Met hoogdagen als Halloween en Sinterklaas in het verschiet en de kerstdagen die eraan komen, doen meer en meer mensen hun boodschappen online.

Problemen met de webhosting van je webshop in drukke periodes zoals deze kunnen nefast zijn voor je imago maar ook voor je omzet. Daarom is het belangrijk om hier even bij stil te staan en jezelf de vraag te stellen: wat is essentieel en belangrijk voor mijn webshop? Veel van onze klanten en prospecten vragen regelmatig wat ons nu net onderscheidt. Een traditionele salesvraag die je bijna in elke sector kan stellen.

Webhosting is een technische markt met veel technische termen en soms te veel buzz-woorden waardoor je al eens de bomen door het bos niet meer ziet. Laat je daarom omringen met mensen met kennis van zaken. Op deze manier wordt een technische materie een positieve ervaring zonder loze beloftes.

Het belang van performantie

Door het toenemend aantal webshops én bezoekers is performantie één van de belangrijkste factoren. Een webshop die niet vlot loopt, zorgt voor frustraties bij de eindklant en kan het verlies van een potentiële klant veroorzaken. Dus ga niet willekeurig in zee met iedereen. Ga op zoek naar een correcte, performante hosting, op een kwalitatieve manier opgebouwd en onderhouden.

Bij problemen is het belangrijk om snel en duidelijk feedback te krijgen, liefst nog voor de site helemaal down is. Een proactieve monitoring, samen met extra tools zoals New Relic, kunnen ervoor zorgen dat je problemen eenvoudiger kan gaan detecteren en oplossen.

New Relic Overview from Openminds on Vimeo.

SLA - Service Level Agreement

Een SLA (Service Level Agreement) speelt altijd een cruciale rol bij de bepaling van een offerte en de prijs. De SLA is de houvast voor elke webshop. Zie dit dus zeker niet als iets bijkomstig. Dit document bepaalt meestal de beschikbaarheid, garanties en verantwoordelijkheden en gaat veel verder dan een gewoon contract. Aangezien beschikbaarheid cruciaal is voor elke webshop moet er verder gekeken worden dan enkel de prijs.

Dit alles stopt zeker niet bij performantie & SLA's alleen. Support, back-ups, caching, monitoring, control panels,... duizend en één zaken zijn bepalend voor het goed functioneren van uw webshop. Belangrijk is dat je samenwerkt met een webhoster die weet wat het beste past bij ieders noden en behoeften. Het antwoord op de originele vraag is eigenlijk eenvoudig: de hosting is een cruciale pijler van je webshop, zorg dat je aanklopt bij de juiste partij wanneer je hiernaar op zoek gaat...

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi