Google beseft al een tijdje dat er eigenlijk maar 1 manier is om gebruikers kwalitatieve zoekresultaten te geven: door mensen en sites die de inhoud achter die zoekresultaten produceren te beoordelen en een waarde toe te kennen. Dankzij Google+ werd het oude project van Google Authorship (auteurschap) omgezet in een werkbaar systeem, genaamd Author Rank. 

In feite verwijst Author Rank naar je reputatie en betrouwbaarheid als leverancier van inhoud. Elke auteur wordt beoordeeld op basis van een aantal factoren, waarbij je interacties en engagement op sociale media steeds zwaarder gaan wegen. Je Author Rank zal je positie en zichtbaarheid in de zoekresultaten bepalen. 

Dit artikel legt je in detail uit hoe je zelf kan starten met Author Rank en op welke manier je bouwt aan een stevige reputatie.

Starten met Author Rank

Jezelf of je website compatibel maken met Author Rank is behoorlijk eenvoudig. Essentieel in het hele proces is een profiel op Google+. Maak dat dus eerst aan voor je verder gaat. Daarna zijn dit de belangrijkste stappen.

Stap 1: verifieer je email adres op Google+

Via deze pagina https://plus.google.com/authorship kan je verifiëren dat je een e-mailadres (zoals voornaam.naam@wired.com) op hetzelfde domein als je inhoud hebt.  Heb je geen e-mailadres op hetzelfde domein of publiceer je nog inhoud op andere websites? Volg dan stap 2 en 3 van dit artikel en test of de koppeling werkt.

Stap 2: koppel je profiel aan je inhoud

In de "Over" sectie van je Google+ profiel, kan je aangeven waar je inhoudt levert. Met andere woorden, voor welke websites je artikels schrijft ("Bijdrager aan"). Als je een bio pagina hebt op je blog of site, kan je daarheen verwijzen. Indien je geen bio pagina hebt, verwijs dan rechtstreeks naar een post of website in het algemeen.

Stap 3: koppel je inhoud aan je profiel

Dit is de omgekeerde beweging van daarnet. Link terug van je inhoud naar je Google+ profiel door je persoonlijke watermerk achter te laten op je inhoud. Je doet dit door de speciale "?rel=author" markup te integreren in je post. Maak van je naam op het einde van een artikel bijvoorbeeld een klikbare link die verwijst naar Google+ of creëer een link in de bio pagina van je website die naar Google+ verwijst. De correcte code hiervoor is 

<a href="https://plus.google.com/u/0/110400652672130698501?rel=author">Je naam</a> waarbij de lange cijfercode je eigen Google+ profiel is.

Zonder die code werkt de rich snippet niet en krijg je geen ‘punten' voor je noeste arbeid.

Stap 4: Kijk na of het werkt

Controleer nadien ook even of je wel degelijk de status van geverifieerde auteur kreeg van Google. Dit is makkelijk na te gaan met de rich snippet testing tool.

Hoe je eigen Author Rank opbouwen?

Author Rank activeren en technisch mogelijk maken zoals hierboven beschreven is uiteraard maar het begin van het verhaal. Je geloofwaardigheid opbouwen als auteur is een organisch en geleidelijk proces dat weken en maanden duurt. Onthoud volgende dingen om geleidelijk je Author Rank te verbeteren.

Spoor oude content op

Je schrijft wellicht al langer dan vandaag dus het loont zeker de moeite om oude posts, artikels of bijdrages op te sporen en er - indien mogelijk - de author tag aan toe te voegen. Het zou jammer zijn dat eerder geschreven dingen niet worden meegenomen in je Author Rank.

Maak nieuwe en interessante content

De beste (en enige) manier om je Author Rank op te bouwen, is op lange termijn kwaliteitsvolle inhoud te leveren. Blijf dus relevante en interessante dingen aanmaken en vergeet niet telkens de juiste tag toe te voegen. Schrijf over zaken waar je je comfortabel mee voelt en waardoor je gepassioneerd bent, en de rest volgt vanzelf. 

Niet vergeten, als je ergens een artikel als gastauteur schrijft, vraag de beheerder van de site dan om de correcte author tag te gebruiken zodat het artikel gelinkt wordt aan je Google+ profiel. Vergeet ook niet om de link naar de gastsite toe te voegen aan je profiel ("Bijdrager aan"). Het systeem werkt namelijk alleen als je aan beide uiteinden van de ketting de juiste links toevoegt.

Wees sociaal

De sociale interactie en het engagement dat een auteur toont, wegen zwaar door. Probeer het aantal likes te verhogen, laat reacties achter en sprokkel zelf reacties, zorg dat je inhoud gedeeld wordt, enzoverder. Wie inhoud levert die de moeite waard is om gedeeld te worden, heeft altijd een stapje voor. 

Een andere strategie bestaat erin om contact te leggen met auteurs die al een hoge AuthorRank hebben om op die manier vrienden te zoeken in hun kringen. Niets houdt je trouwens tegen om je Google+ profiel op andere sociale netwerken te promoten.

Gebruik constant Google+

Tot spijt van wie het benijdt, Google+ gebruikt je kringen, contacten en interacties om je Author Rank te bepalen. Bouw dus aan je contacten op Google+, verspreid je Google+ profiel en gebruik het platform altijd en overal. Geef mensen een reden om je te volgen door bijvoorbeeld regelmatige updates te plaatsen, artikels die je leuk vindt een +1 toe te kennen en je eigen profielpagina te verzorgen met veel informatie. Zorg trouwens ook voor een mooie foto want het is die foto die in de zoekresultaten te zien zal zijn.

Linkbuilding

Verwijzingen naar je content op een andere website kunnen je autoriteit verhogen. Maar net zoals met de klassieke linkbuilding hou je best de kwaliteit van de site in de gaten. Verschijnt je inhoud op een website van bedenkelijk allooi, dan kan dit directe invloed hebben op je Author Rank, aangezien de content aan jou als individu gelinkt is. 

Het zijn een aantal essentiële dingen die je op dagelijkse basis kan doen om aan je Google AuthorRank te werken. Alles wijst erop dat de internetreus het systeem binnenkort zal integreren in het algoritme dat de zoekrobots aanstuurt. Begin vandaag dus al met het bouwen van je Author Rank om klaar te zijn voor morgen.

Een kleine test

Ondertussen hebben we zelf eens gegeken wat het effect is wanneer we dit gaan toepassen. 
Met succes. Omdat een beeld zoveel meer zegt dan enkele woorden:

-- --
Vond je dit artikel waardevol? 
Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.
Volg je @bloovi al op Twitter?  #bloovi