Waarom telewerk een blijver is, dankzij of ondanks de technologie

Waarom telewerk een blijver is, dankzij of ondanks de technologie

Sinds de start van de lockdown zijn we allemaal gretig op zoek gegaan naar oplossingen om ons werk thuis te kunnen verderzetten. Omdat we op dat moment niet meer in de mogelijkheid verkeerden om fysieke meetings te houden of op kantoor te zitten. Hierdoor stoten we massaal op de techgiganten die ons allemaal beloven dat zij de ideale oplossing hebben. COVID-19 was een gigantische digitalisering-versneller, zoals we die nooit eerder hebben meegemaakt. Maar zorgt die plotse ommekeer wel voor een veilige toekomst van je bedrijf? Kunnen we ook de komende maanden blijven vertrouwen op al deze technologieën? Zorgen we effectief voor nieuwe inkomsten via telewerk? Of stevenen we met z’n allen af op het grootste dieptepunt in de geschiedenis?

Een helpende hand

België had een grote achterstand ten opzichte van zijn buurlanden op vlak van digitalisatie en telewerk. Maar de huidige situatie dwong ons om te innoveren en te digitaliseren. Veel bedrijven moesten hun businessmodel omgooien om te overleven. Deze nieuwe manier van werken heeft er ook voor gezorgd dat we nieuwe tools moesten gebruiken. We grepen massaal naar Google Meet, Zoom, Microsoft Teams, Slack en zoveel andere tools voor videobellen en online meetings. Niet alleen voor de interne communicatie maar ook voor de communicatie naar de buitenwereld toe. Deze tools helpen nu om afspraken met klanten te houden, we geven er digitale presentaties mee en houden digitale workshops. Plots zijn we er allemaal door omringd en zonder deze ondersteuning vallen we stil.

Een gouden tijd voor bedrijven als Zoom en Google Meet die miljoenen gebruikers per dag registreren. Hun marktwaarde is dan ook immens gestegen. Kleine, redelijk onbekende applicaties werden in korte tijd wereldwijd bekend. Toch kampten de applicaties in het begin met kinderziektes, vaak waren deze technologieën onvoldoende beveiligd waardoor buitenstaanders gewoon konden deelnemen aan om het even welke meeting.

Zo zie je maar dat bedrijven die niet perfect zijn, toch het hart van de consument kunnen winnen. Zoals deze tools die ons leven een pak gemakkelijker hebben gemaakt. Wanneer je niet het perfecte product hebt, moet je strijden om het hart van de consument met jouw unfair advantage, en misschien wordt jouw product het volgende waarover geleerden insinueren dat we er dagelijks gebruik van zullen maken.

Meer voordelen door telewerk

Deze nieuwe manier van werken zou best wel eens permanent kunnen zijn. We ondervonden de voorbije maanden dat we onze klanten, dankzij de remote work apps, nog steeds ten dienste kunnen staan. Maar zal dit ook nog zo zijn in het postcoronatijdperk? Om de klant te blijven ondersteunen en waarde te kunnen creëren, zijn een goede opvolging en intense samenwerking immers cruciaal. De klant verwacht een full-service en real-life meetings blijven daarom zijn voorkeur genieten.

Anderzijds zorgt telewerk wel voor een snellere service en benadering naar de klant toe. Werken van thuis heeft zo zijn voordelen voor het personeel. Je kan later op staan, bent vroeger thuis en hebt geen dagelijkse files meer. Dit alles zorgt ervoor dat je meer uitgeslapen en minder stressvol bent. Zo zal de customer service een pak stijgen en zullen klanten ook een hoger tevredenheidsgevoel hebben, waardoor ze jouw product of service trouwe zullen blijven. De productiviteit van het personeel gaat ook omhoog, wat zich automatisch vertaalt in een hoger rendement. Dit hebben wij binnen onze organisatie ook ondervonden. We presteerden allemaal minder uren, maar leverden meer werk.

Na onderzoek en testfases in 2018 blijkt dat werkweken van 3 werkdagen het best renderen. Zo zou het personeel een hogere productiviteit hebben en meer engagement tonen naar de werkgever toe. Werknemers zouden met meer feeling hun taken uitvoeren en meer zin hebben om aan een nieuwe werkweek te beginnen.

In Scandinavië zijn er sinds vorig jaar bedrijven die de werkweken hebben gereduceerd tot 4 werkdagen. Dit blijkt ook een positief effect te hebben op de werkomgeving én de omzet van bedrijven. In Zweden experimenteerden ze met werkdagen van 6 uur, waardoor het personeel gemotiveerder zijn werk deed. Daar zouden wij zeker iets van kunnen leren.

Are they here to stay?

In het begin van de lockdown werd er gefluisterd dat we er niet klaar voor waren, dat we ons werk van thuis uit niet konden voortzetten. Een recente studie vertelt ons echter het tegenovergestelde: dat we juist meer werk verzetten en onze productiviteit tijdens de lockdownperiode net is toegenomen.

Zal telewerken dan het nieuwe werken worden? Willen we überhaupt nog wel naar kantoor om van daaruit ons werk te doen? De vroegere manier van werken is nu eenmaal achterhaald tegenover de huidige. Naar het kantoor gaan, is immers gewoon je laptop enkele kilometers verplaatsen om deze daar open te slaan en verder te werken.

Een postcoronatijdperk waarin we 3 dagen van thuis uit werken en 1 of 2 dagen op de baan of kantoor zitten: het zou zomaar de nieuwe realiteit kunnen zijn. De transitie om zo terug op kantoor te werken, verloopt echter niet zonder slag of stoot. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat er genoeg afstand bewaard kan worden tussen de werknemers onderling. Alles moet hygiënisch zijn en er moet voldoende mogelijkheid zijn om je zelf nog te reinigen met antibacteriële gel/zeep. Bedrijven moeten nieuwe werkschema’s kunnen opstellen waarin werknemers beurtelings gaan werken op kantoor, zodat er nooit te veel volk aanwezig is op de werkvloer.

Ieder van ons zal zelf moeten uitzoeken wat voor zijn bedrijf het beste werkt, maar dat telewerk het nieuwe normaal wordt, staat nu al buiten kijf. Op welke tools we dan kunnen vertrouwen om ons bij te staan, zullen we enkel weten uit ervaring. Maar het zal onze transitie naar het kantoor niet vergemakkelijken.

COVID-19 heeft ons heel wat stof tot nadenken gegeven en samen zullen we de nieuwe toekomst moeten ontdekken. Toch is één ding zeker: de tools voor remote work zullen ons blijven bijstaan om het werk te vergemakkelijken.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief
Connecteer met 28.786 abonnees
Bloovi Magazine

Bloovi brengt 2x per jaar een eigen print magazine uit. Met inspirerende verhalen van spraakmakende ondernemers.

>> vraag hier je gratis exemplaar aan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief