Content is king, lees je geregeld. Bij de Gentse start-up StoryChief nemen ze dat behoorlijk letterlijk. Door volop in te zetten op workflow automation en steeds meer tools te koppelen aan hun all-in-one publishing platform, maken ze van content meer dan ooit het kloppend hart van je organisatie. “Iederéén die in een bedrijf werkt, is een storyteller”, zegt co-founder en CEO Valeri Potchekailov. “Om die verhalen uit mensen hun hoofd te halen, moet content in je hele organisatie aanwezig zijn.”

De dag na ons interview vertrekt Valeri Potchekailov voor drie weken naar de Verenigde Staten. Het Gentse StoryChief heeft meer dan 12.000 gebruikers, en die zitten ook aan de andere kant van de oceaan. Steeds meer bedrijven in steeds meer sectoren trekken volop de kaart van content.

Iederéén die in een bedrijf werkt, is een storyteller. Alleen zitten die verhalen vaak nog in de hoofden van de mensen. Maar experts kunnen die er zo uithalen

“Logisch”, vindt Potchekailov. “Content is niet alleen gratis, maar genereert ook meer leads dan advertenties. De impact zindert ook veel langer na. Je advertentie is na een tijdje van websites en sociale media verdwenen, ze loopt maar zolang je ervoor betaald hebt. Content daarentegen is tijdloos. Ze blijft niet alleen vindbaar op Google, ze rankt ook hoger. En dan zwijg ik nog over de trust die je creëert met sterke content. Het is een heel goed instrument om je expertise in de verf te zetten en om je te profileren als thought leader en betrouwbare partner.”

Van Word naar StoryChief naar Pinterest naar Slack

De content marketing tool van StoryChief is nog geen twee jaar oud, maar het blijft de hele tijd in beweging. Een intuïtief platform dus. Denk maar aan het matchen van freelance copywriters met bedrijven die content willen creëren. Nu schakelt de Gentse start-up nog een versnelling hoger en zet het volop in op workflow automation.

“Via onze marketplace kan je verschillende tools integreren”, legt Valeri Potchekailov uit. “Stel dat je werkt met een freelance copywriter die het liefst in Word werkt. In plaats van zijn artikel te moeten copy-pasten, wordt er automatisch een story in StoryChief aangemaakt als hij zijn tekst opslaat in Dropbox. Je kan het met één klik publiceren op je website, delen op al je sociale media en honderden andere kanalen die gesuggereerd worden door de tool. En je kan automatisch via Gmail, Slack, Linkedin,… triggers uitsturen om je ambassadors op te roepen om je content verder te delen in hun netwerk.

Valeri Potchekailov CEO @StoryChief

Een van de integraties is die met de collega-Gentenaars van Teamleader. “Door ons contentplatform te koppelen aan de CRM van Teamleader helpen we bedrijven om leads te genereren”, zegt Potchekailov. “StoryChief zorgt ervoor dat je een formulier kan plaatsen in je verhaal en die data wordt opgeslagen in je Teamleader account. Zo weet marketing en sales van welk artikel en welk platform je lead zich ingeschreven heeft. Zo krijgen salesteams betere inzichten in de leads die ze benaderen, en kunnen ze dat op een veel gerichtere en efficiëntere manier doen.”

StoryChief x Teamleader

Technische struggles opzij schuiven voor contentcreatie

De recente samenwerking met Zapier laat StoryChief dan weer toe om duizenden tools te koppelen aan het contentplatform. “We waken erover dat die tools gemakkelijk te integreren zijn”, benadrukt Potchekailov. “We zijn in 2016 op het idee voor StoryChief gekomen omdat we merkten dat technische struggles veel te vaak in de weg stonden van contentcreatie. Eenvoud en gebruiksvriendelijkheid blijven heilig.”

Als een copywriter het gewoon is om zijn teksten in Word te maken, moet hij dat vooral kunnen blijven doen. We vervangen geen bestaande systemen, we leggen er een laag bovenop. Als een dak over alle kamers van het huis

“De drie pijlers van StoryChief blijven overeind: het creëren van content, het publiceren en verspreiden, en tenslotte het meten van de impact. Maar we willen de mogelijkheden vergroten”, aldus de CEO. “Content beperkt zich al lang niet meer tot tekst. Beeld, video en geluid zijn even belangrijk geworden. Dus moet je die integreren. Je moet een Instagram-video kunnen liken of een podcast kunnen beluisteren zonder dat je er een artikel voor moet verlaten.”

Content in het hart van elke organisatie

Door het platform te koppelen aan andere tools en door workflows te automatiseren, vergroot StoryChief het gewicht van content binnen een organisatie. “Content overstijgt het marketingdepartement of het communicatieteam”, vindt Potchekailov. “Als je andere tools koppelt, doorbreek je het silodenken. Je geeft medewerkers de mogelijkheid om stories te gebruiken, denk maar aan Teamleader. Of om er, al dan niet met de hulp van experts, zelf te creëren.”

Eigenlijk is content het kloppend hart van een organisatie. Het zijn de stories die zowel bij medewerkers als bij klanten voor engagement zorgen. Wat wij doen, is eigenlijk niet meer of niet minder dan die stories naar boven brengen en ze vervolgens tot bij de juiste doelgroepen krijgen. En meten of ze hun doel wel bereiken, om het volgende verhaal nog impactvoller te kunnen maken.”

Probeer StoryChief zelf en ontdek hoe makkelijk het is om je eerste story te maken!