Dat het Internet of Things een technologische revolutie teweeg brengt, is het minste wat je kan zeggen. De voordelen die IoT met zich meebrengt, zijn eindeloos en naarmate de technologie volwassen wordt, gaan projecten van proof of concept naar commerciële implementatie. IoT-technologie zal met name commerciële wagenparken kunnen helpen – variërend van het helpen profiteren van slimme routeplanning tot het verhogen van de efficiëntie van de supply chain. Een van de manieren waarop IoT-technologie de auto-industrie kan helpen, is door de bouw en ontwikkeling van ‘slimme steden’ te ondersteunen.

Slimme steden

Slimme steden maken gebruik van IoT-apparaten en sensoren om informatie te verzamelen en te analyseren. Deze inzichten kunnen stadsbestuurders helpen om de inzet van middelen te verbeteren, efficiëntie te verhogen, kosten te verlagen, het openbaar vervoer te verbeteren en in het algemeen de kwaliteit van leven van de inwoners te verbeteren.

Er zijn twee technologieën die de ontwikkeling van slimme steden aanjagen. Ten eerste gaat het dan om de volgende generatie netwerken (5G). Dit zorgt voor een enorme versnelling van het dataverkeer. Data kunnen in grotere hoeveelheden en in hoger tempo dan ooit worden verzameld, verwerkt en geanalyseerd.

Ten tweede is er de ruime beschikbaarheid van compacte en betaalbare sensoren. Slimme steden worden aangedreven door een intelligent netwerk van sensoren die gegevens verzamelen en verzenden. Ook dit helpt bij het verzamelen van data en het genereren van inzichten. De huidige sensoren zijn ongeveer zo groot als een hockeybal (of kleiner) en in de nabije toekomst wordt voorspeld dat ze zo klein zijn als een stofje, bijna onzichtbaar voor het menselijk oog.

Sensoren die langs onze wegen worden geplaatst en in verbinding staan met apparaten zoals mobiele telefoons en activity-trackers, kunnen informatie doorsturen over het gebruik van het wegennet. Voor wagenparken zet dit in theorie de wereld op zijn kop. Dankzij de talloze verbonden apparaten, krijgen zij de beschikking over een ongekende hoeveelheid data die het werk van chauffeurs eenvoudiger en efficiënter maken.

Het potentieel voor wagenparkbeheerders

Technologie voor het monitoren van optrekken, afremmen en ander rijgedrag, bestaat al. Stel je voor wat de mogelijkheden zijn als extra datapunten van IoT-apparaten hieraan worden toegevoegd. Voor commerciële wagenparkbeheerders biedt realtime monitoring kansen om de veiligheid en productiviteit te verhogen. Sensoren kunnen bijvoorbeeld bij verschillende weersituaties de toestand van de weg controleren en realtime een waarschuwing afgeven. Zo kunnen bestuurders het advies krijgen om delen van de weg met ijzel of andere gevaren te vermijden.

Een andere mogelijkheid is om bestuurders op basis van realtime data te waarschuwen voor grote drukte op de weg en een slimmere route voor te stellen, wat helpt om reistijden te verkorten. Ook zijn problemen met het vinden van parkeerplaatsen verleden tijd, omdat sensoren precies kunnen aangeven waar een plekje vrij is. En omdat het niet meer nodig is om rondjes te rijden door de binnenstad, vermindert dit het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen.

Daarnaast kunnen provincies, gemeenten en bevoegde instanties de gegevens gebruiken om de staat van de wegen te beoordelen en zo prioriteiten te stellen voor het onderhoud ervan. In combinatie met machine learning kunnen data ook helpen bij het afstemmen van verkeerslichtschema's, het bepalen van variabele snelheidslimieten en het openstellen van vluchtstroken.

Slimme stadsplanning in actie

Steden over de hele wereld beginnen al te werken met zo’n smart city-strategie. In Barcelona gebruiken ze data voor het verbeteren van routes en vertrekschema’s van de stadsbussen, op basis van nauwkeurige, live gegevens.

In Singapore zijn ze nog een stap verder gegaan: daar gebruiken ze data van IoT-sensoren om de prestaties van het openbaar vervoer te verbeteren, maar ook om burgers te informeren over welke parkeergarages in de stad nog vrije plekken hebben, wat de actuele waterstand is en nog veel meer. Singapore is ook de locatie van Robocars, één van de eerste openbare proeven met zelfrijdende auto’s voor consumenten.

In San Mateo in de Verenigde Staten hanteren ze een ‘slimme regio’-benadering. In het project werken meerdere steden in Silicon Valley samen, met als doel smartcity-middelen te delen en problemen gezamenlijk op te lossen.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de manier waarop smart cities overheden en planologen helpen om beter te begrijpen hoe de stedelijke infrastructuur functioneert, en om slimmere besluiten te nemen voor de toekomst. Een goede infrastructuur in combinatie met slimme routeplanning helpt steden beter toegankelijk te maken voor voertuigen, wat betekent dat de doorstroming van het verkeer verbetert en bestuurders minder tijd kwijt zijn doordat ze vastzitten in het verkeer.

IoT vraagt om MRM

Hoe kunnen bedrijven profiteren van al deze nieuwe informatie die door slimme steden wordt verstrekt? Vanouds werken publieke instanties min of meer onafhankelijk van elkaar. In een smart-city-omgeving is dat geen werkbaar model. Bedrijven hebben een gemeenschappelijk softwareplatform nodig dat toegang geeft tot al deze uiteenlopende informatie.

Dat is waar Mobile Resource Management (MRM) van pas komt. MRM is de technologie die fleetmanagers en operationeel directeuren helpt om alle datapunten met elkaar te verbinden. Het is een combinatie van traditionele telematica en GPS-tracking met route-optimalisatie, met als doel de front- en backend van een organisatie te verbinden – en zo bedrijven te helpen de efficiëntie van hun activiteiten te vergroten. Door met MRM door de nieuwe slimme steden te navigeren, kunnen wagenparkbeheerders veilig rijgedrag stimuleren en verbeteren, efficiënter werken en daarmee de productiviteit verhogen.

Smart city-technologie werkt daarmee twee kanten op. Aan de ene kant helpt het de doorstroming van het verkeer te verbeteren en steden beter toegankelijk te maken voor voertuigen, waardoor bestuurders minder tijd kwijt zijn aan vaststaan in het verkeer. En aan de andere kant draagt dat – in combinatie met MRM – bij aan het behalen van positieve resultaten voor klanten en hun organisaties.