Schrijf maar op: Van der Poel wint zondag de Ronde van Vlaanderen ⚡CitizenLab kiest voor open source ⚡40 miljoen euro voor neusspray tegen corona ⚡ Europese marktleider neemt Belgische start-up over

Schrijf maar op: Van der Poel wint zondag de Ronde van Vlaanderen ⚡CitizenLab kiest voor open source ⚡40 miljoen euro voor neusspray tegen corona ⚡ Europese marktleider neemt Belgische start-up over

Imec voorspelt winnaar Ronde van Vlaanderen met behulp van artificiële intelligentie ⚡ Participatieplatform CitizenLab kiest voor open source ⚡ Nederlandse biotech start-up haalt 40 miljoen euro op met neusspray tegen corona ⚡Wemanity, Europese koploper in digitale transformatie, verstevigt zijn positie in de Benelux na overname van Belgische start-up DigitalScaler ⚡The House of Marketing doet overname én lanceert nieuw concept.

1. AI van imec-onderzoeksgroep voorspelt winnaar Ronde van Vlaanderen

Als u zich zondag een namiddag zenuwslopende televisie wil besparen: Mathieu van der Poel wint de Ronde Van Vlaanderen. Dat is tenminste de conclusie van IDLab, een onderzoeksgroep van imec die focust op datagedreven voorspellingen. De onderzoekers ontwikkelden een AI-computersysteem dat zichzelf op basis van historische prestatiedata van de afgelopen twintig jaar de predictoren aanleerde om koersuitslagen van eendagswedstrijden te voorspellen. Op termijn wordt dat systeem nog verder verfijnd, bijvoorbeeld door rekening te houden met factoren als valpartijen en blessures.

Het systeem van IDLab heeft de afgelopen jaren zijn strepen overigens al verdiend: wat de Ronde van Vlaanderen 2018 betreft, had de artificiële intelligentie namelijk zeven renners uit de top-tien juist, en in Gent-Wevelgem van vorige week zelfs vier uit de top-vijf. Maar toch: dat het programma Greg Van Avermaet zondag een tweede plaats toedicht, lijkt erop te wijzen dat het misschien nog niet helemaal op punt staat. Of gewoon van een gokje houdt…


2. CitizenLab kiest voor open source en dus meer transparantie

Als participatieplatform biedt CitizenLab meer dan 270 lokale overheden in 18 verschillende landen een online burgerparticipatietoolkit die het mogelijk maakt inwoners gemakkelijker bij beleid te betrekken. Door de basisfuncties van dat platform nu open te stellen, kunnen overheden en organisaties gratis van de code gebruik maken om zélf participatieprojecten op te starten, plug-ins op maat te ontwikkelen, en technische ondersteuning en advies van participatie-experts te ontvangen. Voor de standaard- en premiumversies van CitizenLab blijft een betaalde licentie vereist.

CitizenLab zet deze stap naar open source omdat het bedrijf het voortouw wil nemen en een voorbeeld wil zijn in transparante en innovatieve digitale democratie. De beslissing speelt echter ook in het voordeel van het participatieplatform, dat op die manier vervelt naar een open innovatiemodel waarbij nieuwe functionaliteiten gecreëerd kunnen worden in nauwe samenwerking met overheden en partners. Kortom, een loepzuivere win-winsituatie die de (digitale) democratie alleen maar vooruit kan helpen.

CitizenLab-founders Koen Gremmelprez, Aline Muylaert and Wietse Van Ransbeek

3. Nederlandse biotech start-up haalt 40 miljoen euro op met neusspray tegen corona

Van COVID-19 zijn we voorlopig nog niet verlost, vandaar wellicht dat efficiënte antivirus-middelen aantrekkelijk zijn voor investeerders. Zo haalde de Nederlandse biotech start-up Leyden Labs maar liefst 40 miljoen euro op voor een neusspray die beschermt tegen corona, Mexicaanse griep en andere virussen. Des te indrukwekkender als je weet dat Leyden Labs pas in juni 2020 werd opgericht. Eén van de financierders is overigens Alphabet, het moederbedrijf van Google.

De insteek van de neusspray is dat hij tijdelijk beschermt tegen virussen. Dat zou het gebruikers mogelijk maken om naar een festival te gaan, de kleinkinderen te bezoeken of zelfs op kantoor te werken. Wanneer de spray, die alleen op voorschrift gekocht zal kunnen worden, op de markt komt, is nog niet bekend. Ook over de kostprijs is niets geweten. Leyden Labs heeft momenteel zo’n twintig mensen in dienst, maar dat aantal moet het komende jaar aanzienlijk toenemen.

COVID-19 Damage in Olfactory System, SARS-CoV-2 infection in olfactory bulb cells

4. Franse Wemanity neemt Belgische start-up DigitalScaler over

Marktleider zijn betekent niet dat je als bedrijf op je lauweren mag rusten. Dat bewijst het Franse Wemanity, de Europese nummer één in klantgerichte digitale en agile transformaties, met de overname van sectorgenoot en Belgische start-up DigitalScaler.

Wemanity is al sinds 2016 actief in België en heeft vooral in het Franstalig landsgedeelte al stevige voet aan de grond. Bedoeling is om de marktleiderpositie in de Belux nog meer te versterken - vooral dan wat Vlaanderen betreft, waar DigitalScaler een groot cliënteel heeft. Bedoeling is dat er dit jaar in de Belux minstens 50 nieuwe mensen worden aangeworven, bovenop de 150 werknemers die beide bedrijven tewerkstellen.

“Onze start-up maakte de afgelopen jaren een heel sterke groei door. Om aan de grote vraag naar onze diensten te voldoen, waren we op zoek naar een grote, complementaire partner die dezelfde waarden en visie deelt”, aldus Sonja Noben, oprichtster en CEO van DigitalScaler, die nu co-CEO van Wemanity wordt.

Jean-Christophe Conticello, founding CEO van Wemanity en Sonja Noben, founding CEO van DigitalScaler

5. The House of Marketing lanceert Customer Collective na acquisitie Dignify

Dat ze bij The House of Marketing niet stilzitten, is een understatement: nadat de leider in strategische marketing consultancy en interim management in 2018 digitaal acceleratiebureau Upthrust lanceerde en in november 2020 Grava overnam, komt nu het nieuws dat de Genkse marketingtechnologie-specialist Dignify, vijftien man sterk, werd overgenomen. Al is er eerder sprake van een complementair partnership, want samen lanceren ze het gloednieuwe ecosysteem Customer Collective, dat alle krachten binnen de groep bundelt.

Customer Collective is een totaalpakket voor groeibedrijven, met ‘daarin’ klantenstrategie (specialiteit van The House of Marketing), digitale versnelling (Upthrust en Grava) en implementatie van marketingtechnologie (Dignify). Op die manier willen de partners die bedrijven een klantgerichte transformatie aanbieden.

Een nieuw commercieel verhaal dat veel meer biedt dan louter een technische. “Met Customer Collective vertrekken we vanuit de noden van de eindconsument”, aldus Lies Taerwe, Managing Director bij The House of Marketing. “Op basis daarvan stellen we een team samen dat deze uitdagingen kan beantwoorden. De omgekeerde redenering dus.”

Vlnr: Marco Piombo (Dignify), Dennis De Cat (Upthrust), Lies Taerwe (The House of Marketing), Gregory Delens (Expansions)
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 29.349 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief