Kan je van de wereld een betere plek maken, en tegelijk een gezond bedrijf uitbouwen? Volgens Helena Gheeraert, founder van Wonky, is schalen juist de enige manier om écht impact te maken. De samenwerking tussen Wonky en het Belgische familiebedrijf Syros is daarvan het levende bewijs. Beide spelers, zowel start-up als gevestigde speler, tillen elkaar naar een hoger niveau. “De komst van Wonky heeft ons gedwongen om te gaan nadenken over duurzaamheid en welke rol wij daarin willen spelen”, zegt Bram Boels van Syros. “Omgekeerd hebben wij de kennis, ervaring en contacten om Wonky Europees op de kaart te zetten.”

Het begon met een documentaire over voedselverspilling, en met het idee om reststromen uit de voedingsindustrie een tweede kans te geven. Helena Gheeraert. stampte vijf jaar geleden Wonky uit de grond, dips op basis van groenten die in grote voedingsbedrijven werden afgekeurd. “Denk aan de wortelstukjes die overblijven wanneer wortels tot kubusjes van één-op-één centimeter worden versneden”, legt ze uit. “Die overblijvende paprika’s, wortels en broccoli’s verwerkten we tot gezonde, smakelijke snacks.” Het concept sloeg aan. Wonky dook op in speciaalzaken en de betere kruidenierswinkel, de start-up kreeg heel wat media-aandacht, en een aantal van Vlaanderen’s meest bekende investeerders toonden interesse.

Bram Roels, Sales Manager en CEO van Syros

Scaling is caring

“Desondanks was de productie en verkoop niet in verhouding tot de aandacht die Wonky kreeg”, zegt Gheeraert. “Mijn eerste idee was om Wonky internationaal uit te bouwen in speciaalzaken. Ik wilde ook wegblijven van de grote supermarktketens, omdat ik vreesde dat mensen het verhaal niet meer zouden geloven. Want hoe kan je ethisch verantwoord ondernemen en toch daar in de schappen liggen? Maar na een tijdje besefte ik dat we meer volume nodig hadden als we met Wonky echt een impact wilden maken. Hoe meer geredde groenten, hoe beter.”

Sharing is scaling

Dat je vandaag Wonky kan vinden in de versafdeling van Colruyt en Spar, tussen de groenten, het fruit en de smeerkaas in, heeft de start-up te danken aan de samenwerking met het West-Vlaamse voedingsbedrijf Syros. “Wij hadden het netwerk dat Wonky nodig had om te groeien”, zegt Bram Boels, samen met zijn broer Mathias CEO van Syros. “En Wonky gaf ons de kans om de volgende strategische stap te zetten.”

Syros had doorheen de jaren expertise uitgebouwd op vlak van avocadodips en andere verse aperitiefsnacks, en leverde die in heel Europa als private label. “Wonky werd al in ons bedrijf geproduceerd toen Helena met het aanbod kwam om hoofdaandeelhouder te worden”, zegt Boels. “We hebben er niet lang over moeten nadenken, want we stonden volledig achter het verhaal van Wonky. Bovendien waren we ook al aan het onderzoeken hoe we onze eigen reststromen konden verwerken. En we speelden ook met het idee om een eigen merk uit te bouwen. Wonky was het antwoord op alle doelstellingen.”

Mutual mentoring

De impact van Syros op Wonky’s succes is niet te onderschatten. “Onze eerste grote stap samen was de rebranding van Wonky. Het marketingbureau raadde aan om verder te gaan dan het redden van verloren groenten”, legt Boels uit. “De groentendips staan ook voor samen genieten van lekker eten. Van dips die bovendien goed zijn voor je lijf.” De rebranding van de verpakking, de website en social media wierpen hun vruchten af.

Dankzij Helena’s missie om een impact te maken en voedselverspilling tegen te gaan, is duurzaamheid één van de pijlers geworden van ons bedrijf

Wonky ligt vanaf 1 januari bijvoorbeeld in de schappen van één van Frankrijks grootste supermarktketens. Het is een grote stap in de goede richting voor zowel Wonky als Syros. “Maar de impact van Wonky op Syros gaat veel verder dan het uitbouwen van een eigen merk”, legt Boels uit. “Dankzij Helena’s missie om een impact te maken en voedselverspilling tegen te gaan, is duurzaamheid één van de pijlers geworden van ons bedrijf. ”

Meetbare mindset

“Aan de ene kant”, zegt Boels, “dwingt Wonky ons om duurzaamheid meetbaar en tastbaar te maken. Zo moet er minstens 50 procent van de grondstoffen uit reststromen komen en moeten de verpakkingen 100 procent gerecycleerd en recycleerbaar zijn.” Aan de andere kant is duurzaamheid een mindset geworden, iets dat doorsijpelt in elke beslissing en elke actie van het bedrijf. “Zo begin je ook de vele kleine dingen aan te pakken, zoals minder afval op kantoor”, zegt Boels. “Dat is precies het mooie aan dit verhaal: het gaat om een wisselwerking tussen twee gelijkwaardige partners. We versnellen elkaars doelstellingen.”

Duurzaamheid is een mindset geworden, iets dat doorsijpelt in elke beslissing en elke actie van het bedrijf

Scaling is speeding

Omdat ze de krachten bundelen, zetten Wonky en Syros grote stappen. Samen met Helena onderzoekt het team nieuwe smaken en samenstellingen, andere producten op basis van reststromen, andere manieren van verpakken en transporteren. “Het werkt omdat beide ondernemingen elkaar perfect aanvullen”, zegt Boels. “En omdat het wederzijds vertrouwen groot is.” Gheeraert beaamt. “Van bij aanvang begreep Syros waar ik met Wonky naartoe wilde, en dat hebben Bram en Matthias nooit in vraag gesteld. Integendeel, ze gingen er volledig voor. Samen hebben we van Wonky iets beters gemaakt dan ik ooit alleen had kunnen doen.”


Wil je meer weten over de duurzame aanpak van Wonky? Lees er hier alles over.