E-mailmarketing is oorlog voeren. Stap 2: Recruteer de Beste Soldaten

E-mailmarketing is oorlog voeren. Stap 2: Recruteer de Beste Soldaten

De XII werken van Flexmail - Werk 2/12: Rekruteer de beste soldaten: hoe verkrijg jij goede leads?

In een twaalfdelige reeks geef ik als communicatie & marketing specialist bij Flexmail tips rond E-mailmarketing. Het eerste deel van de reeks gaat over het ontwikkelen van een battle plan. Want E-mailmarketing is net zoals een spelletje risk spelen, je hebt een strategie nodig, een techniek en een verrassingselement. Je wint de oorlog als je een prospect kan omzetten tot een klant en een echte relatie kan opbouwen met je contacten.

Vorige week spraken we over het maken van een battle-plan, vandaag kijken we naar het verzamelen van leads.

Hoe verkrijg jij goede leads?

Een leger is maar zo goed als zijn soldaten. Een generaal moet zorgen dat hij zo veel mogelijk goede rekruten kan binnenhalen. Daarom is het belangrijk dat de juiste kandidaten zich aangetrokken voelen om zijn groep te vervoegen. In dit onderdeel leer je de succesformule waarmee jij de beste leads verzamelt voor jouw bedrijf.

Het succes van je e-mailmarketing staat of valt bij de kwaliteit van je lijsten. En waardevolle contacten binnen halen, gebeurt niet vanzelf. Je website moet een regelmatige stroom van interessante bezoekers aantrekken. Bovendien moeten geïnteresseerde contacten zich gemakkelijk kunnen inschrijven.

De succesformule voor list building

Maar hoe zet je dat dan op? Een goed e-mailmarketing programma haalt waardevolle potentiële contacten naar je website, zorgt ervoor dat er voldoende én aantrekkelijke inschrijfmogelijkheden zijn, en dat nieuwe contacten perfect opgevolgd worden. Met deze basisformule kan je van je list building een echt succes maken:

Traffic

Om nieuwe inschrijvingen te kunnen krijgen, is het belangrijk dat potentiële contacten je website vinden. In deze eerste stap draait alles om het aantrekken van potentiële contacten. 

Maak je aanbod bekend bij meer mensen:

  • Online en offline: presentaties, evenementen, netwerken
  • SEO: zorg dat je website gevonden wordt
  • SEA: adverteren op Google
  • Visibiliteit in de pers dankzij interviews en persberichten
  • Guest posts op andere blogs: ga actief op zoek naar blogs waar jouw doelgroep op te vinden is, en vraag of je een post mag schrijven voor deze blog
  • Video kanaal op youtube, wat ook bijdraagt aan je SEO
  • Advertenties online en offline, via Adwords, op Facebook, …
  • Mond-tot-mond op social media
  • Webinars
  • Promoties in samenwerking met een ander bedrijf, om zo elkaars doelgroep te kunnen bereiken

Offer

Het is niet omdat potentiële contacten op je website zijn aanbeland, dat ze ook automatisch lid zijn geworden van je lijst. Om voor een hoge conversiegraad te zorgen, moet inschrijven zo gemakkelijk mogelijk zijn. Alleen een inschrijfformulier is niet meer zo aanmoedigend als vroeger. Contacten moeten het de moeite waard vinden om hun e-mailadres in te vullen. Je moet hen dus kunnen overtuigen hen met een stuk waardevolle content dat je gratis weggeeft.  Het moet echt een incentive zijn om in te schrijven.

Voorbeelden:

  • Gratis video training
  • e-book
  • whitepaper
  • Checklists
  • Webinar
  • Gratis consultatie

Probeer ook een testimonial bij je inschrijfformulier te plaatsen. Dit is niet alleen goede social proof, maar kan ook twijfelaars over de streep trekken. Test ook verschillende titels en beschrijvingen uit, om zo de perfecte combinatie te vinden. 

Follow-up

Deze laatste stap wordt vaak overgeslagen, maar is essentieel voor het succes van je programma.  De relatie met al je contacten is extreem belangrijk om een kwaliteitsvolle lijst op te bouwen. Het idee hier is dat je wil dat je contacten je leren kennen, je gaan vertrouwen, en je e-mails gaan  openen. 

Investeer dus tijd in een goed follow-up systeem dat vanaf het eerste moment waarde biedt aan je abonnees. Je traint je abonnees als het ware om waardevolle content van jou te verwachten.

Je lijst is niets waard zonder de relatie

  • Zet een follow-up systeem op dat meteen waarde biedt
  • Vraag regelmatig aan je contacten om content te delen
  • Zorg ervoor dat lid zijn van je lijst een leuke ervaring is
  • Vraag af en toe aan je contacten om te antwoorden op je mails
  • Wees dankbaar voor elke inschrijving, je contacten zijn geen nummers

Deel je beste content meteen van in het begin, en spaar het niet op voor later. Geef je contacten een reden om blij te zijn dat ze zich voor jouw lijst hebben ingeschreven. Hierbij is het dus ook belangrijk dat je meteen van in het begin consistent bent in je frequentie. 

Wanneer je de follow-up goed onder de knie hebt, zal je zien dat je open- en klikratio de hoogte in schieten.

Bovenstaande teksten zijn een samenvatting van de eerste drie werken. Wil je de volledige hoofdstukken en bijhorende gratis downloads ontvangen? Schrijf je dan nu in! (http://nl.flexmail.be/12werken.php)

Heb je zelf nog tips & tricks? Deel ze in de comments!

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief