Mobilegeddon. Een reflectie van de meteoriet die 65 miljoen jaar geleden insloeg. In plaats van dinosaurussen zouden niet mobielvriendelijke websites verdwijnen. Het klinkt misschien overdreven maar zo werd het wel min of meer naar voren geschoven door Google. Ondertussen zijn we bijna 3 weken later en deed Duo digital factory onderzoek naar de impact van Mobilegeddon.

Onze online marketeers hebben een aantal zoekwoorden bijgehouden om de impact te kunnen meten. We geven u ook inzichten hoe u zelf het SEO verkeer voor specifieke zoekwoorden kan succesvol meten.

Hieronder bespreken we 3 specifieke zoekwoorden (uit een onderzoek van meer dan honderden zoekwoorden):

  • “Koelkast kopen” 

  • “Autoverzekering” 

  • “Pensioensparen”

Wat zien we?

Zoals u kunt zien zijn de verschuivingen heel miniem. Eldi blijft op ranking 3. Koelkaststore en Kieskeurig gaan allebei omhoog terwijl Selexion en Macroshop dalen in de rankings. Bosch met een mobielvriendelijke website stond op SERP ranking 12 en is nu gezakt naar ranking 15. Voor 21 april verwachtte men dat de mobielvriendelijke websites zouden stijgen. Deze trend is hier niet zichtbaar.

Wat zien we?

Hierboven ziet u opnieuw duidelijk dat er weinig verschuivingen zijn. ING daalt zelfs 2 posities met hun mobielvriendelijke website. Goedkoopsteverzekeringauto.be daalt met 3 posities terwijl “Verzekeringen.be” elk met 1 positie stijgt. AXA stijgt slechts 1 positie.


Wat zien we?

Spaargids verliest zijn 2de positie aan een niet mobielvriendelijke website (Test-Aankoop). Wikifin stijgt 2 plaatsen naar boven. Ergo duikt uit het niets de top 10 in met een tweede pagina. Dit terwijl Ergo geen mobielvriendelijke website heeft.

Algemene conclusie


Als we naar onze andere honderden bijgehouden zoekwoorden kijken, merken we min of meer dezelfde resultaten op. Er zijn overal maar enkele kleine verschuivingen.

Hoe kunt u zelf de impact meten van uw mobiel verkeer per zoekwoord?

Woensdag 6 mei 2015 heeft Google een update doorgevoerd in het platform Google Webmaster Tools. U kan reeds zien met welk zoekwoord uw bezoeker op uw website terecht kwam, maar het was niet mogelijk om desktop en mobile met elkaar te vergelijken. Vanaf nu dus wel. Google introduceert “Search Analytics, the new report in Google Webmaster Tools”. Deze update voegt enkele filtermogelijkheden toe. De update is nog steeds in Beta maar het is een enorm interessante tool om uw zoekverkeer na Mobilegeddon in kaart te brengen.

Heb ik dan geen mobiel vriendelijke website nodig?

Jawel. De impact van Mobilegeddon zal pas binnen enkele weken/maanden te zien volgens andere kenners. U doet het dus niet alleen voor zoekmachine optimalisatie maar u doet het voor uw (toekomstige) klanten.

Een positieve surfervaring aanbieden zorgt voor een positieve associatie met uw bedrijf/merk. Het eerste contact gebeurt steeds vaker via mobiele toestellen. Daarom is het belangrijk dat potentiële klanten een positieve eerste ervaring krijgen. U mag nog zo hoog scoren in de zoekresultaten maar als uw bezoeker een batterij aan negatieve ervaringen krijgt dan zal de kans klein zijn dat hij/zij ook effectief klant van uw bedrijf wordt.

Conclusie

Op dit moment is de impact heel minimaal en weten we zelf niet of de verschuivingen wel te wijten zijn aan de verandering in het algoritme op 21 april of door andere factoren.

Was deze Mobilegeddon een storm in een glas water? Neen. De impact kon volgens Google maar binnen enkele weken/maanden volledig zichtbaar zijn. Voorlopig is het dus even afwachten.

Een responsive website is sowieso een must. Al was het maar om de frustratie van uw bezoekers, die niet mobielvriendelijke websites met zich meebrengen, uit de wereld te helpen.

Dit onderzoek werd mede mogelijk gemaakt door Online Marketing Intern Rens Vanhoutte. Voor meer info kan je ook een kijkje nemen op de Duo blog.

UPDATE (13/05/3015):

Garry Illyes, Webmaster Trends Analyst at Google, sprak op SMX Sydney over de laatste mobile ranking update van Google. Hij vertelde dat de update nog maar sinds vorige week volledig uitgerold is. Garry zei ook dat Google niet van plan is om bij deze update te stoppen en dat ze enkele ideeën hebben over hoe ze het algoritme kunnen verbeteren. Bv. met de snelheid van een mobielvriendelijke pagina wordt momenteel geen rekening gehouden maar in de toekomst komt hier waarschijnlijk verandering in.

Volgens andere SEO-specialisten op SMX Sydney was de “mobilegeddon-update” eerder een patch dan een update waarbij nog steeds desktop ranking factoren primeren en de grote veranderingen nog moeten komen.

Garry vertelde ook dat de nieuwe mobile-update van Google “Platypus” heet en dat deze binnenkort van start gaat. Wat er gaat veranderen met deze update is nog niet gekend.