening (1,1 miljard euro), gevolgd door health (499 miljoen euro) en mobility (349 miljoen euro).