Webwinkels moeten de mogelijkheid hebben om geretourneerde goederen te controleren voordat betalingen worden teruggestort. Dat vraagt BeCommerce in een brief aan minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte deze week.
Wat was de aanleiding?
Het gaat over twee maatregelen die de positie van consumenten moeten gaan versterken, maar slecht kunnen uitpakken voor webwinkels. Deze rechten worden momenteel geïmplementeerd in de Belgische wetgeving als gevolg van de vorig jaar vastgestelde Richtlijn Consumentenrechten. Tegelijkertijd is het een doel van Europese regelgevers dat de markt van online diensten en handel verder doorgroeit. Rechten van consumenten en groei van de sector moeten hier met elkaar verbonden worden, pleit BeCommerce.
Webwinkels moeten winstgevend blijven
Samen met de eigen koepel Ecommerce Europe is BeCommerce van mening dat het versterken van consumentenrechten een goede zaak is. Maar tegelijkertijd moeten regels ook ondernemingen de mogelijkheid bieden om profijtelijke handel te kunnen voeren. "Dat is niet het geval als een webwinkel geld moet terugbetalen aan consumenten voordat geretourneerde artikelen ook daadwerkelijk ontvangen zijn", aldus Patricia Ceysens Voorzitster van BeCommerce. "Om die reden vragen we van de wetgever dat de nieuwe regels ruimte geven zodat ondernemers terug ontvangen goederen tenminste kunnen controleren."
Heb je zelf nieuws over je bedrijf?
Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.