De voortdurende zoektocht van Google om gebruikers de beste en meest relevante zoekresultaten te tonen, komt altijd terug neer op dezelfde vraag: hoe kan authentieke en relevante inhoud onderscheiden worden van slechte, gekopieerde en irrelevante sites en artikels? Met Author Rank lijkt de internetgigant aardig op weg om dat doel te bereiken. Dit artikel legt je uit wat Author Rank is en waarom het van belang is voor auteurs en webmasters.
Agent Rank
Het basisidee dateert al van 2005, toen Google een patent nam op Agent Rank. Auteurs (agents) die waardevolle inhoud produceerden en positieve reacties ontlokten, zouden beter scoren in de zoekresultaten. Agent Rank kwam echter nooit van de grond omdat er op dat moment geen sluitend systeem bestond om de agenten online te identificeren.
De introductie van Google+ in 2011 veranderde dat. Het sociale platform van Google leent zich namelijk perfect tot het online verifiëren van iemands identiteit en meteen was Google Authorship (of auteurschap in het Nederlands) geboren: een geverifieerde link tussen inhoud en een Google+ profiel. Author Rank is het resultaat van dat Authorship project, een score (waarde) die je krijgt voor de content die je levert. Vanaf februari 2012 begon de term Author Rank regelmatig op te duiken.
Google Author Rank kent een score toe aan een auteur op basis van zijn of haar content op bepaalde sites en de reacties op sociale netwerken. Dit betekent dat niet alleen een website z'n waarde opbouwt, maar ook de auteur zelf.
Is het je al opgevallen hoe bij sommige zoekresultaten de foto en gegevens van de auteur in een klein venstertje links van de zoekresultaten verschijnen? Dat is Author Rank aan het werk. Die zogenaamde rich snippet is een soort kwaliteitslabel en betekent dat Google de auteur als geverifieerd en betrouwbaar beschouwt.
De motieven van Google
Dat Google grootste plannen had (en heeft) met het systeem was al langer duidelijk en meerdere redenen speelden mee om Author Rank te introduceren.
Om te beginnen komt het de gebruikers ten goede. Google wil vermijden dat gekopieerde inhoud in de zoekresultaten hogere rankings krijgt dan het origineel. "Mensen willen content lezen van kredietwaardige en deskundige auteurs. Het doorvoeren van Author Rank is niet meer dan logisch", aldus Google. Het past dus in hun voortdurende streven om enkel hoogwaardige inhoud te leveren aan zoekmachine. Author Rank dient zowel de gebruiker als het algoritme achter de zoekopdrachten.
Tegelijk beseft Google ook dat de sociale factor (interactie met andere gebruikers) steeds meer gewicht krijgt in het beoordelen van een website of auteur. Je autoriteit als leverancier van content zal binnenkort grotendeels bepaald worden aan de hand van het engagement (interacties, likes en +1's) van de auteur.
Een andere belangrijke reden van Google is, laten we wel wezen, eigenbelang. Author Rank kan Google+, het sociale netwerk van Google, zwaarder laten doorwegen in de zoekresultaten. Dit zal leiden tot meer verkeer, meer profielen en meer marktaandeel. De enige manier om een score te krijgen en je naam en foto te zien verschijnen in de zoekresultaten is namelijk door een profiel bij Google+ aan te maken. Dat is meteen ook de grootste kritiek op Author Rank, het feit dat Google het monopolie claimt op het online identificatiesysteem.
Wat zijn de gevolgen van Author Rank?
Specialisten zijn het erover eens dat Author Rank de regels van het zoekspel grondig zal veranderen. Online guru AJ Kohn zei "dat het groter wordt dan Panda and Penguin samen."
De waarde van een artikel wordt binnenkort niet meer alleen bepaald door de website waar het verschijnt maar door de auteur. Zal de klassieke Pagerank (de score die een pagina of website krijgt op basis van het algoritme) dan verdwijnen? Nee, maar Author Rank zal de uiteindelijke positie in de zoekresultaten wel mee bepalen. Authorank informeert Pagerank namelijk over de kwaliteit en interactie van een auteur die bijdraagt aan een specifieke pagina.
Voor alle duidelijkheid, als je een artikel of een pagina hebt geschreven die laag scoort in de Page Rank, dan blijft de kans dat deze pagina makkelijk vindbaar wordt in Google nog steeds erg klein, zelfs als je een goede Author Rank hebt. Traditionele vormen van SEO (Search Engine Optimization), zoals Link Building en tekstuele optimalisatie, behouden dus zeker hun waarde.
Waarom is dit belangrijk?
De vraag lijkt al lang niet meer of maar wanneer Google Author Rank volledig uitspeelt en opneemt in het algoritme van de zoekopdrachten. Je bereidt je dus maar beter voor op dat moment.
Voor wie nog twijfelt aan het nut van Author Rank: een studie van Catalyst Online toonde aan dat het aantal clicks stijgt met 150% wanneer er rich snippet (foto) naast de link verschijnt. Author Rank biedt je dus een unieke kans om jezelf een ongelofelijk voordeel te geven in Google.
Zowel auteurs als webmasters hebben er alle belang bij om aan hun Author Rank te werken want dit wordt een belangrijk teken van vertrouwen. Het verhoogt je geloofwaardigheid, leesbaarheid en marktwaarde als auteur. Sites die een aantal geverifieerde Google schrijvers kunnen aantrekken, doen er op hun beurt weer een goede zaak mee. Bij twee gelijkaardige zoekresultaten over hetzelfde onderwerp, krijgt de site met een goede Author Rank gegarandeerd meer bezoekers.
Wat bepaalt de volgorde en score in Author Rank?
Wie Author Rank zegt, spreekt dus ook over een rangschikking. Wat bepaalt de volgorde in die lijst? Welke factoren bepalen welke auteurs hoger zullen scoren in de zoekresultaten dan anderen. Experts menen dat een aantal dingen waarde toevoegen aan je Author Rank: de gemiddelde Page Rank van de content van een auteur, het aantal +1s en Google+ shares die de content van de auteur krijgt, het aantal kringen waarin de auteur is opgenomen op Google+, connecties met een andere auteur met een hoge Author Rank, het aantal websites waarop de content van de auteur is gepubliceerd, het sociale engagement (bijv. reacties op posts en zelf commentaar geven op andere artikels), validatie van buitenaf (bijv. Wikipedia pagina), YouTube aanhangers, impact op andere sociale media en aantal gepubliceerde werken op Google Books of Google Scholar.
Het valt nogmaals op dat je autoriteit grotendeels bepaald wordt aan de hand van het sociale engagement (interacties, likes en +1s) die je als auteur voor je content ontvangt. Google zet hiermee de integratie verder van sociale media en zoekresultaten
In het volgende artikel bekijken we hoe je zelf aan de slag kan met Author Rank en op welke manier je aan een goede score kan werken. Wat verwacht jij van Google Author Rank? Laat het ons weten in een reactie!
-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi