Jesse Marynen, CEO van Buroform (©NDPhotography)

Print is niet dood, maar moet zijn best doen om te overleven: dat is zowat de consensus over de sector van drukwerk. Jesse Marynen van Buroform beaamt dat het hard werken is, maar als zelfverklaarde nieuwe generatie drukwerkexperts zoeken en vinden ze binnen hun organisatie wel nieuwe en veelbelovende opportuniteiten. Wat niet evident is als je weet dat een nieuwe drukmachine twee miljoen euro kost en op grote volumes moet draaien …

Jesse Marynen begon elf jaar geleden in de drukkerij van zijn vader op de productieafdeling, om van daaruit door te groeien naar de administratie en via sales uiteindelijk chief print officer te worden, wat erop neerkomt dat hij de drukkerij runt. “Ik ben heel dankbaar voor dat proces – hoewel het niet altijd even leuk was, omdat je ten slotte een ladder beklimt – en ik zou het niet anders gewild hebben, omdat ik op een heel directe manier heb geleerd hoeveel komt kijken bij drukwerk. We hebben onlangs een nieuwe sales aangeworven die niet uit de sector komt. Toen die een rondleiding door de drukkerij kreeg, trok ze grote ogen (lacht).”

Met de aktetas onder de arm

“Als salesvertegenwoordiger ging ik destijds letterlijk met de aktetas onder de arm bedrijfsterreinen afschuimen, om er overal onze showcase te presenteren”, vertelt hij over die periode. “Het is onvoorstelbaar dat dit nog maar zes jaar geleden is, want zoiets werkt vandaag gewoon niet meer: je moet je product en showcase namelijk niet opdringen aan de klant, je moet in de eerste plaats luisteren naar wat die klant nodig heeft. Maar dat was toen mijn naïeve enthousiasme: hoe meer contacten ik leg, hoe groter de kans dat iemand toehapt (lacht).

“Toen ik op een bepaald moment de rechterhand van mijn vader werd, lag de focus ook vooral op overnames, om op die manier nieuwe en crossmediale technologie binnen te halen – het was dat of zelf overgenomen worden. Zo slaagden we er op korte tijd in om een drukkerij met meer impact te worden, omdat de markt van het ambachtelijke drukwerk onder druk stond door digitalisering en de opkomst van webshops waar je eenvoudig zelf drukwerk kan bestellen.

Toen ik de rechterhand van mijn vader werd, lag de focus vooral op overnames, om op die manier nieuwe en crossmediale technologie binnen te halen – het was dat of zelf overgenomen worden

Anderzijds was het ook een nogal pijnlijke maar heel interessante leerschool, want we hebben toen gewoon zoveel overnames gedaan – we groeiden op korte tijd van 14 naar 70 mensen – dat we op den duur Buroform zélf begonnen te verwaarlozen. Mijn bewondering voor corporates die erin slagen overnames te doen en dat goed te structureren en te laten blenden is er alleen maar groter door geworden. Want voor ons was dat heel moeilijk.”

Alternatief voor fastfoodcommunicatie

Drie à vier jaar geleden besloot Buroform zich bijgevolg als brand te herpositioneren en drukwerk anders te gaan bekijken. “We wilden niet langer de focus leggen op wat we doen, maar op waarom we het doen. En het antwoord daarop was: meerwaarde en impact creëren via eersteklas drukwerk. Het is aan ons om klanten te overtuigen van wat kwaliteitdrukwerk voor hun merk kan betekenen: letterlijk een gevoel, een tastbare sensatie die veel langer blijft hangen dan een artikel dat je online leest. Onze grote uitdaging is dan om ervoor te zorgen dat de doelgroep van onze klant het drukwerk net iets langer vasthoudt en onthoudt dan dat van diens concurrenten.”

Die focus op kwaliteit is ook een het gevolg van veranderde communicatie: een miljoen handelsfolders laten drukken en uitdelen, dat werkt gewoon niet meer én bovendien worden die brochures vandaag gewoon online verspreid. Minder maar beter vlees, zegt Hendrik Dierendonck. Minder maar beter drukwerk, zeggen wij. Het beste alternatief voor de fastfoodcommunicatie van vandaag. Neem alleen al het simpele voorbeeld van een naamkaartje: wij stellen de klant graag voor om dat op iets zwaarder papier te laten drukken, omdat dat extra gewicht meer impact maakt.”

We wilden niet langer de focus leggen op wat we doen, maar op waarom we het doen. En het antwoord daarop was: meerwaarde en impact creëren via eersteklas drukwerk

“We zien als nieuwe generatie drukwerkexperts print vandaag ook veel breder dan drukwerk op papier. Er liggen voor traditionele drukkerijen nog enorm veel groeikansen als je verder durft kijken dan klassieke vormen. Door de ontwikkeling in technologie zijn er vandaag veel meer mogelijkheden om diverse materialen en vormen te bedrukken, zoals bijvoorbeeld een leuke brochure in een gepersonaliseerde verpakkingsdoos of een bedrukte puzzel die je in kleine hoeveelheden kan bestellen om als eindejaarsgeschenk aan te bieden.”

"”Een creatieve aanpak biedt je eindklanten enorme opportuniteiten. Onze toekomst ligt in die diverse vormen van bedrukking gekoppeld aan offline én online mogelijkheden. We moeten en zullen evolueren naar deze hybride vorm van print, online en meer dan papier. Laat ons starten met onze klanten te inspireren wat print als merkgevoel echt kan betekenen.”

Innovatie voorop

Dit alles neemt niet weg dat Jesse Marynen grote fan is van en leergierig blijft naar digitalisering – al was het maar om de trein niet te laten passeren en er wel degelijk op te springen. “Ik zie digitalisering dan ook niet als een concurrent, maar als iets dat print kan versterken en omgekeerd. Kijk maar hoe Bloovi als digitaal platform nu ook al drie high-end magazines onder klanten heeft verdeeld – waarvan wij trouwens de laatste editie hebben gedrukt (lacht).”

“Bovendien zet digitalisering ons op scherp en dwingt het ons tot innovatie. Zoals oplossingen om standaarddrukwerk te automatiseren en meer te focussen op maatdrukwerk. Het beste bewijs van die ingesteldheid is dat wij niet alleen nog steeds het printmanagement van bedrijven doen, maar daarnaast slimme digitale oplossingen aanbieden aan de klant.

Ik zie digitalisering dan ook niet als een concurrent, maar als iets dat print kan versterken en omgekeerd

Zoals ons (open) e-commerce platform INKOprint.be waarin de klant drukwerk helemaal op maat kan configureren en bestellen. Daarnaast bieden wij ook BAAS aan oftewel Buroform As A Service, een (gesloten) marketingplatform dat op maat van de klant wordt gemaakt. De klant kan hierin al zijn marketingmateriaal terugvinden en gepersonaliseerd bijbestellen indien nodig. Bijvoorbeeld naamkaarten voor een nieuwe werknemer, banners,...”

Jesse Marynen, Chief Print Officer van Buroform

“Ik heb het in ons gesprek vaak over de uitdagingen in onze sector gehad”, laat Jesse Marynen ons voor het afsluiten van de call nog snel weten, “maar ik hoop niet dat ik te negatief of fatalistisch ben overgekomen. Ja, het klopt dat wij door die uitdagingen elke dag een finale spelen en dat we elke dag de juiste keuzes moeten maken – want elke beslissing kan verkeerd uitdraaien in een markt onder druk met steeds kleinere marges – maar dat maakt het ook allemaal zo boeiend.”

Bovendien is de liefde voor het vak gewoon te groot om die uitdaging aan te gaan en blijven we als bedrijf groeien – we draaiden vorig jaar een positief cijfer, wat absoluut niet evident is maar wel toont dat we goed bezig zijn.”