Steeds meer merken hebben stilaan de stap gezet naar Twitter. Toch zijn er nog veel bedrijven op zoek naar een correct gebruik, een juiste toon en een doeltreffende aanpak. Heb je problemen? Wil je ideetjes opdoen? Hier zijn 10 inspirerende profielen om je op weg te helpen.

1. Zappos - Followers: 2,597,376

Zappos is een schitterend voorbeeld van hoe je er kan in slagen een merk menselijk te maken. Het account wordt beheerd door hun CEO Tony Hsieh. Op die manier krijgt het profiel een echte ‘smoel'. Iets wat vele organisaties missen. Maar dit heeft ook een nadeel: het profiel is niet steeds even up-to-date.

2. Starbucks - Followers: 2,848,164

Een meester in multimedia content. Starbucks gebruikt de verschillende kanalen als instagram en Facebook om passende content te delen. Een mooi voorbeeld van goede afwisseling tussen foto's, tekst, video's. Ze tweeten ook promoties. Iets waarmee je voorzichtig moet zijn. Maar ze hebben een manier gevonden waardoor het vlot overkomt.

3. Southwest Airlines - Followers: 1,370,456

Hier zien we een mooie afwisseling tussen  real-time updates (wat nodig is in de luchtvaartsector) en het beantwoorden van vragen van klanten. Ze weten ook bijzonder goed en spitsvondig te reageren op bepaalde reacties. Zo zijn ze erin geslaagd een eigen karakter aan te nemen.

4. Hertz - Followers: 17,997

Bij Hertz draait alles om interactie. Ze proberen hun klanten zo goed mogelijk te helpen om hen een zo goed mogelijke ‘Hertz ervaring' te bieden. Nu en dan verschijnt er al eens een tweet over een promotie of een actie. Maar doorgaans is dit hét voorbeeld voor customer service via Twitter.

5. KLM - Followers: 298,585

KLM is bekend voor zijn talrijke, innovatieve social media campagnes. KLM is goed in twee zaken. Ten eerste kunnen ze erg gepast reageren op reacties en posts. Ten tweede slagen ze er in hun eigen content goed te verkopen. Zo kunnen ze promotieboodschappen handig verpakken als ‘informatie'. KLM post veel links, maar weinig multimedia. Hun social media acties zijn altijd de moeite waard om te volgen.

6. Duke of Yorks - Followers: 8,567

Hier hebben we een mooi voorbeeld van hoe Twitter het verschil kan maken in kleine bedrijven en organisaties. Het is een kleine, onafhankelijke cinema uitbater die een expert status heeft weten op te bouwen. Hij post informatie over films en trailers. Ok krijg je  het film programma, of leuke interviews. Zo blijf je als filmfanaat op de hoogte van alle nieuwtjes en krijg je sympathie voor de Duke of Yorks. Op die manier is hij niet ‘de kleine cinema' op de hoek, maar ‘de expert'. Een prima voorbeeld van hoe je meerwaarde kan scheppen naast je corebusiness.

7. Innocent Drinks - Followers: 72,251

Innocent post vaak afbeeldingen die niets te maken hebben met hun corebusiness. Toch is het een succes. Vaak omdat er een hoge dosis humor in verwerkt zit. Dit profiel is bijzonder actief, en hun klanten vinden dit leuk. Dit kan je natuurlijk niet bij alle doelgroepen doen. Innocent Drinks heeft een dankbare doelgroep, maar ze doen het toch wel.

8. Taco Bell - Followers: 246,277

Humor is het beste wapen. Taco Bell's Twitter is hiervan een prima voorbeeld. Ze nemen zichzelf nooit te serieus en dat wordt geapprecieerd door hun volgers. Taco Bell is erg actief bezig met de communicatie met mensen die het product vermelden op Twitter. Hierbij maken ze geen onderscheid tussen positieve en negatieve commentaar op het product. Het enige wat je kan zeggen is dat ze soms wat ‘passief' zijn en afwachten tot iemand hen vermeld.

9. Red Cross - Followers: 758,059

Een van de grootste humanitaire organisaties heeft een trouwe clan volgers weten op te bouwen. Niet zo evident! Naast sponsorverwerving weten ze hun volgers goed te informeren over wat er met de stortingen wordt verwezenlijkt. Zo heeft het rode kruis een mooi evenwicht gevonden tussen verwerven van middelen en het informeren van hun werk. Knap werk, Red Cross beantwoordt zo aan veel mensen hun noden.

10. Google - Followers: 5,230,871

Verrassing! Je zou van google verwachten dat ze actief op zoek gaan naar conversaties. Maar ze doen het uitstekend. Ze delen informatie en promoten nieuwe producten. Verwacht niet teveel interactie op dit kanaal. Maar als je een fan bent van google en haar producten kan je hen wel volgen.

Wat met Belgische profielen?

Internationaal staan de Belgische profielen nog niet zo sterk dat ze een inspiratiebron zijn voor andere internationale merken. In de vele top 10-lijstjes die online verschijnen, vinden we zelden tot nooit een Belgisch merk of profiel terug.  Toch is het niet zo slecht gesteld. De Vlaamse radiozenders doen uitstekend werk. Het meest succesvolle en inspirerende Twitter profiel op de Belgische markt is dat van Studio Brussel.  Met het profiel @stubru hebben ze 83.762 volgers. Stubru is erg actief op hun profiel. Het is net alsof je in de studio aanwezig bent. Ze slagen er in om met hun Twitter profiel een meerwaarde te scheppen. Filmpjes, foto's, nieuwsupdates… Hierbij behouden ze toch de nodige relevantie en amusementswaarde.

Bovendien zijn ze daar in Brussel erg interactief. Zo lanceren ze vaak hun eigen # om over een onderwerp te praten, met erg veel succes! Studio Brussel, meer dan radio alleen.

- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi