Aankoopplatform Yucopia wil kmo’s en zelfstandigen ondersteunen door hun aankoopproces te vereenvoudigen maar vooral door het aanzienlijk goedkoper te maken, zegt co-founder Olivier Glorieux. “Grote leveranciers willen maar wat graag toegang tot de markt van 26 miljoen kmo’s en zelfstandigen in Europa. Onze oplossing creëert een enorme win-win voor beide partijen.”

“Sinds de lancering in 2019 maken al bijna drieduizend bedrijven gebruik van het platform van Yucopia en sindsdien is dat cijfer alleen maar gestegen. Twee weken geleden hebben we de nieuwe versie van ons platform gelanceerd waardoor klanten ons platform ook als een whitelabel kunnen gebruiken. Bovendien krijgen de thuiswerknemers via Yucopia nu ook heel eenvoudig toegang tot de faciliteiten van het bedrijf door op rekening van het bedrijf of privé te bestellen en thuis geleverd te krijgen. Bedrijven kunnen zelfs thuiswerk- of eindejaarsbonussen uitkeren in Yucopian, onze B2B munt, waarmee werknemers dan kunnen aankopen volgens bepaalde vastgelegde parameters: Bijvoorbeeld 50% van de thuiswerkbonus moet worden besteed aan electronica, 10% bij Belgische leveranciers. Naast een team van 12 bestaande uit straffe developers, accountmanagers en fiscale en juridische specialisten, mogen we ook rekenen op de steun van Vlaio, PMV en enkele captains of industry die privé mee investeren. De toekomst ziet er echt veelbelovend uit.”

Kmo’s ontzorgen

Wat maakt het aankoopplatform van Yucopia vandaag zo succesvol? Olivier Glorieux ziet meerdere redenen, te beginnen met het gebruiksgemak. “Ons aankoopplatform richt zich expliciet tot kmo’s en zelfstandigen. Hun aankopen verliepen tot nu noodgedwongen vaak ongestructureerd. Al hun facturen, bestelbonnen, leverbonnen worden, in het beste geval, via e-mail of de post verstuurd. Voor elk pakje dat hen wordt toegestuurd, krijgen ze een aparte e-mail met een track en trace code. Dat is nodelooos ingewikkeld en tijdrovend. Met Yucopia brengen we al hun aankopen samen op één platform, zodat ze in een oogopslag kunnen zien wat er besteld is, hoeveel ze hebben uitgegeven, wanneer iets wordt geleverd enz. Wij ontzorgen hen echt op het vlak van àlle aankopen. Yucopia werkt hiervoor samen met talloze leveranciers, waarbij kmo’s en zelfstandigen alles kunnen kopen wat ze nodig hebben op kantoor of thuis voor telewerk: papierwaren, kantoormateriaal, ICT, maar ook meubels, drank, verzekeringen enz. Binnenkort kan je bovendien je eigen leveranciers aan ons platform toevoegen, abonnementen en licenties en zèlfs je Spotify- en je internetabonnement of je energiefactuur.”

Het Yucopia dashboard

Alle aankopen samenbrengen op één platform is echter meer dan alleen overzichtelijk, benadrukt Olivier Glorieux: “Je krijgt zo ook veel meer controle over wie wat aankoopt en op welk departement. Eén van mijn klanten, een Chief Financial Officer, vertelde me dat hij voor hij bij Yucopia alleen maar facturen zat goed te keuren van Bol.com en Coolblue. Maar dan is het al te laat. De bestelling was immers al betaald toen de factuur bij hem aankwam. Hij wou de bestellingen kunnen goedkeuren, niet de facturen. Met Yucopia kan dat perfect.”

Gemiddeld 30% besparen

Yucopia’s meest onweerstaanbare troef voor kmo’s en zelfstandigen, is evenwel het prijskaartje van de producten die via het platform aangekocht kunnen worden. “Als je alles aankoopt via Yucopia, bespaar je gemiddeld 30%”, stelt Olivier Glorieux. “Software, hardware, kantoormateriaal, maar ook bloemen en planten, e-bikes, noem maar op. Maar bijvoorbeeld ook een tankkaart waarmee je 14 cent per liter bespaart. Normaal gezien moet je per jaar twee tot drie miljoen liter brandstof verbruiken om toegang te krijgen tot zo’n korting. Nu krijg je die van bij de eerste liter.”

Ik ben er fier op dat onze kmo’s en zelfstandigen het voorbije jaar via Yucopia zelfs aan betere voorwaarden konden inkopen dan multinationals met meer dan 1900 werknemers. Via Yucopia hebben kmo’s en zelfstandigen immers een enorme onderhandelingspositie bij leveranciers, die ze zelf natuurlijk nooit zouden behalen. Grote merken en leveranciers als Staples, Esso, Luminus, Sony, HP en Philips willen maar wat graag directe toegang tot die interessante maar zeer ontoegankelijke markt. Het probleem is dat die allemaal heel versnipperd bestellen. Het is veel te arbeidsintensief en te kostenintensief voor grote leveranciers om al die kleine, aparte bestellingen en klanten te beheren. Via Yucopia kunnen ze dat wel.

Via Yucopia hebben kmo’s en zelfstandigen een enorme onderhandelingspositie bij leveranciers, die ze zelf natuurlijk nooit zouden behalen

En doen ze dat dus ook: als je vandaag een bestelling wil plaatsen via de site van een grote Amerikaanse multinational als Staples en je geeft aan dat je bedrijf minder dan twintig werknemers telt, dan word je automatisch afgeleid naar Yucopia en geniet je van dezelfde voorkeurtarieven als een groot bedrijf. Onze oplossing creëert dus een enorme win-win voor beide partijen.”Door aan te kopen via Yucopia, bespaar je volgens Olivier Glorieux bovendien niet alleen op kosten: “Je hoeft nooit meer tijd te verliezen met prijzen vergelijken bij verschillende leveranciers, dat heeft Laura al voor je gedaan.”

Inclusief slimme assistente

Om die tijdswinst verder op te drijven, biedt Yucopia de hulp aan van Laura, een virtuele aankoopassistente op basis van artificiële intelligentie. “Laura zal freelancers en kmo’s 24/7 virtuele ondersteuning bieden. Ze zal alle administratie rond bestellingen, leveringen en facturen digitaliseren en klasseren, en zal desgewenst rapporten en analyses van uitgaves per departement, per leverancier of gewoon per maand bieden”, legt Olivier Glorieux uit. “Je kan Laura gewoon om papier of ander materiaal vragen, en dan bestelt ze dat in jouw plaats of stelt ze je meerdere alternatieven voor. Of je kan haar vragen om voortaan enkel ecologisch papier te bestellen, of enkel bij lokale leveranciers. Dan gaat ze daar in jouw plaats heel bewust naar op zoek.

Daarnaast houdt Laura in jouw plaats al je abonnementen, licenties, lang lopende bestellingen of energiefacturen in het oog. Als een abonnement gaat verlopen of automatisch gaat vernieuwen, zal ze je waarschuwen en je meteen eventueel goedkopere alternatieven aanbieden of je wijzen op bepaalde afwijkingen, bijvoorbeeld als je energiefactuur plots 10% is gestegen. Je krijgt er als zelfstandige of kmo dus zomaar een heel aankoopdepartement bij.

Laura, de virtuele aankoopassistente van Yucopia

Laura zal in de nabije toekomst trouwens niet alleen met de aankoopverantwoordelijke praten, maar ook met het bureaumateriaal zelf, onthult Olivier Glorieux: “We werken bijvoorbeeld met de slimme ledlampen van Philips Hue. In de toekomst zullen die automatisch kunnen doorseinen dat ze vervangen moeten worden, waarna Laura de bestelling voor je zal klaarzetten. Met een aantal van onze leveranciers zijn we daarnaast een slim economaat aan het ontwikkelen op basis van RFID tags. Haalt iemand met zijn of haar badge een pak papier uit de slimme stock en valt de voorraad daardoor onder het vereiste minimum, dan zal het papier op de bestellijst verschijnen van diegene die deze aankoop bevestigt. Voorspellend aankopen in plaats van reactief wordt via Yucopia ook haalbaar voor KMO's. Zo heb je nooit te weinig voorraad, maar zeker ook nooit te veel. Wat in deze tijden geen overbodige luxe is.”

Voorspellend aankopen in plaats van reactief wordt via Yucopia ook haalbaar voor KMO's

“Vóór Yucopia heb ik mijn hele carrière met of voor kmo’s gewerkt. Telkens opnieuw ergerde ik me eraan geen toegang te krijgen tot bepaalde producten, voorwaarden of tarieven waar multinationals wel mee gingen lopen. Daar willen we met Yucopia iets aan doen”, besluit Olivier Glorieux. “Dan kunnen kmo’s tenminste op dat vlak eindelijk met gelijke wapens opboksen tegen de grote bedrijven.”


Benieuwd hoeveel jij via Yucopia kan besparen op je dagelijkse aankopen? Schrijf je bedrijf hier gratis en vrijblijvend in om gebruik te maken van dit innoverende aankoopplatform.