Het is vandaag geen kunst meer om een webwinkel te bouwen. Maar een goede e-shop uit de grond stampen? Dat is toch nog iets anders. Je wilt immers dat klanten je vinden, onmiddellijk overtuigd zijn van je service en je producten in het virtuele winkelmandje zwieren. In het allerbeste geval keren die bezoekers later terug, om opnieuw een online aankoop te doen. Een strategische analyse in combinatie met webshop marketing is in dat geval een must. Silke Biesmans, Colette Van Loy en Brecht Frissen, digital marketeers bij full-service agency Digiti, geven tekst en uitleg.

Geen vliegende start zonder een grondige analyse

“Heel wat ondernemers denken dat hun webwinkel goed draait. Maar vaak halen ze niet het onderste uit de kan. Via webshop marketing kun je véél dieper gaan”, steekt Brecht Frissen van wal. “Let wel, je voegt webshop marketing niet in één dag toe. Bij Digiti start alles met een grondige analyse. Je hebt inzichten nodig om te weten waar je precies kunt optimaliseren.

Misschien ligt het probleem op vlak van markt- of productvalidatie? Of schort er iets aan de user interface (UI)? En hoe zit het met de user experience (UX)? Breng alles gedetailleerd in kaart via concurrentieanalyse en benchmarking. Vervolgens weet je exact of de prijs goed zit, wie de doelgroep is en of er een effectieve markt is. Misschien is het goed om aan guerillamarketing te doen. Of awareness te creëren via leuke videoclips of animaties. Elke webwinkel vereist een unieke aanpak.”

KPI driven approach

“Zodra je exact weet welke problemen er zijn, kun je op zoek gaan naar oplossingen. Welk kanaal levert het meeste sales op? Zijn blogposts nodig voor jouw doelpubliek? Is e-mailmarketing een must? Het is ontzettend belangrijk om haalbare KPI’s op te stellen. Dus niet: ‘meer verkopen dan voorheen’, maar wel: ‘100 producten méér verkopen binnen 3 maanden na de launch van de nieuwe webshop’. Of ‘de omzet met 5% laten stijgen tegen het einde van het volgende kwartaal’.

"Webshop marketing maakt van je e-shop een conversie-machine. Het geld dat je erin steekt, haal je er veelvoudig uit"

Het moeten meetbare zaken zijn”, legt Silke Biesmans uit. “Als je niet exact weet waar je vandaan komt, en wat je concrete doelstelling is, blijft het moeilijk om te optimaliseren. Daarom geloven wij bij Digiti in KPI-driven werken. Da’s een gedurfde uitdaging, maar werpt keer op keer z’n vruchten af.” Zo’n waarde leeft bij elke medewerker. Het spreekt dan ook voor zich dat elke Digitist mee feest als zo’n KPI uiteindelijk behaald wordt. “Die fles champagne staat niet voor niets in onze koelkast!”

Waar loopt het mis?

De meeste eigenaars van webwinkels zijn rasechte ondernemers. Aan de verkoopkant zit het meestal dus wel goed. Je producten zijn getest en goedgekeurd. Je wéét dat je doelgroep staat te springen voor je product. Toch blijven conversies uit. Waar wringt dan het schoentje?

"Meer dan de helft van alle webshops converteert niét zoals het zou moeten"

De oorzaak is vrij simpel: we vergeten vaak te veel. Er is zoveel om aan te denken, zoveel om te doen. En dat is wat ondernemers nog té vaak missen: een overzicht op alle belangrijke aspecten die van je webshop een conversie-machine maken.

De oplossing? Minder eenvoudig om te vinden. “Het hele proces is belangrijk”, zegt Colette Van Loy. “Als dat proces als een cluster verspreid zit over verschillende entiteiten, vormt het optimaliseren ervan al snel een uitdaging. Je kiest dus best voor één partner die een totaalaanpak aanbiedt. Zo’n partner kent je webshop door en door, begrijpt je ondernemings-sense én heeft een betere voeling met wat je écht wilt bereiken. Een full-service agency analyseert het complete plaatje, gaat aan de slag met waardevolle data, en ontdekt zo het ideale recept om je webshop te boosten.

"Digiti gelooft in webshops die er goed uitzien, technisch op punt staan, én converteren. Dat is ons verhaal."

In de huid van je gebruiker

User experience (UX) is bijvoorbeeld vaak een struikelblok. Wie is de ideale klant? Is je site wel snel genoeg? Staan je producten op de juiste plek? Zijn de foto’s voldoende sexy? Dat zijn vragen waar je een antwoord op moet krijgen. En die antwoorden zijn onder andere afhankelijk van je doelpubliek. Kijk daarom eens heel erg kritisch naar je eigen webwinkel. Vanuit het standpunt van een potentiële klant”, legt Silke Biesmans uit.

Ook de flow is erg belangrijk. Komen er voldoende bezoekers binnen? Via welke kanalen? Hoeveel levert een Facebook-advertentie van 100 euro op? Webshop marketing is eigenlijk een machine. Je stopt er aan de ene kant heel wat geld in om er aan de andere kant een veelvoud uit te halen. Om daarin te slagen is het vooral belangrijk om alles goed te testen. Welke copy werkt? Wat is het ideale tijdstip om te adverteren op sociale kanalen? Welke kleuren vallen het beste op?”

“Haast je! Laatste kans!”

Conversie. Daar draait het allemaal om bij e-commerce. “Met kleine tips en trucs maak je het verschil”, klinkt het bij Digiti. “Neem nu de grote jongens zoals Coolblue en Zalando. Op hun betaalpagina vind je geen navigatie meer terug. De reden is logisch: op die manier twijfelt een klant minder om de aankoop te finaliseren. Ook boodschappen zoals ‘Laatste kans!’ of ‘Op = op’ blijven werken. Hetzelfde geldt voor loyaliteitskorting voor bestaande klanten. Het zijn kleine dingen waarmee je het verschil kunt maken. Doe daar nog een snelle verzending en opvallende verpakking met leuke copy bij en je scoort bij je klant! Wedden dat hij terugkeert?”

Aan de slag met 4 concrete tips

1. Back to basics

Kijk eens met een frisse blik naar je webshop en kruip in de huid van een klant. Is die ene knop écht nodig? Zijn de foto’s professioneel en duidelijk? Als je als kritische klant naar je eigen webwinkel kijkt, krijg je heel wat inzichten. Gooi ballast overboord, zorg voor een duidelijke navigatie en reik voldoende zoek- en filtermogelijkheden aan. Klanten willen gemak én een aangename ervaring.

2. Ken je doelpubliek

Hang gerust even Jambers uit. Wie, wat, waar, wanneer en waarom? Als 60% van je klanten uit vrouwen boven de 50 jaar bestaat, heb je een ander kanaal én andere aanpak nodig dan wanneer je voornamelijk pas afgestudeerden wilt bereiken. Laat je bijstaan door een marketeer of digitaal strateeg om je doelpubliek netjes in kaart te brengen.

3. Meten is weten

Hoe komen je bezoekers naar je webwinkel? Organisch of via AdWords? Welke drie kanalen leveren de meeste verkopen op? Hoeveel omzet genereer je met één Facebook-advertentie? Er zijn zoveel mogelijkheden om statistieken te trekken. Gebruik die ook! Door data-driven te werken én te denken verhoog je je rendement in no time.

4. Creëer social proof
Je klanten hechten veel belang aan de mening van anderen. Jij kan dan wel de beste tactieken uitoefenen op je webshop zelf, daarbuiten bestaat nog een hele wereld. Zorg voor een actieve sociale aanwezigheid en stippel alle mogelijke routes uit. Werken reviews voor jouw webwinkel? Of heb je nood aan influencers om je product of markt te activeren? Ga op onderzoek uit en ontdek waar jouw kansen liggen.

Til jij je webwinkel naar een hoger niveau? De ervaren strategen, enthousiaste marketeers en pientere designers en ontwikkelaars van Digiti helpen je ontzettend graag. Neem snel contact op met één van de Digitisten via de website.