Door corona kunnen we al een tijd niet meer naar de fitness. Maar laten we eerlijk zijn: ook voor COVID-19 trokken we nu en dan eens de uitvluchten-schuif open om niet te moeten gaan, toch? ‘Het regent’, ‘lange werkdag’, ‘ik ga morgen wel’... Het Nederlandse FitChannel schopt die excuses onderuit en geeft je in de plaats een abonnement om via een online platform te sporten waar en wanneer je wil, op jouw niveau en jouw manier. “De helft van onze leden sport na zes maanden nog één keer per week, bij de gemiddelde sportschool komt 50% maar één keer per maand meer langs”, vertelt CEO Aart-Jan Van Triest.

Wat in 2016 door oprichter Michael Moser in gang is gestoken als videoplatform met workout-content is in de voorbije jaren uitgegroeid tot een waar gedragsveranderingsplatform. Niet alleen beweging, maar ook gezonde voeding staat centraal. “De gedragsverandering zit ’m in het opbouwen van andere routines”, zegt Van Triest. “We geven mensen niet gewoon workouts. We helpen hen nieuwe, gezonde routines te ontwikkelen in hun leven.”

Bij FitChannel houden we het graag down to earth, zonder ingewikkelde toestanden waardoor mensen snel opgeven

Voor de samenstelling van de workouts en voedingsschema’s werkt FitChannel samen met topatleten en voedingsexperten. “Maar we vertalen alles naar het leven van de gemiddelde Belg of Nederlander”, aldus Van Triest. “We geven geen voedingsschema’s of workouts voor atleten of de fitte Instagram boys and girls — je weet wel wie ze zijn”, grapt de Nederlander. “Bij FitChannel houden we het graag down to earth, zonder ingewikkelde toestanden waardoor mensen snel opgeven. We willen vooral dat ze zich weer goed in hun vel voelen door gezonder te gaan leven.”

Het is een spel

Mensen gezonder laten doen is één iets. Hen die levensstijl laten aanhouden, is een ander paar mouwen. “Als je al veertig jaar de foute eetgewoontes hebt, draai je die niet in 1-2-3 om. We pakken dat dus stapje per stapje aan”, vertelt Van Triest. Hiermee haalt de CEO meteen een eerste element van de filosofie van FitChannel aan. “We hebben er een leuke afkorting voor die ons idee samenvat: SPEL, omdat het ons doel is om bewegen en gezond eten zo leuk te maken als een spel. Mensen op één maand tijd vijf kilo laten afvallen, is niet gezond. Je moet ook niet meteen als een gek beginnen te sporten als je vroeger nooit intensief hebt gesport, want zo loop je blessures op. Vandaar dus de S: stap per stap. Langzaamaan.”

Hou het maar bij gewone voeding. Als je zelf vers kookt, dan is dat meer dan goed genoeg

De P staat dan weer voor ‘plannen’, want: “Het is bewezen dat als je een workout in je agenda zet, er 80% meer kans is dat je die ook effectief doet. Ook je boodschappen inplannen op het juiste moment is een goed idee. Je gaat beter niet op een nuchtere maag naar de supermarkt, bijvoorbeeld, want dan is de kans groter dat je thuiskomt met een heleboel ongezonde snacks omdat je honger hebt”, klinkt het bij de CEO. De letter E, dan? “Die staat voor gevarieerd en gezond eten. We houden niet van zakjes, pakjes en poedertjes. Als je niet Wout Van Aert heet, dan heb je al die supplementen niet nodig. Hou het maar bij gewone voeding. Als je zelf vers kookt, dan is dat meer dan goed genoeg.”

De laatste letter in het acroniem is de persoonlijk favoriet van Van Triest. “Het staat voor ‘leer jezelf kennen en liefhebben’. Eigenlijk is dit het allerbelangrijkste van wat we doen. We zien zo vaak dat mensen die wat zijn aangekomen de liefde voor zichzelf kwijtraken. En dat is jammer, toch? Met onze videocontent, blogs en artikels helpen wij hen om zichzelf weer te ontdekken”, zegt hij. “Zoals jullie het in het Vlaams zo mooi zeggen: fier zijn op jezelf. Daar gaat het om, we willen mensen terug fier laten zijn op zichzelf, op hun lichaam.”

YouTube als concurrent?

Thuis sporten met je partner, kinderen of helemaal alleen. Kiezen welke training je volgt — intensief dansen? Stevige krachttraining? — zonder dat je je kan overdoen én met de nodige informatie op het juiste moment. “Je zou kunnen zeggen dat YouTube onze grootste concurrent is omdat mensen daar gratis workouts kunnen vinden. Bij ons moet je een abonnement aangaan. Maar we hebben ervoor gezorgd dat die abonnementen heel vlot verlopen, per maand, per zes maanden of per jaar. We werken hiervoor samen met betaalpartner Buckaroo.”

Buckaroo zorgt ervoor dat de betalingen vlot en automatisch verlopen, zodat de gebruiker zich er verder niets moet van aantrekken. Van Triest: “Buckaroo weet heel goed met welke betaalmethodes mensen in verschillende landen graag betalen en bieden die dan ook allemaal aan. Da’s handig voor onze gebruikers, natuurlijk. Maar ook voor ons, want wij kunnen op die manier makkelijk schalen naar andere landen zonder dat we gekke dingen moeten uitsteken om onze betalingen in orde te krijgen. Een telefoontje naar Buckaroo om te zeggen dat we gaan lanceren in dat land, en het is in orde.

Fier zijn op jezelf, daar gaat het om. We willen mensen terug fier laten zijn op zichzelf, op hun lichaam.

“Maar ja, je moet dus betalen voor onze content”, pikt Van Triest terug in op zijn gedachte van daarnet. “Maar weet je? Dit is wat YouTube niet heeft en wij wel: duidelijke schema’s die voor je klaarstaan wanneer je er klaar voor bent, niet eerst zoeken tussen duizenden video’s naar de workout die jij wil doen, om dan ook nog eens in het Engels te proberen te volgen en te hopen dat het aansluit bij wat je gisteren hebt gedaan. En je betaalt ons minder dan een personal trainer, maar krijgt wél de begeleiding die je in de gewone fitness niet krijgt.

Samen werken aan gezondheid

Van Triest is na drie jaar nog altijd trots op zijn petje van CEO van FitChannel. Het past helemaal bij zijn persoonlijke ambitie om een bijdrage te leveren aan de preventieve gezondheidszorg. “Mensen niet gewoon behandelen als ze ziek zijn, maar in de eerste plaats voorkomen dat ze ziek worden”, vindt hij. Met de Vlaamse en Nederlandse influencers, topatleten en experten van FitChannel en zelfs samenwerkingen met zorgverzekeraars zorgt hij precies daarvoor. “Ook in Vlaanderen zijn we aan het kijken om met zorgverzekeraars samen te werken aan nieuwe programma’s, want samen kunnen we veel positief werk verzetten”, klinkt het nog. “Proactief zijn is zo belangrijk als het op gezondheid aankomt.”


Wil je net als FitChannel jouw diensten via online abonnementen aanbieden? Dat kan makkelijk met Buckaroo.