Als jouw organisatie e-mail en social media behandelt als twee parallelle kanalen om je content te verspreiden, dan loop je heel wat kansen mis. Een doordachte multichannel strategie omarmt de unieke kansen van beide kanalen en zet het ene kanaal in om het andere te boosten.

De snelle opkomst van social media de laatste jaren gaf marketeers spannende nieuwe tools voor het communiceren met klanten en prospecten. Plotseling werden gevestigde marketingtactieken zoals e-mail als oubollig bestempeld. Sociale netwerken zoals Facebook, Linkedin en Twitter boden een alternatief: een twee-richtingskanaal waar marketeers konden luisteren in plaats van praten, en waar ze in dialoog konden treden met klanten en prospecten. 

Maar in plaats van e-mail overbodig te maken, hebben social media e-mail verrijkt, en er een nog krachtiger kanaal van gemaakt. Het resultaat is dat slimme marketeers hebben geleerd dat email en social media complementaire – in plaats van competitieve – kanalen zijn. Het potentiële bereik van social media, de virale eigenschappen en kansen tot dialoog helpen je om betere relaties op te bouwen met je klanten en prospecten. E-mailmarketing versterkt die relaties door relevante, gepersonaliseerde en gerichte campagnes.

Als je het meest uit je social media en e-mailmarketing wilt halen mag je die twee kanalen niet behandelen als twee treinen die op aparte sporen rijden. Je behaalt de beste resultaten als je social media en e-mail integreert om je publiek op te bouwen, content te delen, prospecten om te zetten in klanten, en de ROI van je campagnes te verhogen. 

Waarschijnlijk heb je al social media iconen voorzien in je e-mailberichten. Maar je kan veel verder gaan. Hieronder deel ik 8 van onze beste tips!

1. Verzamel inschrijvingen voor je nieuwsbrief via social media

Social media heeft één zwak punt. Eigenlijk huur je gewoon ruimte. Bij e-mail maak en verstuur je een bericht, en weet je precies of het afgeleverd is. Bij social media heb je deze luxe niet. De controle is extreem gelimiteerd. Zo komen we dus weer terug bij de algoritmes van die sociale netwerken. Na al het werk dat je hebt gedaan om een fan te krijgen, bepaalt Facebook wie wat krijgt te zien. Daarom is het zo belangrijk dat je die sociale connecties ook omzet naar e-mail contacten. Door je fans de mogelijkheid te geven je content rechtstreeks in hun inbox te krijgen, kan je die relaties uitbreiden. Zo krijg je meer controle over hoe je met hen online communiceert. Zorg er dus voor dat de mogelijkheid tot inschrijven gemakkelijk en zichtbaar is.

Voeg een tab toe op Facebook
Op Facebook heb je de mogelijkheid om extra tabs toe te voegen. Door hier een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief op te plaatsen, is deze altijd mooi zichtbaar. 

Zet  Twitter volgers om tot tot e-mailcontacten
Helaas bestaat er voor Twitter geen automatische functie voor het toevoegen van extra widgets zoals Facebook dat heeft. Je kan echter op verschillende manieren je opt-in formulier afwisselen met je gewone tweets. De meest directe manier is het tweeten van een occasionele vraag aan volgers om in te schrijven voor je mailinglijst. Gebruik daarbij een verkorte URL – via bit.ly bijvoorbeeld – om rechtstreeks naar je formulier te linken. Geef meteen ook duidelijk het voordeel van inschrijven mee.

Zet LinkedIn connecties om tot e-mailcontacten
LinkedIn groepen zijn super handig als je je bereik wilt vergroten en op zoek bent naar mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald topic. 81% van de LinkedIn gebruikers zijn namelijk lid van minstens 1 groep.

Je kan je eigen LinkedIn groep creëren om discussies over je bedrijf of markt te promoten, of lid worden van andere groepen. Ga vervolgens op zoek naar content die leden van die groep aanmoedigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

2. Verkoop exclusieve e-mailcontent voor je je nieuwsbrief uitstuurt

Wil je een uitzonderlijk goed stuk content, een coupon of een speciale aankondiging plaatsen in je volgende nieuwsbrief? Maak dan je social media volgers een paar dagen van tevoren nieuwsgierig. Hou er wel rekening mee dat als je al elke maand je volledige nieuwsbrief deelt, deze content niet meer exclusief is. Bedenk wanneer en hoe je e-mail content gaat delen.

Praat over je nieuwsbrief in een video
Online video is een snelle en gemakkelijke manier om je marketing een menselijk kantje te geven en je volgers een kijkje achter de schermen te gunnen. Je kan het ook gebruiken om je nieuwsbrief nog eens te vermelden voor mensen die over je nieuwsbrief heen hebben gekeken. Praat in de video over een interessant topic in je volgende e-mail, plaats het op Youtube, en deel het binnen je sociale netwerken. En vergeet niet kijkers aan te moedigen om in te schrijven voor je nieuwsbrief!

3. Begin een conversatie over je e-mail content

Gewoon de link van een artikel delen is niet altijd genoeg. Probeer een conversatie te starten over een specifiek artikel in je e-mailbericht. Door een samenvatting op te stellen en om feedback te vragen, krijg je meer reacties, waardoor je content ook onder ogen komt van de sociale connecties van die fans.

4. Promoot het design van je nieuwsbrief op Pinterest

Als je al aanwezig bent op Pinterest, dan weet je dat het een leuke tool is om je grafische werk tentoon te spreiden. Overweeg om een nieuw bord te maken op Pinterest waarop je iedere maand de nieuwe editie van je nieuwsbrief pint. Met elke keer natuurlijk de link naar je inschrijfformulier erbij!

5. Forward to a friend

Hoewel dit eigenlijk al een beetje een old-school tactiek is, maken te veel marketeers nog altijd geen gebruik van deze handige functie. Op content die doorgestuurd wordt naar vrienden of familie wordt veel sneller gereageerd. Natuurlijk moet je hier ook weer content voorzien die interessant en relevant is.
De contacten die deze forward ontvangen moeten zich ook gemakkelijk kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief. Overweeg dus om naast je forward-link ook een link naar je inschrijfformulier in je nieuwsbrief te plaatsen.

6. Maak gebruik van video

Het linken naar video in je bericht kan een leuke extra zijn. Maar net zoals bij social media is “video gebruiken omdat het populair is” geen goed argument. Als je video gaat toevoegen, moet die video bijdragen aan de positieve leeservaring van je contacten. Meestal wordt er een screenshot van de video als afbeelding in het bericht geplaatst dat doorlinkt naar een video of Youtube. Maar een animated gif of een Vine video – zeer leuke tool trouwens – kunnen ook dienst doen.

Hou het wel kort en krachtig. Dit is e-mail. Een lezer gaat niet minutenlang naar een video zitten kijken. Optimaliseer de ervaring, wees beknopt en probeer je te houden aan de “niet meer dan 30 seconden” regel.

7. Promoot je event met behulp van social & e-mail

Gebruik Facebook updates, tweets, LinkedIn updates en andere social media posts om een event, speciale promotie of productlancering aan te kondigen. Het is een goede manier om je event onder de aandacht te brengen zonder je e-mailcontacten te overladen met herhalende e-mailberichten.
Bij de lancering van een boek kan je bijvoorbeeld via Facebook het boek aankondigen. Fans kunnen vragen stellen. Via Twitter lanceer je dan een aantal sneak peaks over de inhoud van het boek, met bijvoorbeeld een wedstrijd om de cover te raden. Tenslotte lanceer je het eigenlijke boek via e-mail.

Publiceer event discussies
Organiseer je een event waarover veel gepraat wordt via social media? Verspreid dan na het event een samenvatting van de beste of interessantste posts met de titel “Misschien heb je dit gemist”. Zo kan je het enthousiasme van je fans omzetten naar leuke content voor je nieuwsbrief.

8. Go mobile

Smartphones en tablets hebben een grote invloed op het online gedrag van gebruikers. Mensen zijn zelfs onderweg online, en veel tijd daarvan spenderen ze in hun inbox, op het web, en op social media. Als je via social media content gaat delen uit je nieuwsbrief en omgekeerd, dan is het wel belangrijk dat de gebruiker dezelfde aangename ervaring heeft op elk medium. Dit heeft als gevolg dat je het ontwerp van je e-mailbericht moet aanpassen aan mobiel. Gelukkig kan dat gemakkelijk in Flexmail.

Conclusie
Het is eigenlijk een simpele formule: als e-mail de beste manier is om klanten te engageren, en social media het beste kanaal is voor klanten om hun peers te engageren, dan moet je proberen om e-mailcampagnes op te zetten die klanten aanzetten om de content te delen met hun vrienden.

Bekijk de template van je nieuwsbrief en ga op zoek naar manieren om social media iconen te integreren. Onderzoek ook of je genoeg deelbare content biedt aan je lezers. Probeer niet de tips hierboven allemaal tegelijk toe te passen. Begin met een paar en bouw langzaam op.

Meet ook of je inspanningen hun vruchten afwerpen. Krijg je inschrijvingen via social media? Worden er gesprekken gestart over je content? Door je resultaten in de gaten te houden kan je ook gemakkelijk bijsturen.

Het belangrijkste van alles is dat je contacten zich gewaardeerd voelen, ongeacht op welk medium ze zich bevinden. Dit betekent dat je e-mails en social media kanalen goed in de gaten moet houden. Als iemand reageert, moet hij ook een antwoord krijgen.