We zijn er bijna allemaal schuldig aan, online shoppen achter de computer of via je smartphone. Het is handig, snel, je kan het doen wanneer je wil, waar je wil, je hoeft de deur niet uit, kortom geweldig. Of niet?

Ook voor drukke ondernemers is tijd een heel kostbaar goed. Maar soms moeten we even stoom afblazen. Dat deed ik dit weekend door een weekendje te gaan shoppen in mijn eigen stad Antwerpen, het Milaan van België. Het personeel van enkele leuke boutique winkels verwelkomde me steevast met een grote glimlach, haalde stukken uit de rekken die ik nooit uit een digitale catalogus zou hebben gekozen. Met duurzame mooie kwalitatieve materialen. En netjes in een stijlvol tasje gestoken.

Ik begrijp dat voor veel mensen een jasje van enkele euro’s scoren dé overwinning van de dag lijkt. Maar we moeten er toch ook bij stilstaan dat dat spotgoedkope jasje deel uitmaakt van een groot vervuilingsprobleem, namelijk ‘wegwerpkledij’ die wordt gemaakt in fabrieken uit derdewereldlanden waar kinderarbeid helaas nog altijd dagelijkse realiteit is.

We zijn allemaal bezig met de wagen uit de stad te bannen. Ecologie en ‘hoge milieudruk’ zijn nog nooit zo’n grote topics geweest nu we allemaal beseffen dat de opwarming van de aarde geen fabeltje is. Doch voelt niemand zich schuldig over de oorsprong van dat bijna gratis jasje. Intussen verrijken de grote ketens zich waardoor er minder marktaandeel over blijft voor de hardwerkende zelfstandigen die dromen van een eigen winkel. Of die al een eigen fysieke winkel hebben maar enorm lijden onder het sterk veranderde aankoopgedrag van de consument.

Naast het probleem van de ‘wegwerpkledingindustrie creëert online shoppen een overdaad van koeriers op de weg, die rijden op benzine of diesel, en waar onlangs ook het kinderarbeidschandaal aan het licht kwam. En waar ik ook erg boos om word, is de gigantische berg afval van plastic, bubbel wrap en kartonnen dozen. We hebben maar één planeet!

Net zoals ik een fervente voorstander ben om met z’n allen terug naar kantoor te gaan, wil ik iedereen sterk aanmoedigen om ook de fysieke winkels opnieuw te frequenteren

Net zoals ik een fervente voorstander ben om met z’n allen terug naar kantoor te gaan, wil ik iedereen sterk aanmoedigen om ook de fysieke winkels opnieuw te frequenteren. De zelfstandige winkeluitbaters zullen je met open armen ontvangen, jou met de glimlach adviseren en dat extra woordje uitleg verschaffen over wat je nu echt aankoopt. Op die manier hopen ze hun ondernemerspassie met jou te kunnen delen.

Mensen zijn sociale dieren, we hebben sociale contacten nodig. Interactie en inspiratie zijn een must om te kunnen groeien. Net zoals ik het fantastisch vind om terug samen te komen op kantoor, waar ik iedere werkdag van geniet, is het belangrijk om ook af en toe bij zelfstandigen uit andere sectoren langs te gaan.

Want naast de persoonlijke meerwaarde die zo’n fysiek winkelbezoek biedt, mogen we niet vergeten wat een professionele verrijking dit betekent, zoals inspiratie om te innoveren binnen je eigen organisatie. Zo blijf ik - drie dagen later - nog altijd gefascineerd door de winkeluitbater die ik afgelopen weekend ontmoette. Betalen deed je in zijn winkel via zijn webshopplatform en zo maakte hij tegelijk de klassieke kassa overbodig en vereenvoudigde hij in één beweging zijn hele administratie.

Het is maar één van de vele kleine dingen die ik niet had opgepikt als ik online was blijven shoppen. Dus daarom een warme oproep: laat ons met z’n allen terug de straat op gaan!