Platformbouwers zijn niet langer alleen maar techneuten, ze hebben minstens evenveel nood aan digitale marketeers, UX-designers en grafisch vormgevers. In de digitale, interactieve applicaties die ze maken, verzoenen ze technologie met creativiteit. Dat is precies de evolutie die iDA Mediafoundry – als Adobe partner – de voorbije tien jaar doormaakte.

iDA Mediafoundry is al sinds de prille start in 2007 een loyale ‘Business Solution Partner’ van Adobe. De evolutie van het bedrijf liep dan ook parallel met die van de digitale reus, leggen Luc Bomans (Business Development) en Steven Rymenans (Solutions Architect) uit. “Ruim tien jaar geleden zijn we begonnen met Flex- en Flash-ontwikkeling en met Adobe Livecycle procesmanagement: invulbare pdf’s en de bijhorende dataverwerking. Later, sinds 2011, is Adobe volop gaan investeren in online marketing toepassingen, met oplossingen voor de hele digital marketing keten: van content, over data analytics, tot personalisatie en marketing automation. Ook wij zijn met iDA Mediafoundry getransformeerd van soms erg administratieve projecten naar een veel creatiever verhaal. Dit creatieve accent trekken we trouwens ook door in de inrichting van ons kantoor, in het organiseren van interne hackathons, enz.

"Klanten als AS Adventure willen niet alleen een website en een webshop die efficiënt werkt, maar die er ook nog eens goed uitziet en klanten een aangename ervaring biedt. "

“Doorheen de hele cyclus staat de customer experience altijd en overal centraal. Of het nu om de website, de mobiele site of de webshop gaat, we willen dezelfde gebruikerservaring consequent doortrekken. Het is de bedoeling om voor een merk een duidelijke identiteit te creëren. Dat doe je door je klant echt mee te nemen in een verhaal. Op elk platform. Online én offline.”

“Vroeger was dat vooral een technisch verhaal. Maar klanten als AS Adventure, Bose, Hubo en Philips Lighting willen niet alleen een website en een webshop die efficiënt werkt, maar die er ook nog eens goed uitziet en klanten een aangename ervaring biedt. Moderne consumenten willen niet alleen iets kopen, ze willen iets beleven. Ook online.”

Skills die het technische overstijgen

“Voor AS Adventure is de e-shop de grootste winkel, belangrijker in omzet dan de grootste fysieke winkel. Meer en meer klanten komen eerst en vooral daar terecht. Dus moet je ervoor zorgen dat je de gepersonaliseerde ervaring die je in de winkel aanbiedt – met professioneel advies, met tips over het gebruik, met persoonlijke ervaringen, … – ook op de website en e-shop kan waarmaken. Geen veredelde catalogus, maar een echte ervaring met dezelfde look and feel die je ook in de fysieke winkels ervaart.”

“Dat vraagt om een bij het merk aansluitend grafisch design, om nieuwe front-end technieken, om skills die het puur technische overstijgen. Met alleen maar Java developers kom je er niet meer. Die zijn nog altijd nodig, maar klanten vragen een multidisciplinair team: wij hebben evengoed grafisch designers, UX-designers en sterke frontenders in huis, evenals digitale marketeers. De tijd dat je een applicatie bouwde, opleverde en naar je volgende project verder ging, die is ook voorbij. Oplevering van de website, de webshop,… is geen eindpunt meer maar een beginpunt. Wij kunnen ook het content en campaign management of doorgedreven personalisatie voor onze rekening nemen.”

"Met alleen maar Java developers kom je er niet meer. Die zijn nog altijd nodig, maar klanten vragen een multidisciplinair team"

“Stap één bij elk van onze projecten zijn de fundamenten: een aangenaam gebruikservaring, overzichtelijke informatie die je meteen terugvindt, een gebruiksvriendelijk aankoopproces, een goede integratie met de andere systemen bij de klant, … Die fundamenten moeten op orde staan, zowel op desktop, als op tablet en mobiel. We staan er nog altijd van versteld dat bedrijven heel veel geld investeren in een webshop, die mobiel dan amper bruikbaar is. Je mobiele platform moet minstens even goed zijn, eigenlijk zelfs beter; want mobiele gebruikers hebben minder geduld en haken nog sneller af als de gebruikerservaring tegenvalt.”

Data analytics en marketing automation

“Correcte inrichting van de web analytics omgeving zien we ook als een integraal onderdeel van het opzetten van de fundamenten. Adobe Analytics zal zo vanaf de lancering van het platform toelaten om interacties met gebruikers nauwlettend te meten en te analyseren. Deze data vormt dan weer de basis voor verbetertrajecten, voor A/B testen, … : ingrepen die de gebruiker misschien zelfs eens niet zal opmerken, maar die zijn user experience ongemerkt zullen verbeteren.”

“Met de vergaarde data en de bijhorende analyses kunnen we ook steeds gerichter aan personalisatie en marketing automation doen; in dat domein valt de komende jaren nog heel wat winst te boeken. En dit wordt volop ondersteund door de steeds betere integratie van de verschillende Adobe oplossingen. “Verder kan integratie van online en offline data er voor zorgen dat je na de aankoop van een product in één van de winkels, bij je volgende bezoek aan de website een aanbod krijgt om een gerelateerd product te kopen (bijvoorbeeld tent en slaapzak, boormachine en veiligheidsbril, …); en wordt dezelfde boodschap ook in een volgende speciaal voor jou gepersonaliseerde nieuwsbrief verwerkt.”

Artificiële intelligentie zal de volgende jaren in een stroomversnelling komen. Het zal merken toelaten om hun klanten beter dan ooit tevoren te leren kennen. Content zal zich realtime aanpassen aan de gebruiker en daardoor wordt de gebruikservaring nog meer gestroomlijnd en persoonlijker. Niet alleen voor de retail biedt AI ontzettend veel mogelijkheden, in de financiële sector of de telecom kan artificiële intelligentie bijvoorbeeld helpen voorspellen wanneer klanten gaan churnen. Ze kunnen dan een nieuw, beter aanbod krijgen om te vermijden dat ze overstappen naar de concurrentie.”

Adobe partner van het jaar

Adobe beloonde iDA Mediafoundry dit jaar voor de loyale samenwerking met de titel ‘Benelux Experience Cloud Partner of the Year’. Luc Bomans is bijzonder tevreden met de award en met het partnership. “We brengen dezelfde boodschap als Adobe naar onze klanten en prospects; bovendien is ons partnership tweerichtingsverkeer, Adobe luistert naar onze feedback.”

“Je hebt twee soorten klanten. De eerste kiest voor een best-of-breed strategie: hij gaat voor elke stap in de digitale marketingketen – content, data analytics, marketing automation, … – op zoek naar het op zich staande product op de markt dat hen het best bevalt. De tweede groep klanten wil één geïntegreerde oplossing. Vooral die tweede kunnen wij dankzij de Adobe Experience Cloud suite optimaal bedienen.”

“Adobe laat ons ook toe om vlot te schalen”, verduidelijkt Steven Rymenans. “Met dezelfde onderbouw kunnen we voor internationale bedrijven ook snel het platform naar andere landen uitrollen; of bijkomende deelsites bouwen voor hetzelfde merk. Zo ondersteunen wij het team van de VRT met onze expertise bij het bouwen van hun verschillende webplatformen.”

“Met de Experience Cloud van Adobe kunnen we ontzettend creatief zijn, maar kunnen we tegelijkertijd zekerheid bieden aan onze klanten. De Sporza website wordt – met name ook tijdens het WK Voetbal – zeer frequent met nieuwe informatie gevoed door het redactieteam; de publicatie van deze content volgt bijna realtime. Tegelijkertijd kan de site enorm veel bezoekers aan, bijvoorbeeld wanneer half voetbalminnend België naar de site surft om naar wedstrijden te kijken of om de tussenstanden te checken. Gelijkaardig geldt dit ook voor de webshops van bedrijven als Bose, die op Black Friday gigantische volumes aan aankopen verwerken. Wat opnieuw een mooi voorbeeld is van hoe je betrouwbare technologie en creativiteit kan combineren.”

Meer weten over de geïntegreerde oplossingen van iDa Mediafoundry? Neem dan snel een kijkje op de website.