Ik ben fan van Waze. Omdat het me sneller op mijn bestemming brengt dan de meeste andere navigatie applicaties. In vergelijking met de ingebouwde navigatie van mijn wagen, maakt Waze, eigendom van Google, slimmere keuzes. In real-time. En bovendien gratis. Vanmorgen echter niet. Ik betwijfel ten zeerste of Waze me vanmorgen de snelste route getoond heeft. Graag wil ik me bij deze excuseren bij de vriendelijke mensen van Tervuren. Ik heb geen idee wat ik om 7 uur in jullie straat deed. Het deed me denken. Vergist Waze zich nu, of zit er meer achter?

Geen toegang tot premium versie

Wat als Waze geen gratis navigatie app is, maar een freemium app. Een heel erg geheime freemium app. Geheim in de zin van: jij en ik hebben geen toegang tot de betalende premium versie. Wat als Waze zo’n premium versie enkel zou aanbieden aan een kleine, exclusieve, groep van elite gebruikers. Super vips. Super geheimzinnig.

Vanmorgen heb ik wellicht, zonder het zelf te weten, het pad gekruist met één van deze super vips. Opdat Waze deze premium gebruiker snel en efficiënt op zijn bestemming zou krijgen, moest het de wegen in de buurt vrijmaken. En dus werd ik een zijstraat in gestuurd. Dat is niet zo moeilijk voor Waze, want – laten we eerlijk zijn - zodra je de app gebruikt, stop je met te denken dat je de weg kent. Je volgt gewoon de instructies: over 300 meter, links aanhouden. OK.

The Truman Show

Als je niet betaalt voor een product, dan ben je het product. Hoe meer ‘gratis gebruikers’, hoe gemakkelijker Waze het verkeer kan sturen. Zoals die scene in de film ‘The Truman Show’, toen ‘the eye in the sky’ een file liet ontstaan om te verhinderen dat het personage van Jim Carrey op zijn bestemming zou geraken. Dat kan Waze dus ook. En het zou niet eens zo moeilijk zijn. Waze kent de actuele verkeerssituatie op elke locatie op elk moment van de dag. Enkele extra wagens een smalle straat in Tervuren in sturen, en voilà: je hebt een file. In slechts enkele minuten. Wat als je op die manier het aantal wagens kan verminderen op de route van één van de super vips?

Zondag reistijden gegarandeerd

Ik woon in Linter, een gemeente in Vlaams-Brabant, halfweg tussen Leuven en Luik. Minstens één keer per week heb ik afspraken in Gent. Zonder twijfel één van de mooiste steden van België, maar een heel eind van mijn woonplaats. Gemiddeld een verplaatsing van anderhalf uur. Echter niet op zondagochtend. Dan ben ik er op zo’n 45 minuten. Op zondagochtend is het centrum van Brussel ook maar 25 minuten rijden.

Wat als Waze een premium dienst zou aanbieden die je om het even wanneer de ‘zondagochtend reistijden’ belooft? Hoeveel zou ik willen betalen voor deze dienst? 250 euro per maand? 500 euro? Misschien zelfs veel meer. En dat ben ik maar. Hoeveel zouden (inter)nationale ‘captains of industry’ en hun 1% vrienden wel niet willen betalen? Zij kopen privé-vliegtuigen om te besparen op hun reistijd.

Neen, Waze Premium zal eerder een >10K per maand deal zijn. Wellicht is het de soort dienst die je niet zo maar kan kopen, maar waarvoor je je kandidaat moet stellen. Vooral omdat het aantal super vips beperkt moet blijven opdat het model zou werken.

Wij zijn het product

Waze zou een dergelijke dienst zelfs niet geheim moeten houden. Tenminste, als ze twee dingen beloven. Ten eerste: hulpdiensten mogen gratis gebruik maken van de premium dienst. En ten tweede: jij en ik moeten gemiddeld genomen nog steeds sneller op onze bestemming geraken dan met een andere navigatie applicatie. Dat we dan af en toe even moeten wachten om een super vip door te laten, nemen we er graag bij. Immers, wij zijn het product, toch?

Mijn excuses als deze blog een beetje te veel op een aflevering van ‘Black Mirror’ lijkt. En maak je geen zorgen, beste Waze Super vip. Dit verhaal is volledig verzonnen. Toch?

Noot van de redactie: opinies vertegenwoordigen niet noodzakelijk de mening van Bloovi. Indien je het niet eens bent met de auteur en zelf een opinie wil schrijven, stuur ons dan een mailtje op redactie@bloovi.be