Werving- en selectiekantoor Bright Plus focust op meertalige professionals in ondersteunende functies. In de afgelopen tien jaar haalden ze maar liefst acht keer de top tien van ‘Best Workplaces. Niet toevallig: de organisatie besteedt al jaren veel aandacht aan welzijn op het werk. Door COVID-19 vraagt dat welzijnsbeleid een andere aanpak. “Er is meer creativiteit nodig”, zegt algemeen directeur Linda Cappelle. Maar de visie blijft dezelfde: “Inzetten op gezonde, gelukkige, gemotiveerde, getalenteerde en geïnformeerde medewerkers.”

Het High Five-beleid, noemen ze die vijf g’s bij Bright Plus ook nog. Een toffe benaming, maar het is natuurlijk meer dan dat. “Het is de kapstok van ons welzijnsbeleid”, zegt Linda Cappelle. “Kwaliteit en een persoonlijke aanpak zijn key wanneer we samenwerken met klanten en kandidaten. We willen zo dicht mogelijk bij hen staan, hen zo goed mogelijk leren kennen, om dan de beste match te maken tussen kandidaat en bedrijf. Maar ook naar onze medewerkers toe speelt kwaliteit de grootste rol. We proberen die vijf g’s altijd in balans te houden door actief aan de slag te gaan met welzijn.”

Actief, want een welzijnsbeleid moet méér zijn dan wat mooie woorden op een hippe folder. “Het is niet genoeg om ideeën neer te pennen om welzijn van je to-do te kunnen afchecken. Je moet er ook effectief iets mee doen. Een welzijnsbeleid is ook geen vast gegeven, het moet mee-evolueren met de tijd en actualiteit.”

Andere accenten leggen

Met die woorden belandt Cappelle aan bij de coronacrisis. Voor de algemeen directeur het beste voorbeeld dat welzijn en het beleid errond niet statisch zijn, integendeel. “De concrete acties die we bij Bright Plus twee jaar geleden binnen ons welzijnsbeleid voerden, passen nu niet meer. COVID-19 heeft alles op zijn kop gezet”, klinkt het. “De basis is nog altijd ons High Five-beleid. Maar we moeten onze accenten anders leggen. In het begin van de coronacrisis hebben we meer ingezet op fysiek welzijn, bijvoorbeeld. Toen we na die eerste lockdown mochten terugkeren naar kantoor, waren mensen vooral bezorgd over de vraag of dat wel veilig kon. Dus hebben we onze kantoorindeling en werking grondig herbekeken en op strategische plaatsen plexiglas en handgel geplaatst. We hebben ook onze dienstverlening online verder gezet op dezelfde kwalitatieve manier die klanten van ons gewend zijn.

De coronacrisis toont ons dat welzijn en het beleid errond niet statisch zijn

De afgelopen maanden heeft Cappelle de focus van het welzijnsbeleid van Bright Plus dan weer een andere wending moeten geven, want ze merkt dat de bezorgdheden in de tweede lockdown anders zijn dan in die eerste. “We voelen dat er nu meer dan ooit nood is aan welzijn op mentaal vlak. We zetten daarom nog meer in op open communicatie en op dialoog. We geven mensen expliciet de ruimte om hun bezorgdheden of frustraties te uiten door teammomenten in te lassen waar over alles mag gepraat worden. De vraag ‘hoe gaat het nu met jou?’ regelmatig stellen, is zo belangrijk geworden. Nog belangrijker is om te luisteren naar het antwoord.

Geen grote budgetten nodig

Praten is zilver, luisteren is goud, zo verwoordt Cappelle het nog met een kwinkslag. Maar mensen moeten niet alleen een vertrouwde, veilige omgeving hebben waar ze hun frustraties kunnen uiten over die verdomde corona. “Iedereen wil ook perspectief. We hebben doelen nodig, zowel privé als op het werk. Uitkijken naar een teambuilding of met collega’s rond de tafel zitten voor een nieuw project: we kunnen hen hierover geen beloftes maken, maar we kunnen wel voor lichtpuntjes zorgen.”

Cappelle haalt enkele voorbeelden uit eigen huis aan: “Een online brainstormsessie, een koffiemoment in de videocall om eens vrijuit te babbelen met elkaar, of een virtueel teamoverleg om de week goed te starten. Je moet zeker niet de grote budgetten bovenhalen. Het zit hem vaak net in de kleine momenten. Je hoeft geen grootse online gebeurtenis met toeters en bellen op te zetten om een teamgevoel te creëren.”

Samen met je mensen

Net in tijden van corona is actief inzetten op welzijn van je medewerkers een absolute prioriteit. “Never waste a good crisis”, zegt Cappelle. “Deze periode is een heel goeie les voor veel bedrijven. Voor de coronacrisis was er veel minder bewustzijn over welzijn op het werk. Dat is nu enorm toegenomen, en maar goed ook. Je hebt er als bedrijf alle baat bij om zorg te dragen voor je werknemers, want je kan pas echt succesvol zijn als je gelukkige mensen hebt op de werkvloer.”

Je hebt er als bedrijf alle baat bij om zorg te dragen voor je werknemers, want je kan pas echt succesvol zijn als je gelukkige mensen hebt op de werkvloer

Voor bedrijfsleiders die zich in de haren krabben over het hoe of wat van een goed welzijnsbeleid, geeft Cappelle een tip: “Maak het beleid vooral samen met je mensen. Als ik vanuit mijn ivoren toren zou zeggen ‘hier is ons plan, dit doen we’, dan krijg ik geen enkele medewerker mee. Nee, je moet net vertrekken vanuit die medewerkers. Vragen naar wat zij belangrijk vinden, wat er goed gaat, wat niet. Waar ze verandering willen zien en of ze ideeën hebben. Laat hen vooral voorstellen lanceren en feedback geven, dus. Ons High Five-beleid is volledig in samenspraak met onze mensen opgesteld. En nu nog bevragen we hen regelmatig over hoe ze zich erbij voelen en hoe we ons beleid steeds verder kunnen bijsturen.”

Het nieuwe normaal

De uitvoering van het welzijnsbeleid van Bright Plus kan op elk moment weer veranderen, afhankelijk van hoeveel roet corona nog in het eten gooit of — hout vasthouden — wanneer het ‘nieuwe normaal’ straks aanbreekt. “Het is goed om je nu al voor te bereiden op dat laatste. Bij Bright Plus zijn we die denkoefening aan het maken. Een hybride model, waarbij thuis- en kantoorwerk elkaar afwisselen, blijkt voor de meeste mensen de ideale situatie.”

Maar ook hier is het belangrijk om in gesprek te gaan met medewerkers. “Bij zo’n hybride model moeten veel meer welzijnskwesties besproken worden dan enkel het aantal thuiswerkdagen. Talenontwikkeling blijft evengoed belangrijk, want bij een nieuwe manier van werken, zijn ook nieuwe skills nodig. Omdat veel bedrijven tegen die vraagstukken aanlopen, hebben we een reboardinggids geschreven. Een gids vol tips en tricks over een welzijnsbeleid in het nieuwe normaal”, legt Cappelle uit. “Het is geschreven vanuit het verhaal van Bright Plus, dus elk bedrijf zal er nog zijn eigen saus moeten over gieten. Maar het kan managers op weg helpen naar een goed welzijnsbeleid voor de toekomst. Want ook na corona moet welzijn top of mind blijven.”


Is jouw bedrijf klaar voor het nieuwe normaal? Download hier de reboardinggids van Bright Plus vol tips en tricks over een goed welzijnsbeleid voor de toekomst.