Feit: werkgeluk start aan de top van je organisatie. Noem eender welk bedrijf met een cultuur die wordt gedragen door blije medewerkers en je zal vaststellen dat de CEO en het topmanagement gedrag vertonen dat werkgeluk bevordert. En niet enkel omdat het in hun lijst met strategische prioriteiten staat.

Het mag niet verbazen dat meer en meer bedrijven inzetten op werkgeluk. Tal van studies bevestigen immers dat gelukkige werkplekken minder kosten maken qua absenteïsme en verloop én zelfs meer geld opbrengen. Dan valt het moeilijk te begrijpen waarom er nog steeds ondernemingen zijn waar het topmanagement eurotekens in de ogen heeft en liever enkel focussen op hun aandelenkoers, eerder dan dat ze de nodige empathie aan de dag leggen.

Wanneer een bedrijf niet werkt aan werkgeluk, dan vind je er vaak een cultuur die zich kenmerkt door wantrouwen, stress en frustratie. En de topresultaten? Die blijven uit in een dergelijke professionele omgeving. Maar hoe pak je werkgeluk dan aan als CEO, leidinggevende of manager?

Als Chief Happiness van Tryangle en Gelukspersoonlijkheid van het jaar 2019 deel ik graag 5 tips die al hun nut bewezen hebben in werkplekken over de hele wereld.

1. Organiseer kampvuur-ontmoetingen

Veel te vaak worden agenda’s volgepropt met back-to-back meetings waarbij medewerkers van het ene overleg naar de volgende vergadering hollen. Tijdens die meetings is er vaak geen tijd te verliezen, want de agenda van de dag puilt uit en er moet vaart gemaakt worden om alle punten af te handelen. Het resultaat? Een vergaderzaal vol functietitels die herleid worden tot hun takenpakket. En de mens achter de functietitel kwijnt weg. Jammer, want het kan ook anders!

Bijvoorbeeld door het organiseren van kampvuur-ontmoetingen waar de mensen in je organisatie aan het woord kunnen komen. Geen orde van de dag, geen verplichtingen, enkel tijd en menselijke aanwezigheid. Misschien gaat het over het weekend of de kinderen. Misschien komt een werktopic aan de beurt. Allemaal ok! Niets moet, alles mag bij dit soort ontmoetingen waarin je medewerkers opnieuw mens worden.

Een kampvuur-ontmoeting werkt enkel als jij in jouw voorbeeldrol meedoet. Lekker casual en informeel neem je deel zonder de leiding in handen te nemen. Je luistert vooral, slurpt van je bakje koffie en stelt je open voor de sfeer die ontstaat tussen jou en je collega’s.

2. Vier successen

Zet je medewerkers in de schijnwerpers wanneer er goed nieuws te rapen valt. Vertel de wereld hoe iemand een schitterend resultaat heeft behaald. Deel met iedereen wat een prachtprestatie een team gerealiseerd heeft. Geef schouderklopjes aan mensen die een bijdrage hebben geleverd.

Klinkt logisch en toch druist het in tegen onze cultuur. We zijn immers gewend om te bespreken wat niet goed gaat en het positieve in stilte te laten passeren. Dat iemand zijn werk goed doet, is toch normaal? Infoflash: it’s not!

Het is geweldig dat iemand goed werk levert en ‘goed’ wordt nog beter wanneer het de appreciatie krijgt die het verdient. Uitdaging van de dag voor jou als leidinggevende: deel minstens drie oprechte complimenten uit per werkdag. En ja, dat mag je ook doortrekken naar je privéleven!

3. Creëer ruimte voor fouten

Mensen leren het snelst door fouten te maken. Fouten tonen aan wat niet goed loopt en zo ontstaat de kans om de dingen beter aan te pakken. Dit wordt enkel mogelijk wanneer je voor je fout durft uit te komen. Als leidinggevende heb je een enorme impact op dit proces.

Train je vanaf vandaag in het bespreekbaar maken van fouten en doop ze om tot leermomenten. Dit doe je bijvoorbeeld door mensen op een constructieve manier aan te spreken op een fout: “Dank je om dit verbeterpunt duidelijk te maken.”

Het grote voordeel van een werkcultuur die ruimte geeft aan fouten is dat niet enkel de persoon die de fout gemaakt heeft ervan leert, maar ook alle collega’s errond. Zo ontstaan schitterende systemen die je team naar nieuwe ontdekkingen en een verbeterde efficiëntie tillen waar je via een foutloos parcours (of een parcours waarin iedereen doet alsof er geen fouten gemaakt zijn) nooit zou komen.

4. Geef je medewerkers tijd voor hun familie

Deze brief zond Joe Biden, onder het bewind van Barack Obama de vice-president van de VS, naar zijn medewerkers in 2014:

Hij schrijft expliciet hoe belangrijk het is om van je familie, de VIP’s in jouw leven, een absolute prioriteit te maken. Toon je medewerkers dat het OK is om de belangrijke momenten in het leven te delen met familie en vrienden. Toon het hen niet enkel, maar zeg het hen ook.

Werkgeluk bereik je enkel met gelukkige medewerkers. Studies van de Gentse universiteit wijzen uit hoe werkgeluk voor 18% bijdraagt aan het algemene geluk van de mens. Het ene is niet mogelijk zonder het andere. Stimuleer dus niet enkel werkgeluk, maar nodig mensen uit om werk te maken van hun persoonlijk geluk.

5. Kom uit je kantoor en ontmoet je mensen

Werkgeluk ontstaat in een cultuur waar mensen elkaar ontmoeten. En als je weet dat werkgeluk start aan de top van een organisatie, dan weet je ook dat jij in jouw leidinggevende positie een levensbelangrijke voorbeeldfunctie hebt.

Dat voorbeeld stel je door je eigen gedrag. Dus regel nummer één: kom uit je kantoor! Sla een praatje. Begroet je medewerkers. Vraag hoe het met hen gaat. Of met hun partner of kinderen. Glimlach. Neem de tijd om de temperatuur van je troepen te voelen. Een dagelijkse tijdsinvestering van enkele minuutjes met een enorm grote return!

Moraal van het verhaal

Deze lijst wil absoluut niet exhaustief zijn. Deze lijst wil ook niet de indruk geven dat werkgeluk enkel in de handen van de leidinggevenden ligt. Deze lijst wil wel duidelijk maken dat werkgeluk geen buitensporige interventies nodig heeft. En dat het topmanagement een ontzettend grote impact heeft.

Werken aan werkgeluk werkt enkel als aan volgende voorwaarden voldaan is:

  1. Werkgeluk vertrekt vanuit een oprechte zin in het zorgen voor de medewerkers. Als je als CEO of leidinggevende niet echt geeft om het welzijn of het werkgeluk van je medewerkers, weet dan dat doen alsof niet opbrengt. Een vraag die we ons wel stellen: als je niet geeft om mensen, waarom geef je dan leiding aan mensen?
  2. Werkgeluk gaat om dingen doen. Daartoe moet je als leidinggevende bereid zijn. Dit hoeven geen grote dingen te zijn, maar het zijn misschien wel zaken die net dat tikkeltje buiten je comfortzone liggen. Durf je hiervoor open te stellen en actief deel te nemen aan activiteiten die plaatsvinden om werkgeluk te bevorderen.
  3. Daden moeten overeenkomen met woorden. De hand die een oprechte high five uitdeelt kan niet dezelfde hand zijn die een reorganisatie ondertekent zonder ook maar een moment stil te staan bij hoe de mensen in je organisatie zich voelen. Dit gaat over oprechtheid. En dat voelt een mens onmiddellijk.
  4. Werkgeluk is duurzaam. Geef jezelf en je organisatie dan ook de tijd om werkgeluk een kans te geven en laat je niet verleiden tot kortetermijnacties die als nep en oppervlakkig overkomen.

Wie dit mechanisme begrijpt en het gedrag stelt dat hiertoe bijdraagt, grijpt als leidinggevende de kans om medewerkers een gevoel van oprechte appreciatie te bezorgen. En laat dat nu net de eerste belangrijke stap richting werkgeluk zijn.