foto: shutterstock.com

De meeste bedrijven zijn intussen al wel aan boord van het belang van content marketing. Alleen kost het hen dikwijls bloed, zweet en tranen om de gewenste resultaten te behalen. “Wat doen we toch verkeerd?”, hoor je dan. Bloovi sprak met Koen Denolf, content strategist bij The Fat Lady en Tom De Baere, digitaal strateeg bij Invisible Puppy. Zij gaven ons de 5 meest gemaakte fouten mee van contentmarketing.

1. Te veel focus op conversie en verkoop

“Terwijl contentmarketing draait om ‘selling without selling’”, meent Denolf. “Blijf jezelf behulpzaam opstellen, want pas dàn zal je de buitenwereld overtuigen om je product of dienst te kopen.”

Contentmarketing is een investering die enkel loont op lange termijn”, gelooft De Baere. “Pas na meerdere en bovenal relevante publicaties zullen je inspanningen hun vruchten afwerpen.”

Een mooi voorbeeld van zo’n aangehouden inspanning is SD Worx dat door allerlei onderzoeken en publicaties er in geslaagd is het opinion leadership te behalen op het gebied van HR.

2. Je hebt geen strategie

Waarom zet je vandaag in op content? Omdat je gelooft dat het zo hoort? Het opstellen van een strategie is stap 1 aldus De Baere en Denolf. “Je moet hoe dan ook objectieven hebben,” gaat Denolf verder, “en nagaan op welke manier je ze gaat meten. Daar komt dus flink wat denkwerk bij kijken: wie wil je aanspreken en welke profielen hebben deze mensen? In welke fase van de customer journey bevinden zij zich en welke noden koesteren ze? Wat kan jouw merk daarin betekenen? Elk van deze parameters moet je nauwkeurig uitstippelen.

Debaere: “Vaak is er de geproduceerde content wel sterk, maar loopt het spaak omdat er geen specifiek doelpubliek wordt aangesproken of omdat de content via het foute promotiekanaal wordt verspreid.”

3. Je houdt te weinig rekening met je merkpropositie

Wie wil scoren met content, moet zijn eigen ‘sweet spot’ vinden”, aldus De Baere. “Onderzoek wat er leeft bij je doelpubliek, achterhaal wat er al bestaat en probeer een match te vinden met de merkpropositie die je wil neerzetten. Kijk vervolgens hoe je het verschil kunt maken met je concurrenten. Als bijvoorbeeld in een keukencontext iedereen inzet op content rond koken, moet je je afvragen wat je daar nog kan aan toevoegen, of beter net iets helemaal anders doen.

Een merk die dat goed begrepen heeft, is Blendtec, dat met hun videoreeks ‘Will it blend?’ op grappige manier inspelen op actuele thema’s en daarmee hun plek claimen.”

4. Onvoldoende aandacht voor distributie

Content publiceren is één ding, ze op een doordachte wijze verspreiden een ander. “Onbekend is onbemind,” vertelt Denolf, “en je ziet veel bedrijven die amper aandacht besteden aan het distribueren van hun content.”

Idealiter wijd je 50% van je inspanningen aan contentcreatie”, zegt De Baere. “De andere helft van je tijd en geld moet je investeren in promotie en distributie ervan.”

5. Niet goed genoeg

Volgens de digitale strategen kan een onscherpe foto of een slecht gemonteerd filmpje meer kwaad doen dan je zou vermoeden. “Zo elimineer je dus flink wat kansen om professioneel gezien te worden en om je concurrenten voorbij te steken”, voegt De Baere daar aan toe.

Kijk naar merken als REI, die daar heel ver in gaan, door zeer mooie en kwalitatieve documentaires te maken rond de hele context van hun merk.

Denolf: “Ik raad iedereen aan om te investeren in kwaliteit. Alles wat we doen, alle inspanningen die we leveren, hebben maar zin als we ze goed doen.”

Wil jij weten hoe je wél te werk gaat? Hoe je met straffe content even straffe resultaten bereikt? Op 27 oktober organiseren The Fat Lady en Invisible Puppy Twenty Thoughts Before Noon, een event dat de brug slaat tussen straffe content en een robuuste digitale promotie en distributie. Je mag rekenen op flink wat sessies die in je in 10 minuten bruikbare inzichten aanreiken! Schrijf je hier in.