Een e-mail hier, een telefoontje daar: we worden continu overspoeld met impulsen. Dat maakt het soms moeilijk om onze aandacht erbij te houden. En dat doet onze productiviteit geen goed. IT-integrator Userfull besloot de koe bij de horens te vatten en een oplossing te zoeken voor dat probleem. Het resultaat? De 'focus booth', waar je je optimaal kan concentreren op je werk.

Werken in Japan of Brazilië

"Onze innovatiegerichte bedrijfscultuur heeft ons ook doen buigen over het vraagstuk hoe technologie nu net een faciliterende rol kan spelen in dit verhaal. Het antwoord vonden we in de ‘focus booth’: een ruimte waarin kenniswerkers zich volledig kunnen afzonderen in een setting die voor hen een ‘state of concentration’ oproept," schrijft Userfull zelf over de focus booth. Userfull ontwikkelde de booth in samenwerking met Bene Office Furniture, dat gespecialiseerd is in de creatie van inspirerende en efficiënte werkomgevingen.

Concreet is de focus booth een afgezonderde ruimte waar je je, door middel van grote schermen, kan laten omringen door eender wat. Word je helemaal rustig van ruisende golven, of heb je het eerder voor een groenere omgeving? De focus booth heeft het allemaal. Met één klik, waan je je enkele uurtjes op een geheel andere plaats.

Werkt het echt?

Dat klinkt allemaal heel leuk, maar werk zoiets ook écht als je concentratie ver zoek is? Elke Geraerts, neuropsychologe en expert in attention management, is alvast enthousiast over het concept. “De focus booth creëert eigenlijk een soort van aandachtsritueel," vertelt ze daarover, "Op het moment dat je beslist van binnen te gaan, conditioneer je je brein om te zeggen: nu gaat het erom, nu ga je je één of twee uur écht focussen en je gaat al die afleiders weerstaan.' Ik denk dan ook dat heel veel bedrijven dit in de toekomst op de werkvloer willen installeren want aandacht is nu eenmaal ons nieuwe IQ geworden, sinds onze aandacht enorm wordt gechallenged. Deze booth is de perfecte plek om tot rust te komen.”

Userfull heeft alvast nog grote plannen met de focus booth. "Na de positieve reacties op het prototype willen we de filosofie erachter in de toekomst nog verder doortrekken. Doordat de focus booth de grenzen van de fysieke locatie waarop je je bevindt wegneemt, willen we ook de mogelijkheid om internationaal samen te werken met collega’s verder uitwerken. Anders dan bij video-of teleconferencing, wordt dankzij de drie schermen het gevoel gecreëerd dat je met je collega’s in dezelfde ruimte zit. De verbondenheid is veel groter en de interactie verloopt veel vlotter: tussendoor even chatten, instant documenten delen en tonen, even lachen en weer verder werken."