Slechts 18% van de Belgen die een internetverbinding hebben heeft dit jaar iets gekocht op internet. Dat is een pak minder dan onze buurlanden. Daar liggen de cijfers beduidend hoger. Terwijl koploper Nederland met een cijfer van 37% kan uitpakken. Hiermee zijn we de mindere van de klast i.v.m.de andere 39 landen waartoe we behoren qua meting op vlak van online aankopen.

Nocthans gebruikt 80% van de Belgen iedere dag een computer. Hetzij privé of voor het werk. Dat moet blijken uit de nieuwste cijfers van de FOD Economie?. Op computergebruik behoren we dan weer tot de koplopers in Europa. Opvallend is daarom dat we weinig kopen via het internet. Hiermee zitten we dus een stuk onder het Europees gemiddelde.

Nederland, beduidend koploper in online aankopen, kocht 37% van de bevolking met een internetverbinding het voorbije jaar online. In Frankrijk is dat 28%, in Duitsland 3%.

Vanwaar komen deze cijfers?

Deze cijfers zijn afkomstig uit de 'Consumer Barometer'. Dit is een samenwerking die bestaat tussen een aantal bedrijven. Nl. Google, marktonderzoeker TNS Infratest en vakvereniging IAB Europe .  Samen lanceren ze de cijfers wereldwijd. De barometer is gebaseerd op onderzoek bij minimaal 2.500 consumenten in elk land en bevat niet alleen cijfers over het online koopgedrag, maar ook over de mate waarin en de manier waarop consumenten online informatie zoeken over hun geplande aankoop. Zelfs hier blijkt dat wij Belgen wantrouwiger zijn als we onszelf vergelijken met onze buurlanden.

Voor de meeste Belgische winkels vertegenwoordigt het internet minder dan 5% van de omzet. Uiteraard spreken we  hier van alle winkels bijeen. De pure online players zijn uiteraard een ander en beter verhaal. 

Laat onze digitale sector dan alvast het goed voorbeeld geven met de *online* aankopen de komende feestdagen.

Eindejaarsverwachtingen

Het goed nieuws is dan weer dat de Belgische webwinkels een omzet van € 216 miljoen verwachten met de eindejaarsaankopen.  Wat in weze 14,8% van hun totale jaaromzet is. Zie het persbericht van beCommerce, eerder deze week.

-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi